• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maken van een Forecast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sebman

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2008
Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn werk een forecast maken.
Dit houd in dat ik van mijn bezoeken aan klanten de daaruit vloeiende offertes etc in wil bijhouden met een slagingspercentage. Dit moet erg simpel in te vullen zijn.
Is er iemand op dit forum die hier een voorbeeld van heeft of mij daar in wil helpen.
Ik kan wel wat met Excel maar ben geen pro!

Alvast bedankt!

Dit is nogal een brede vraag. Kun je niet zelf een opzetje maken en dan de problemen waar je niet uitkomt hier posten? We kunnen wel iets in elkaar draaien, maar 10 tegen 1 dat je de kolomindeling, benamingen etc. anders wilt hebben. Daar kun je zelf al mee starten, zeker als je al wat kan met excel. ;)

Dit is nogal een brede vraag. Kun je niet zelf een opzetje maken en dan de problemen waar je niet uitkomt hier posten? We kunnen wel iets in elkaar draaien, maar 10 tegen 1 dat je de kolomindeling, benamingen etc. anders wilt hebben. Daar kun je zelf al mee starten, zeker als je al wat kan met excel. ;)

Ja daar had ik ook al over lopen brainstormen.
Ik ben nu een paar dagen daar mee geweest en ik kom er maar niet in uit. (ja ik schaam me diep).

Mijn bedoeling is eigenlijk als volgt:

CRM gegevens - Datum Bezoek - Offerte j/n - Nagebeld j/n - Slagings percentage - In opdracht - Bijzonderheden

Iets in deze strekking. Ik ben echt geen kei in het maken van een forecast (zal misschien ook wel wat vergeten in FC) en had ook al als een gek lopen zoeken op het net voor een voorbeeld en helaas geen resultaat. Tot ik op jullie forum terecht kwam en dacht laat ik de gok maar eens wagen.

Ik wordt namelijk gek om mijn offertes bij te houden in mijn taken bestand.

Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt dat ik misschien iets te weinig info geef/kan geven.

Nou vooruit dan maar. In de bijlage een supersimpel opzetje. Verwacht er niet teveel van maar dan hebben iig iets om vanaf te werken. Als je een offerte hebt gemaakt maar nog niet hebt nagebeld, dan wordt het vakje automatisch rood. Kijk maar even.

Bijlagen

Nou eigenlijk is dit wel wat het zou moeten zijn ongeveer (eenvoud dient de mens)
Zou alleen het CRM gedeelte gesplits kunnen worden in Klant - Plaats - Kontaktpersoon - Telefoonnummer
en het klant gedeelte op alfabetische volgorde. Heel mooi trouwens dat rood bij niet nagebeld. Misschien het gedeelte "in opdracht bij" Ja een leuk kleurtje?

Ik waardeer deze hulp echt en schaam me nu nog dieper dat ik hier zelf niet op kon komen. Ben een verkoper en geen ICT man :( .

Ach, de meeste ICT'ers weten weer weinig van verkopen moet je maar denken (no offense!) :p

In de bijlage de herziene versie. Groen bij 'in opdracht' = Ja.

Sorteren op alfabet kun je zelf door de kolommen B t/m K in zijn geheel te selecteren en in je menubalk op de sorteren-knop te klikken (een A boven een Z met een pijl naar beneden ernaast).

Succes ermee.

Bijlagen

En om het typwerk te verminderen, validatie in kolom G,H en J

Mvg

Rudi

Bijlagen

Beterrrrr...!

(waar zat die validatie-functie ook alweer?)

Data > Valideren ;)

Mvg

Rudi

Sorry voor de late reactie, maar had gisteren een slechte mededeling op persoonlijk vak.

Tot nu toe vind ik het prachtig wat je voor me gemaakt hebt.

Maar zouden er 4 tabellen toegevoegd kunnen worden met 1e kwartaal - 2e kwartaal - 3e kwartaal - 4e kwartaal.
Hierin geef ik per klant het offerte bedrag in en dat dat onderaan steeds een totaalbedrag aangeeft? Dus simpel gezegd als ik een klant toevoeg en en daar een bedrag aan toe ken telt hij dat onder aan de streep steeds erbij (het totaalbedrag van bijvoorbeeld kwartaal 1)
Dit dan ook bij de andere kwartalen.

Sorry dat te horen... :confused:

Ok, dus per klant wil je per kwartaal meerdere bedragen kunnen invoeren?

Sorry dat te horen... :confused:

Ok, dus per klant wil je per kwartaal meerdere bedragen kunnen invoeren?

Ja ach soms heeft het leven tegenslagen. Dingen gebeuren nu eenmaal. :(

Ik vul in bij klant X het eerste kwartaal een bedrag X
Dan heb ik klant Y een bedrag Y etc etc

Bij kwartaal 1 krijg ik onder aan de streep een totaal bedrag van alle klanten van de openstaande offertes.
Dit dan ook bij de overige kwartalen.

Alleen bedenk ik me nu ineens dat dan de slagings% etc uitgebreid dienen te worden toch?

Goh als je eenmaal bezig bent dan komen er zo ineens meerdere opties bij waar ik zo in eerste instantie niet over nagedacht heb.

En nogmaals ik waardeer je hulp enorm.
Als ik iets terug kan doen hoor ik het graag van je.

Het begint er nu echt goed uit te zien.
Alleen zit ik mijn hersens nu te breken of ik niet iets vergeten ben of dat het net effe anders moet.

Kijk ik heb nu een slagings%
Maar ik heb 4 kwartalen
Offertes van kwartaal 1 staan los van kwartaal 2 etc
Eigenlijk zouden er 4 slagings% bij 4 kwartalen moeten staan snappie.

Slagings% van kwartaal 1 is anders dan van kwartaal 4

Snappie wat ik bedoel?

Ik heb het opzetje wat veranderd.
Ik heb namen toegevoegd.
3 collegas en ik.

Kan jij es kijken wat je nu kan betekenen mbt de kwartalen en slagings%
Is dit mogelijk om dat persoons gebonden van elkaar af te doen?
Dit zou namelijk zeer mooi zijn.
1 sheet met alle collega's en hun kwartalen en slagings% apart.
Dit zou dus in 1 opslag bekeken kunnen worden

Bijlagen

Ik kan er nog wel eens een blik op werpen....

Maar, wat wordt je 'focus'? Wil je per persoon zien hoe iemand het doet, of per klant? Dus, krijg je per regel een klant en kan een klant door meerdere personen benaderd worden? Lijkt me een beetje vreemd, maar zo heb je het nu wel in het bestandje gezet.

Handiger lijkt mij om per persoon een blok te maken met al zijn/haar klanten. Zoiets bijv:

Gerard
klant 1 - kwartaal 1 - kwartaal 2 etc.
klant 2 - kwartaal 1 - kwartaal 2 etc.

Ralf
klant 3 - kwartaal 1 - kwartaal 2 etc.
klant 4 - kwartaal 1 - kwartaal 2 etc.

etc.

Laatst bewerkt:
Idd.

Jou beredenering lijkt mij de meest overzichtelijkste.
Je kan dan van iedereen los zien van welke klant hij een offerte heeft met bedrag en %

Totaal kan je dan zien wat we allemaal samen hebben.

Waarom niet 1 kolom met alle verkopers die je dmv een validatielijst selecteert en dan op de betreffende rij alle gegevens. Later kan je dan uit de volledige tabel via een draaitabel toch alle benodigde gegevens per verkoper laten opstellen. De draaitabel kan je dmv een kleine macro steeds verversen met de meest recente gegevens.

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan