mappen delen in werkgroep

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimwimwim

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2006
Berichten
152
Hallo allemaal!

Ik heb het volgende probleem, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Er staan hier 3 PC, alledrie in dezelfde werkgroup.
Al ruim een jaar kan ik zonder problemen de gedeelde mappen / schijven van alle PC`s naar alle PC benaderen. Maar, opeens is er één PC (A met XP home) die ik niet meer kan benaderen vanaf de andere twee (B&C met XP pro).Ik krijg het bericht uit de bijlage. Van B&C naar A gaat zonder problemen, en tussen B&C ook. De gedeelde printer op A kan ik ook niet meer vanaf de andere gebruiken.

De volgende dingen heb ik geprobeerd, maar zonder succes:

- Zonelabs firewall uitschakelen (hoewel deze nooit problemen gaf met delen)
- A opnieuw in de werkgroep geplaatst en alle schijven opnieuw gedeeld
- Alle PC in een andere werkgroep geplaatst en opnieuw gedeeld

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Aanvullende info nodig? Laat het me even weten!

Aanvulling: ik kan de betreffende PC wel benaderen met remote desktop
Aanvulling: PC A staat wel gewoon bij "computers in werkgroep"
 

Bijlagen

  • bijlage 1.JPG
    bijlage 1.JPG
    18 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Een bekend XP home verhaaltje, Home edition is altijd moeilijk in een netwerk omgeving tussen de professional edities.

In zo'n een werkgroep is het erg belangrijk dat alle gebruikers van het netwerk op alle computers de zelfde accountnaam en het liefst ook nog het zelfde wachtwoord hebben.
Geldt ook voor Administrator..

De PC moeten zich namelijk onderling kunnen authenticeren.
Je krijgt waarschijnlijk de rechten niet meer omdat de geblokkerde PC de gebruiker niet herkent en dus niet toelaat.

Schakel ook op alle computers het gast account in en kijk bij de Professionals dat in de group policies - computer configuratie - Windows settings - Beveiligings settings - Lokaal beleid - beveiligings opties - Network Access - Delen en beveiligingsmodel voor locale accounts. Zet deze op "Klasiek - Gebruikers authenticeren zich als zichzelf"..
Als deze staat op "Gast" dan authentiseren de gebruikers zich dus als gast en als deze uitstaat kom je er niet in. Zet bij de Profesionals ook het eenvoudig delen uit (explorer - extra- mapopties- weergave).. Als je eenvoudig delen inschakeld veranderd ook de authenticatie modus weer en ga je weer als gast.

Bij XP home kan je dat laatste niet zomaar instellen (deze policies zou je dan in het register moeten forceren) :confused:
 
Hallo Zippe,

Bedankt voor je reactie.
Misschien begrijp ik je verkeerd, of ben ik zelf niet duidelijk geweest, maar eigenlijk doen we thuis helemaal niets met de gebruikers. Ieder heeft gewoon z`n eigen PC en maar één account op die ene PC. Dat was altijd voldoende, dus de oorzaak moet ergens anders in zitten dan het aanmaken van nieuwe accounts.
Om efficënt met de schijfruimte om te gaan staan de meeste films en muziek op één gedeelde schijf (op de home computer) en juist die schrijf is niet meer bereikbaar.

Groet!

Wim
 
Hey,
ik ken het probleem. Ik heb het thuis ook.
Ik weet een oplossing dat misschien werkt.:confused:

iig op windows XP Pro:
1) Start - Uitvoeren - "control userpasswords2" - OK
2) Tabblad Geavanceerd
3) Druk op de knop Geavanceerd
4) Klik op "Gebruikers" aan de linkerkant
5) Dubbelklik op Gast
6) Zet "Account is uitgeschakeld" uit.

Nu kan een externe pc verbinden met de gast account.
Ben er ook zeker van om te testen dat ALLE firewalls uitstaan!

Op xp home moet je het volgende doen, dit heb ik niet getest of het werkt:
1) Start - uitvoeren - "cmd" - OK
2) Typ "net user gast /active:yes" (zonder ")
---
En proberen of het met die pc werkt, mocht het werken en de gast account verschijnt in het welkomsvenster, kun je die weg halen via Gebruikersaccounts in configuratiescherm. Daar kun je de gast uitzetten. Als alles goed is blijven de andere instellingen goed.

Succes,
Mathijs
 
Hey Mathijs,

Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik heb de gast accounts op de PC`s aangezet / ingeschakeld op de manier zoals je voorstelde. Ze bleken al ingeschakeld te zijn. :confused:

Groet!
Wim
 
Hey,
misschien zit er een wachtwoord op de gast account.
Ik denk het niet maar je kunt het proberen.

1) Start - Uitvoeren - "cmd"
2) Typ [net user Gast ""] . Letterlijk wat tussen de [] zit. inc aanhalingstekens


Probeer het nog eens, mocht het ook niet werken, dan weet ik nog 1 oplossing zo uit mijn hoofd. Het kan afwijken, want ik kan het vanaf hier niet controleren.
1) Open netwerk locaties
2) Aan de linkerkant in het menu staat een item wat ongeveer is zoals: "Netwerkverbinding maken", of "Verbinden met internet". Klik die aan. Ik kan niet met zekerheid zeggen welke dat is..
3) Je moet nu door de wizard gaan en de punten zo duidelijk mogelijk uitvoeren.
Houd rekening met het volgende:
- Kies de optie dat je een verbinding met het internet wilt maken
- Jouw pc maakt verbinding via een andere pc. (oftewel een router). Is het een directe verbinding, pak dan de andere.
- Zet een vinkje aan dat je bestanden en printers delen aan wilt zetten.

Ik hoop dat je het zo snapt, ik kan het namelijk niet controleren.:rolleyes:

Succes,
Mathijs
 
Hallo Zippe,

Bedankt voor je reactie.
Misschien begrijp ik je verkeerd, of ben ik zelf niet duidelijk geweest, maar eigenlijk doen we thuis helemaal niets met de gebruikers. Ieder heeft gewoon z`n eigen PC en maar één account op die ene PC. Dat was altijd voldoende, dus de oorzaak moet ergens anders in zitten dan het aanmaken van nieuwe accounts.
Om efficënt met de schijfruimte om te gaan staan de meeste films en muziek op één gedeelde schijf (op de home computer) en juist die schrijf is niet meer bereikbaar.

Groet!

Wim

Voor mij ben je heel duidelijk geweest :) en je Error Message (bijlage) zegt

"Dat je de bevoegdheid niet hebt" - (Authorization)

Windows cached deze Authorizations met security descriptors en ergens is hij deze verloren (misschien na het binnenhalen van een nieuwe beveiligingsupdate):confused: . Nu herkend hij de overige accounts niet meer en geeft je geen toegang.
Dit is een bekend probleempje met werkgroepen vooral als daar een XP home tussen zit.
XP home heeft default permissions en zover uitgekleed door M$ dat het niet echt geschikt is voor te netwerken er valt dan ook niet veel in te stellen op security gebied.

Je zal waarschijnlijk ook errors hierover in je logboeken terug vinden met betrekking op de browser of server service (master browser) enz..

Om dit autorizatie probleempje te omzeilen kan je het beste iedere gebruiker die van de shares (van de file server) gebruik maken als account toevoegen met het zelfde wachtwoord. Dan zal windows bij de eerste poging om de share extern te benaderen weer opnieuw om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen (vink hier aan "wachtwoord onthouden). Hij zal dan ook zijn lokale security descriptors raadplegen waar je de gebruiker aan hebt toegevoegt met een lokaal account. En je krijgt dan waarschijnlijk weer gewoon toegang.

En type eens in command line

Net share

enter
Code:
C:\Documents and Settings\Naam>net share

Share name   Resource                        Remark

-------------------------------------------------------------------------------
D$           D:\                             Default share
C$           C:\                             Default share
ADMIN$       C:\WINDOWS                      Remote Admin
IPC$                                         Remote IPC
Sample     C:\Sample
Share        C:\Share
The command completed successfully.
dan zie je al je shares, je kan deze dan eens opnieuw aanmelden met

Net share "naam van share"

Code:
C:\Documents and Settings\Naam>net share share
Share name        Share
Path              C:\Share
Remark
Maximum users     No limit
Users
Caching           Manual caching of documents
The command completed successfully.

:)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan