Marquee

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cross

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2011
Ja deze bestaat nog en word ook nog gebruikt ...

Goed.
Ik ben bezig met een Marquee echter stuit ik op het volgende
Ik heb een Marquee die naar boven schuift,
Ik wil zodra het onderste deel boven verdwenen is dat het direct door loopt onder..

Nu zit er enige tijd tussen voor de "lichtkrant" weer opkomt.
Aangezien ik constant de zelfde info blijf tonen moet het doorlopen.

En dan sneller opkomen maar de tekst moet dus niet sneller voorbij vliegen want het moet leesbaar zijn en de loop is gewon -1...

Iemand een idee ?!

Nja goed, ik doe het maar zoals ik had...
Ik weet opzich wel hoe ik hem maken moet ik heb zelf tutz geschreven maar het is puur een snelheid kwestie voer ik hem op dan is hij er rapido ...

http://office.hollaar.net/bcn/
Dit is wat ik nu heb ...
Moet nog even afwerken e.d. en PHP Implementeren...
Maar dat is voor na het weekend :)
Hij doet verder wel wat ik wil ik heb 2 x de table toegevoegd met dezelfde info dus valt t wel mee...
Kan ook zeggen van na zoveel sec refresh de page en dat op t moment dat de balk boven in is ...
Maar goed ..

Vraag beantwoord ... ! ( Door mezelf welliswaar )

Nja goed, ik doe het maar zoals ik had...
Ik weet opzich wel hoe ik hem maken moet ik heb zelf tutz geschreven maar het is puur een snelheid kwestie voer ik hem op dan is hij er rapido ...

http://office.hollaar.net/bcn/
Dit is wat ik nu heb ...
Moet nog even afwerken e.d. en PHP Implementeren...
Maar dat is voor na het weekend :)
Hij doet verder wel wat ik wil ik heb 2 x de table toegevoegd met dezelfde info dus valt t wel mee...
Kan ook zeggen van na zoveel sec refresh de page en dat op t moment dat de balk boven in is ...
Maar goed ..

Vraag beantwoord ... ! ( Door mezelf welliswaar )

Zier er toch erg duidelijk uit. :thumb:

Hoi Cross,
Tja, die marquee toch! Is in html eigenlijk verboden waar: afkomstig van een eigenwijze Microsoft (ten tijde van de eerste browseroorlogen), en door andere browsers wel overgenomen; maar de hele <marquee>tag is in html4.01 niet te vinden. In html5 is ie niet alleen "deprecated" (achterhaald) maar ook "obsolete" (weggegooid) verklaard:
Maar via een omweg komt de marquee waarschijnlijk wel weer terug van weggeweest: als onderdeel van de nieuwe css3-eigenschap "overflow-style".
Dat is een stuk beter, maar voorlopig kunnen de browsers dat nog niet aan.

Nu kan je ervoor kiezen om toch de <marquee> te gebruiken, maar de nattigheid is dat die per definitie bij een verticale scroll altijd vanaf de bodem van het scrollvak begint, en niet ergens in het midden. En er zit per definitie altijd een gat in ter hoogte van de volledige scrollvak-hoogte, voordat de herhalingen er aan komen.

Dat zou inderdaad gepareerd kunnen worden met dubbele content en een refresh op het moment dat een cyclus klaar is, maar ik ben bang dat dat in de praktijk niet gaat lukken:
  • Je moet heel erg goed mikken met de refresh-tijd om een naadloze overgang te krijgen. Maar als dat al lukt, kan dat m.i. nooit goed cross-browser werken, omdat de tijdtelling in (milli)seconden wel gelijkluidend zal zijn, maar de scrollsnelheid van de <marquee> per browser iets kan verschillen.
  • En vooral ook de processor- en render-snelheid (en de processor-belasting wegens al/niet openstaande andere programma's) op de computer van de kijker speelt een rol: daar heb je al helemaal geen invloed op.
Javascript!
Maar had je al aan een javascript-oplossing gedacht? Daarmee kan je veel meer in de hand houden dan met een marquee, en voor de toegankelijkheid kan je er ook een <noscript> alternatief inbouwen (wat met een marquee niet gaat).
Toelichting:
  • Met instelbare wachttijd voordat de scroller begint te draaien.
  • Met zachtjes op gang komen.
  • Met instelbare tussenruimte tussen de onderdelen.
  • Met instelbare scroll-snelheid.
  • Met automatisch een kloon van de tabellen voor aansluiting van de volgende cyclus.
  • Met automatisch een gewoon scroll-venster voor als javascript niet enabled is (= volledig unobtrusive javascript).
  • Met wissel-optie om handmatig en automatisch te scrollen.
  • Met css die bestand is tegen verschillende resoluties.
  • Met goedkeuring van de html- en css-validator: xhtml1.0 Strict en css2.1.
  • Met instemming van de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
  • Met weinig kB's (script 3.5kB, css 1.5kB, pagina 4kB).
  • O ja, met instemming van Firefox, IE7, Chrome, Opera en Safari. *)
  • Dan kan ie van 's ochtends tot 's avonds staan loeieren op een display bij de receptie of naast de liften, en tevens beschikbaar zijn voor persoonlijke raadpleging op een intranet of op internet.
Zo ongeveer; dan is de vraag niet alleen door jezelf beantwoord. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

CSSHunter as always,
Thanks
Die ziet er indd een stukkie beter uit ...
Echter doet het volgende zich voor het is puur een scroller voor 1 browsers ( IE 8 )
Dit is te zien bij binnenkomst bij het nieuwe pand van het bedrijf BCN in Utrecht.
Het is dus niet dat mensen hier thuis naar gaan zitten kijken.

Ik kreeg de vraag dit te maken en mocht niet meer dan 30 minuten hier aan besteden...
Mag ik deze van jouw kopieren en overnemen ?

Maar zoals je al zei nu kan ie daar wel voor gebruikt worden ..
Dit maakt hem dan natuurlijk extra nuttig...
Ik ga deze overnemen en de PHP implementeren ... ( Zucht ... Ik denk dat ik de PHP maar gewoon opnieuw ga schrijven )

Gr.

Hoi Cross,
Mag ik deze van jouw kopiëren en overnemen ?
Maar natuurlijk, dan wordt het product gebruikt! Ik zou 't ook niet kunnen tegenhouden, want in de copyright-toestand heb ik opgenomen dat ie gebruikt mag worden. ;)

Ik kreeg de vraag dit te maken en mocht niet meer dan 30 minuten hier aan besteden...
Ha-gha-gha-gha-ha! :D :D :D
Ik wil je opdrachtgever dat wel eens zien voordoen. :rolleyes:
Dat kan dus niet, als je als bedrijf met zoiets enigszins netjes tevoorschijn wilt komen! Met een marquee kan het niet goed/mooi, dus je bent aangewezen op javascript. En zoiets goed opbouwen met javascript kost nu eenmaal tijd! *)

In een half uur iets maken dat goed werkt en ook qua vormgeving als visitekaartje voor een bedrijf kan dienen: volstrekt belachelijk!
Ik zou gezegd hebben "Zoek maar een ander!" :P

Maar nu heb je iets, omdat een toevallige vrijwilliger zo gek was er plezier in te hebben dit te maken.
  • NB: Je hebt 'm al wel getest in IE8? Want die heb ik hier niet.
    Maar zal wel meevallen, want alle andere browsers incl. IE7 doen het.
Succes bij het databeesje koppelen! (daar heb ik geen enkel verstand van)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Er zijn wel veel javascript-scrollers in omloop, maar een heleboel zijn verouderd of werken niet goed. Of ze zijn heel erg zwaar in kB's. Uitzoeken en testen van bestaande scrollers kost óók meer dan een half uur! Of je moet maar net een goede weten.
Die wist ik niet, dus zelf op maat gaan fabrieken: want was een leuke uitdaging om te kijken of het zou lukken.
Ik ben er laten we zeggen een 3/4 werkdag mee bezig geweest, incl. testen. Dat is dan heel schappelijk gerekend, want het was in praktijk zeker het dubbele. Maar ik ben geen ervaren javascript-ontwikkelaar, en moest tussendoor wat dingen uitzoeken en uitproberen. Dus stevig naar beneden afgerond. Bedenk maar een mooi uurtarief voor uitbesteed werk, en presenteer dat maar als bonnetje aan je opdrachtgever.
- En jij hebt er niet meer dan een half uur aan besteed. :)

Alternatieve werkwijze: de originele van jou laten zien, plus die van mij; en vertellen dat die van mij voor € ...,- gekocht kan worden. Dan delen we het door twee. ;) Kijken wat ze zeggen! :D

De uitsmijter! - Ben nu pas de BCN-website aan 't bekijken: zo te zien een sjieke bedoening, waar niet op een paar centen gekeken wordt als het om luxe voor de klant gaat (prijzen kwam ik trouwens niet tegen [niet toevallig niet vermeld!], dus ik hoefde niet te schrikken). Als ik ga pingelen op de prijs, zal iemand ogenblikkelijk zeggen dat het heel mooi is allemaal, en dat de zon voor niets opgaat.
Klopt! Dus voor een sjieke scroller die in lijn is met de rest van het sjiek ... mogen ze best wat tijd=geld in steken! Business, toch?

Laatst bewerkt:
Ik zal eens kijken wat ik eruit kan trekken...
Zal echter wel niet al te veel zijn.
Ik werk bij een partner bedrijf en wij zijn overgenomen en deels door BCN grote kans dat ze zeggen van het is een interne opdracht geworden ...
Maar als ik het voor elkaar weet te krijgen dan hoor je het gauw genoeg.
Ik ken ook de tarieven niet .. Denk alleen niet dat het heel erg goedkoop is .. .
Maar dat ze het met goedkope opties het er fancy uit willen laten zien kan niet anders ..

Heb nu net de opdracht gekregen dat er langer aan gewerkt mag worden .. Zal je altijd zien als je zo goed als klaar bent .
Nog niet getest maar mocht het voorval zich voordoen dat een andere browser beter is dan nemen ze maar een andere browser :)
Database koppelen word nog wat...
Maar komt allemaal goed.

30 minuten is indd. niet heel erg lang .. Maar het was niet anders .. WYSIWYG en dat in minder dan 30 min.
Heb ook vermelding gedaan dat er langer aan gesleuteld is ..
Echter maken ze zich daar niet heel erg druk om...

Hoi Cross,
Ik zal eens kijken wat ik eruit kan trekken...
Zou ik zeker doen. Mij persoonlijk maakt het niet uit, maar ik zou me niet in de luren laten leggen door mensen die ofwel niet weten waar ze het over hebben, ofwel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Als je er echt een punt van wilt maken, zou je eens moeten informeren bij 3 verschillende professionele webontwerpbureaus, met de vraag
"Ik ben me aan te orienteren op het inbouwen van een verticale scroller op een webpagina. Wat zou het ongeveer gaan kosten (in orde van grootte, of minimum-maximum range) als ik ...":​
  • Een stand-alone webpagina met verticale scroller wil hebben, die aangesloten kan worden op een database; maar zonder de database-implementatie, dus alleen de scroller-functionaliteit.
  • De scroller moet voldoen aan het volgende program van eisen:
    * In de scroller moet geen image van vaststaande hoogte komen, maar een html-div met variabele inhoud c.q. hoogte.
    * Instelbare wachttijd voordat de scroller begint te draaien.
    * Instelbare scroll-snelheid.
    * Soft start, daarna continu scrollen.
    * Volledig unobtrusive javascript: automatisch een gewoon scroll-venster voor als javascript niet enabled is.
    * Wissel-optie om handmatig en automatisch te scrollen.
    * Valid xhtml1.0.
    * Valid css2.1.
    * Valid WCAG conform "Cynthia Says" (automatic analysis).
    * Geschikt voor alle resoluties.
    * Cross-browser, minimaal: IE7, IE8, IE9, Firefox, Chrome, Opera en Safari.
    * In aansluiting op de huisstijl van de organisatie.
Dan krijg je prijsvergelijkingsmateriaal om opdrachtgevers mee om de oren te slaan. *)
Kan je ook voor de gein doen, als je er geen punt van wilt maken. :)

En over die WYSIWYG-opmerking: als een WYSIWYG-editor zo'n scroller-optie op deze manier heeft, is dat natuurlijk prachtig. Maar als niet?
Dan geldt WYDSIWYDG: What You Don't See, is What You Don't Get.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan