Met dode pixels moet je idd. voorzichtig zijn. Het kan niet alleen van fabrikant tot fabrikant verschillen, maar zelfs binnen 1 merk hanteren sommige fabrikanten andere voorwaarden bij diverse types om bij een x-aantal dode pixels voor omruiling in aanmerking te komen.
Je zal soms heel goed moeten zoeken dan wel bellen voordat je er achter komt welk dodepixels beleid voor een bepaalde monitor van toepassing is.
Je zal niet de eerste zijn die tegen 1 grote dode pixel aan zit te staren en die, naarmate de maanden verstrijken, die pixel in gedachten zo groot zien worden dat ze zich dag in dag uit, groen en geel ergeren aan die ene pixel.
Tot u spreekt iemand die in 2001 een peperdure Philips Brilliance 180P kocht (3300,-- ouderwetse guldens) en bij thuiskomst ontdekte dat er 1 dode zwarte pixel aanwezig was. Gelukkig hanteerde Philips de volgende beleidslijn :
een dode (zwarte) pixel op een witte achtergrond komt voor omruiling in aanmerking.
Was het een gekleurde geweest dan had ik pech gehad.
Sindsdien typ ik een verhaaltje als dit wanneer iemand overweegt een TFT te gaan kopen.
Ik was toen nog zo naief dat ik vergat "vooraf" het dode pixel beleid op te vragen voor het type monitor dat ik wilde hebben.
Dat gebeurt mij dus nooit meer.................
Een gewaarschuwd mens...........
Btw. ik heb nog steeds diezelfde (weliswaar omgeruilde) monitor en na bijna 4 jaar doet 'ie het nog steeds perfect !