Jettico heb ik in een eerder stadium getest, maar daar werd ik echt gek van. Voor iedere afbeelding moest toestemming geven, althans zo leek het.
Comodo komt misschien nog wat techniek te kort, maar voor een beginner hoeft het zeker geen ingewikkelde firewall te zijn. Die firewalls in de security paketten zijn meestal ook erg simpel.
Matousec test de firewalls gewoon met leaktests, geeft de firewall een melding dan is dat goed. Doet de firewall niet dan lekt die. Redelijk simpel. Zelf kun je ook van die tests doen, zijn verder niet schadelijk zover ik weet (firewallleaktester.com). Zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad.
Comodo heeft wel een aantal bugs verholpen in de updates, die door Matousec zijn aangedragen (de bugs). Dus ik denk dat de test redelijk betrouwbaar is.
Maar ivo, probeer een paar verschillende firewalls. En neem degene die JIJ het lekkerste vind werken. Comodo, Sygate, ZoneAlarm in de basis zijn ze allemaal goed. En dat Sygate niet door de leaktests komt zegt niet dat de firewall opzich niet goed is. Alleen (omdat er geen updates meer voor komen) zal de firewall eerder problemen krijgen met nieuwe malware die je firewall aanvalt.
Ditzelfde geldt voor de Anti-virussen probeer ze en kijk welke JIJ het meest handig vind.
AVG en Avast zijn allebei gratis en ze vinden allebei het meeste gespuis wel.