Maken website

Status
Niet open voor verdere reacties.

scelle

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2009
Hallo iedereen,

Daar ik de komende weken nogal veel vrije tijd zal hebben wil ik mij verder verdiepen in het maken van een website.
De cursus HTML heb ik reeds door genomen.

Wat is nu de juiste volgorde om een volledige site te ontwerpen?

Eerst een layout ontwerpen veronderstel ik.
Welk programma raden jullie mij daarvoor aan (mag met betaalde software zijn daar we er op school redelijk goedkoop kunnen aangeraken).
Daarna de site verder ontwerpen veronderstel ik, wat zijn daar de beste programmas voor?
(ik heb reeds een basis kennis van dreamweaver).

Zijn er voorbeelden waar je kan zien welke site met welk programma gemaakt is?

Is het mogelijk een hedendaagse site te maken met enkel kladblok en HTML te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Welk programma raden jullie mij daarvoor aan (mag met betaalde software zijn daar we er op school redelijk goedkoop kunnen aangeraken).

Als het toch geld mag kosten, UltraEdit en Photoshop. UltraEdit is een teksteditor, die ik persoonlijk erg geschikt vind en Photoshop, nou ja..., een fotobewerkingsprogramma.

Daarna de site verder ontwerpen veronderstel ik, wat zijn daar de beste programmas voor?

Zelfde programma's.

Zijn er voorbeelden waar je kan zien welke site met welk programma gemaakt is?

In principe niet. Soms staat er wel een generator-meta-tag in de head, maar meestal niet. Overigens als de code erg slordig en onoverzichtelijk is, dan is de website meestal gemaakt met FrontPage of DreamWeaver.

Is het mogelijk een hedendaagse site te maken met enkel kladblok en HTML te gebruiken?

Jazeker, is naar mijn mening zelfs de beste manier.

.
De cursus HTML heb ik reeds door genomen.

Dus je kunt uit het hoofd al een pagina maken.
Die ook valideert.
Wat is nu de juiste volgorde om een volledige site te ontwerpen?

Neen, eerst tekst.
Site voor bv een voetbalclub, je motoren, of wat dan ook:
eerst het verhaal schrijven.
Dan plaatjes verzamelen en indien nodig bewerken.
Dan kleurgebruik en layout met geschikte header/logo.

DW kan, ook html-kit, of arachnophilia,
maakt niet uit, als je er maar prettig mee kunt werken.

Kan, maar een teksteditor is toch wel wat prettiger.

:cool:

Behalve html zou ik dan ook css gebruiken. Met behulp van css zorg je voor de lay-out, hoe het er uit ziet, waar alles staat, enz.
Kladblok kan, maar ik zou dan gaan voor Notepad++. Dat is zeg maar kladblok, maar met kleurtjes in de code, dat werkt makkelijker. Daardoor zie je eerder fouten.
DreamWeaver, tja, ik weet niet. Er komen toch wel heel erg veel vragen over problemen met dat programma.

Het beste kun je beginnen met de 'grote vlakken'. Dus header, middendeel (of kolommen), eventueel 'n navigatie-vlak links, footer, enz.
Als dat dan goed werkt, kun je met de invulling beginnen. Je kunt die grote vlakken tijdelijk even invullen met fake-tekst.
Als je met de grote, ruwe indeling begint, en die werkt, dan merk je gelijk als je dingen gaat invullen zoals 'n menu, wanneer 't problemen geeft. En dan weet je dus redelijk zeker dat het aan 't laatste toegevoegde ligt.

Zo vaak mogelijk controleren in zoveel mogelijk browsers.
Je site eerst werkend krijgen in Firefox, dan werkt hij meestal in alle browsers, waarbij je dan mogelijk nog wat moet sleutelen voor Internet Explorer 6 en 7.
Firefox heeft ook de meeste hulpmiddelen voor als er problemen zijn, o.a.
Firebug: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1843
Html Validator https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/249
Web Developer https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/60

Die post van peter vazed en de mijne hebben elkaar gekruist, die heb ik gemist. Ogenschijnlijk lijken die elkaar behoorlijk tegen te spreken over de volgorde, dat kan verwarrend zijn. Even 'n aanvulling bij die van mij:
ik ging er automatisch vanuit dat je al tekst en zo zou hebben, dat was misschien te voorbarig.
Dus inderdaad: het is eerst handig om te weten wat je op je site wilt neerzetten. Als je echt helemaal niks hebt, kun je natuurlijk ook geen lay-out maken. Want dan ga je schrijven en blijkt er niets te passen.
Dus als ik 't iets uitgebreider neerzet: eerst materiaal verzamelen, dan bepalen wat in welke vakken (sidebar, menu, footer, enz.) komt, dan die vakken maken, en dan die vakken gaan opvullen.
Overigens: als je dit aan tien sitebouwers vraagt, krijg je elf verschillende antwoorden :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan