Mappen op USB-Stick worden snelkoppeling die niet te openen zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sliert

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Ik vermoed dat het om een virus gaat, dus daarom post ik het maar op dit forum.

Ik heb een USB-Stick waar verschillende mappen op staan. Het probleem is dat de verschillende mappen snelkoppelingen geworden zijn, die niet te openen zijn. Als ik er op klik, dan komt er een foutmelding. Dit gebeurde nadat ik mijn USB-Stick in een computer (niet de computer waar ik dit bericht op typ, maar een andere computer) deed en de USB-Stick gebruikte.

Bij 'eigenschappen' bij een willekeurige map staat als doel:

H:\84612796\Nederlands.exe

Het vreemde is, dat H: op die ene computer waarop het mis ging, de USB-Stick zelf is. De snelkoppeling verwijst dus eigenlijk naar zichzelf.

Volgens mij zijn de mappen nog niet helemaal verwijderd, want het aantal gebruikte GB is nog wel hetzelfde gebleven.

Ik weet niet of het relevant is, maar het gebeurde op een Windows 7 computer.

Weet iemand misschien hoe ik de bestanden terug kan krijgen?

Bij voorbaat dank.

Hallo Sliert

Voer deze stappen eens uit.
USB stick moet ook aangesloten zijn.

Wil je ook de inhoud van het Mbam MalwareBytes log plaatsen in een volgend bericht.

1.

Download hier Unhide.exe naar je bureaublad. Als er een melding verschijnt dat het bestand mogelijk onveilig is mag je dit negeren.
• Dubbelklik op "Unhide.exe" om de tool te starten.
Let op!!! Windows Vista & Windows 7 gebruikers dienen "Unhide.exe" als administrator uit te voeren".Rechtermuisknop klikken en uitvoeren als administrator",
• Wacht rustig af tot de tool klaar is en doe daartussen niets met de computer.!!!
• Als de tool klaar is krijg je onderstaand scherm te zien, met de melding "Your files should now be visible"

unhide.jpg

Herstart de computer.

2.

Download hier of hier MalwareBytes Anti-Malware naar je bureaublad.

Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.
Zorg ervoor dat na installatie deze opties aangevinkt zijn:
Update MalwareBytes' Anti-Malware
Start MalwareBytes' Anti-Malware

Klik daarna op Voltooien.

Als er een een update gevonden wordt, zal deze gedownload en geïnstalleerd worden.

Als er gevraagd word of je de "Evaluatie wil starten" mag je deze weigeren, en kun je later nog inschakelen wanneer je hier gebruik wilt van maken.
Zodra het programma gestart is, klik op het tabblad "Instellingen".
Vink hier aan: "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
Klik dan op het tabblad "Scanner", kies hier voor "Volledige scan".
Klik vervolgens op "Scannen" om de scan te starten.
Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
Wanneer de scan klaar is, klik op OK,en daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, en klik dan op: "Verwijder geselecteerde".
Na het verwijderen zal een log openen .Wanneer gevraagd word om de computer opnieuw op te starten, sta je dit toe.

Het log wordt automatisch bewaard door MalwareBytes' Anti-Malware en kun je terugvinden door op de "Logs" tab te klikken .

je hebt er programma's voor om bestanden terug te halen maar als je denkt dat het een virus is zou ik eerst je virus scanner laten lopen op hele computer met je usb stick erin misschien dat er wel een virus in je usb stick zit

Bedankt voor de aanwijzingen. Ik zal het gaan proberen. Is het noodzakelijk dat ik deze instructies opvolg op de computer waarop de USB-Stick beschadigd is geraakt, of kan het op elke computer waarop de USB-Stick is aangesloten?

als er daadwerkelijk een virus inzit kan het zijn dat als je hem op een andere pc aansluit dat het op die pc ook komt te staan

je hebt er programma's voor om bestanden terug te halen maar als je denkt dat het een virus is zou ik eerst je virus scanner laten lopen op hele computer met je usb stick erin misschien dat er wel een virus in je usb stick zit

Die bestanden zijn er nog, maar worden door een virus verborgen.

Dat kan natuurlijk ook dat is iets wat ik zelf nog niet wist kijk zo leer je nog wat bedankt voor je reactie seniorke :) dat wist ik zelf niet

Seniorke zou je misschien ook naar mijn post willen kijken want ik kom er zelf niet uit en heb hier een post gedaan en nu heb ik help van DennisIT maar die is nu offline en oplossing werkte niet

Hallo Saber4,
Om welk topic gaat het. Ik zal er dan eens naar kijken en je in jouw topic dan proberen verder te helpen.

als er daadwerkelijk een virus inzit kan het zijn dat als je hem op een andere pc aansluit dat het op die pc ook komt te staan
Ja dit virus verspreid zich via USB stick en verbergt dan alle bestanden en maakt er snelkoppeling van aan.

Ja dit virus verspreid zich via USB stick en verbergt dan alle bestanden en maakt er snelkoppeling van aan.

Dat virus raakt op je computer via trojans. Een trojan is iets wat je zelf op je computer installeert , ook al doe je het onbewust.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan