• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

matrixformule werkt niet zoals het hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remlo

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2011
Bedoeling is een vervolgkeuzelijst te maken zonder lege lijnen. Na opzoeken op het forum een matrixformule gevonden van Thankyou.
Deze werkt juist in het voorbeeldbestand van hem. Ik heb deze dan aangepast naar mijn werkblad, maar daar doet zij het niet.
Wat doe ik verkeerd? En graag wat uitleg matrixformules zijn voor mij iets onbekends.

in testbestandje staat deze formule op tabblad Aanwezig+taak in de cellen f4-f19.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Heb je hem wel ingevoerd als matrixformule met Ctrl Shift Enter ?

snb, had ik al aan gedacht. Bij gewoon enter krijg ik #GETAL met Ctrl Shift enter krijg ik wel namen maar lege cellen zijn niet weg.

Voor dit soort excercities is VBA toch uiteindelijk veel handiger.

Begin met een basisboek VBA, bijv. het boek 'VBA voor Dummies'.

Indien je toch met de matrixformules wil verderwerken, bekijk dan de bijlage eens (gele gebied).
Een paar tips:
-gebruik de "evaluate formula" knop om stap per stap de formule zich te zien afwikkelen, de beste manier om alle formules te doorgronden
-de functie "Index" is 1-based, dus een onderdeel zoals ROW([Beschikbaar])-1 moet je aanpassen naar -3 indien je formules beginnen op rij 4
- let in dit specifieke geval op het verschil tussen " " (quote spatie quote) en "" (quote quote)

Bijlagen

Wat hebben mensen er toch op tegen om gewoon in A1 te beginnen met hun voorbeeldjes? Ikke nie begrijpen nie:d

VenA, weet ik niet heb dit altijd gedaan om makkelijker iets te kunnen toevoegen denk ik. Zal dit nooit meer doen... (heb bestandje ook aangepast)
snb, heb verder geprutst met je voorbeeldje, maar loop vast. Krijg terug #GETAL in wat lege cellen zouden moeten zijn. Het verschil tussen " " en "" heb ik ook niet door.

Bijlagen

Dan heb ik er nog 1: gebruik nooit samengevoegde cellen; daar maak je het jezelf en anderen alleen maar moeilijk mee.

Ik denk dat je het voorbeeld van Wher (ere wie ere toekomt) bedoelt.

Weer een goede tip.
Het bestandje was inderdaad van Wher. Mijn excuses, zit al een tijdje te knoeien zodat ik alles begin door elkaar te halen.

In bijlage je bestand uit post#11 met aangepaste formules.
De opmerking omtrent " " en "" had te maken met je bestand in post#1:
- in kolom E zet je formule ofwel een naam, ofwel een " "
- in kolom F kijkt je formule of de inhoud van cellen uit kolom E verschillend is van "" (SMALL(IF([Beschikbaar]<>""), dus alle cellen uit kolom E voldoen aan die voorwaarde, want ofwel staat er een naam (en dat is verschillend van "") ofwel staat er een " " (en dat is ook verschillend van "")

Bijlagen

Wher, hartelijk dank, dit werkt super. Ook bedankt voor de toelichting ik snap het nu.

Ter illustratie in de bijlage hoe de kassa's bezet kunnen worden met VBA. Schakel wel macro's in.

Bijlagen

snb, daarvoor moet ik toch het boek voor dummies aanschaffen...maar het is inderdaad blijkbaar minder werk eens je het snapt. Dit is nu nog niet het geval maar toch heel erg bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan