• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere afhankelijke dropdowns & combinatie dropdown/vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Hallo Allen,

Ik heb een vraagje over afhankelijke drop down lijsten.

Ik wil voor ons bedrijf graag een Excel bestand maken voor de inkoop waarbij veel automatisch wordt gekoppeld of keuzes worden vereenvoudigd d.m.v. dropdowns om fouten te voorkomen. Nu ben ik in het bestand wat wij gebruiken al best ver en heb ik veel kunnen koppelen d.m.v. vert. zoeken. Voor sommige producten zijn er enkel cellen die meerdere mogelijkheden zouden kunnen hebben.. hier loop ik nog een beetje op vast. Het gaat om het volgende (zie ook het voorbeeldbestand):

1) Wij hebben bijvoorbeeld voor één product verschillende verpakkingseenheden en verschillende leveranciers. Ik wil dus eigenlijk een drop down lijst maken die afhankelijk is van het product; Als product = Y, dan verpakkingseenheid mogelijkheden zijn A & B en Als product = Y, dan kan gekozen worden tussen leverancier C & G. Het is mij gelukt om de dropdown voor de verpakkingseenheid af te laten hangen van wat het product is. Alleen vroeg ik mij af of ik het product (dus dezelfde cel in de tabel) dan ook weer als afhankelijke factor gebruiken voor de dropdown die ik bij de leveranciers wil zien? Indien dit mogelijk is, hoe kan is dit doen?

2) Daarnaast heb ik voor veel verpakkingsmogelijkheden/leverancier ook maar één variabel (lijst is veel langer dan gebruikt in voorbeeld).. Nu zou ik het liefst zien dat Excel het variabel zelf al invult indien er maar één mogelijkheid is (schilt weer een handeling) en een dropdown lijst weergeeft wanneer er meerdere mogelijkheden zijn. Ik vraag me af of zoiets überhaupt mogelijk is in Excel? En zo ja, hoe kan ik dit aanpakken?

Ik hoor het heel graag als iemand mij met bovenstaande kan helpen.

Bijlagen

in de bijlage een mogelijkheid voor probleem 1, zie validatie leverancier

Bijlagen

HiHans,

Dank je wel voor je reactie. Ik zag deze vraag inderdaad precies nadat ik mijn vraag geplaatst had. Ik had er al even naar gekeken en heb hem nu nog verder doorgelezen. Alleen als ik het goed begrijp, dan is de afhankelijke dropdown daar gebasseerd op de dropdown ervoor (dus dropdown B is afhankelijk van A, C is afhankelijk van B etc..). Waar ik naar op zoek ben is een dropdown voor 'B' en 'C' die beide afhankelijk zijn van het antwoord dat bij 'A' is gegeven. Volgensmij (ik kan het natuurlijk mis hebben, ben tenslotte geen pro) moet het antwoord op mijn vraag dan iets anders zijn dan op de vraag waar jij naar verwijst.

Haije,

Dank je wel voor je reactie. Dit lijkt te helpen, voor even in ieder geval..

Als ik het antwoord dat in E3 staat verander van "Bio' naar bijv. 'ACS', doet deze het niet meer.. Als ik dan kijk naar de gegevensvalidatie die gebruikt wordt voor B3, is er volgensmij gekozen voor =uitkomst E3 & 'named field' _L (in dit geval dus 'Bio'). Dit is in ieder geval wat ik hier zie staan. In dit geval sluit hij toch alleen aan op 'Bio' en niet op een van de andere 'producten' die gekozen kunnen worden in E5?

Don't blame me if I'm wrong.. Ik doe mijn uiterste best het te begrijpen! :)

Daan,
Als zowel B als C afhankelijk zijn van A, dan kan je toch dezelfde methodiek toepassen.
Het antwoord moet voor kolom C iets anders zijn.
M.i. is het doel van dit forum ook niet om 100% pasklare antwoorden te geven voor elk probleem, maar om je op weg te helpen.

Hallo Hans,

Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om alles maar voor te kauwen..

Ik heb mij vanochtend verdiept in 'afhankelijke dropdowns' en zo doende heb ik de basis zelf kunnen doen en had ik het het antwoord geweten op de vraag van de andere member.. Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden is een manier voor een dropdown in twee verschillende cellen in één rij die afhankelijk zijn van één en dezelfde cel. Vandaar dus ook de vraag. Uiteraard heb ik zelf het een en ander geprobeerd (waaronder dezelfde formule in gegevensvalidatie voor B3 (=indirect(B5) toepassen). Echter zoals al verwacht komt hier dus niet het antwoord uit wat ik zou willen.. Het geeft namelijk de dropdown keuzes weer die ik G3 gebruik. Het antwoord lijkt, gezien je berichtje, makkelijk te zijn. Wellicht denk ik dan te moeilijk..

Ik hoop dat er iemand anders is die mij een tip kan geven en zal tot die tijd zelf proberen en zoeken.

Bedankt voor de moeite.

Behalve bereiknamen voor de verpakkingseenheid moet je deze ook maken voor de leverancier.
Dus
BIO en BIO_L (deze bestaan al)

ACS en ACS_L (deze laatste moet je nog maken)
AD en AD_L (deze laatste moet je nog maken)

enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan