• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere (als) functies gecombineerd met gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sinan90tg

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2017
Beste allemaal,

Ben momenteel bezig met het afstuderen en moet hiervoor een excel bestand in elkaar zetten. Voor een onderdeel moet ik een vak maken waarbij ik
uit twee selectie moet kunnen kiezen.

Voorbeeld:
Selectie 1: keuze uit Zand, Grind, Klei
Selectie 2: keuze uit los, matig, vast

Nu moet ik een als functie zodanig opstellen dat de juiste waarden in cel 3 tevoorschijn komt. Dit is voor ieder selectie weer anders.

De cellen voor selectie 1 en 2 heb ik opgesteld door middel van gegevensvalidatie.
Vervolgens komt in cel 3 de volgende formule;

Code:
=ALS(B7=Gegevens!A11;ALS(C7="los";Gegevens!D11;ALS(C7=Gegevens!C12;Gegevens!D12;ALS(C7=Gegevens!C13;Gegevens!D13;ALS(C7=Gegevens!C14;Gegevens!D14))));ALS(B7=Gegevens!A3;ALS(Voorpagina!C7=Gegevens!C3;Gegevens!D3;ALS(Voorpagina!C7=Gegevens!C4;Gegevens!D4;ALS(Voorpagina!C7=Gegevens!C5;Gegevens!D5;ALS(Voorpagina!C7=Gegevens!C6;Gegevens!D6))))))

Deze formule werkt tot heden. Nu moet ik echter een 3e formule in de als functie toevoegen. Hierbij krijg ik problemen.

Had ooit gehoord dat er een maximum geld voor de als functie. Lig het daaraan? En wat is de oplossing hiervan?

Alvast bedankt!

kijk eens bij SOMMEN.ALS
of plaats een voorbeeld bestandje

Bijgaand een voorbeeld bestand.

In cel D8 is een gecombineerd formule geplaatst voor 2 selecties. In cel G8 heb ik de formule gezet die gecombineerd moet worden met cel D8, zodat alles in 1 cel werkt. Dit is mij tot heden niet gelukt.
Bekijk bijlage Map1.xlsx

dat wordt wel moeilijk als we de gegevens niet kunnen zien.
Deze staan in een ander bestand.
Plaats even de gegevens die moeten opgezocht worden in het bestandje op een ander tabblad.
en vul even manueel de uitkomsten in op het eerste blad.

moet er dan geen rekening gehouden worden met het bijmengsel?
moet nu gaan werken maar kijk vanavond even verder

Het is eigenlijk voldoende als hij rekening houd met soort materiaal en of het slap, matig of vast is. Het probleem is eigenlijk enkel dat ik geen 3e als functie kan invoeren, omdat er dan te veel argumenten zijn.

Wat moet werken? Heb je iets aangepast? Zo ja ik zie geen bestand :p

Plongske zelf moet gaan werken. Net als de andere helpers doet hij het helpen vrijwillig, naar andere werkzaamheden.

Als je een beetje structuur in jouw data aanbrengt dan kan het bv zo.

Bijlagen

Dit is helaas niet wat ik zoek, omdat de bij mengsel en consistentie niet altijd gelijk is bij ieder grondtype. Daarom heb ik bewust gekozen voor gegevensvalidatie. Grondtype zand heeft bijvoorbeeld andere keuze mogelijkheden als klei.
Maar toch bedankt!

Het is gelukt hoor.

ALS functie in combinatie met vert. zoeken is de oplossing.

Code:
=ALS(B7=Gegevens!A3;VERT.ZOEKEN(Voorpagina!C7;Gegevens!C7:D10;2;ONWAAR);ALS(Voorpagina!B7=Gegevens!A11;VERT.ZOEKEN(Voorpagina!C7;Gegevens!C17:D20;2;ONWAAR);ALS(Voorpagina!B7=Gegevens!A17;VERT.ZOEKEN(Voorpagina!C7;Gegevens!C17:D20;2;ONWAAR);ALS(B7=Gegevens!A23;VERT.ZOEKEN(Voorpagina!C7;Gegevens!C27:D30;2;ONWAAR);ALS(B7=Gegevens!A36;VERT.ZOEKEN(Voorpagina!C7;Gegevens!C36:D37;2;ONWAAR))))))

Groetjes,

Sinan

Moest inderdaad gaan werken heb de late shift deze week. Als het werkt voor u :thumb:
maar ik begrijp er de ballen van uit deze formule.
Ik snap niet waarom bij grind (B7) gezocht moet worden in het sterk siltig gedeelte. En waarom bij de keuze zand(B7) de gegevens uit de reeks van Leem worden opgevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan