• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere criteria bij aantal.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jos1234

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Hallo
Een klein probleempje: is het mogelijk om meerdere criteria op te geven bij de functie 'aantal.als'?
Ik zou het aantal cellen willen weten waarin als code Z O BZ R MD RA of AG is ingevuld. Is dit mogelijk?
Jos

Nee, is niet echt wat ik bedoel.

Ik zal proberen te verduidelijken.
In een cel kun je als code de bovengenoemde codes opgeven (naast een heel aantal andere, maar die beginnen allemaal met X of met G en daar heb ik dan als criterium "X*" of "G*" gebruikt).
De cellen met code "X*" worden opgeteld in 1 cel, de cellen met code "G" worden weer in een andere cel opgeteld. De cellen met de codes "z o bz r md ra ag" moeten ook allemaal in 1 cel worden opgeteld. Zoals jij het hebt gedaan, worden ze opgeteld in evenveel cellen (7) als er codes zijn. Ik moet dus slechts 1 cel krijgen waarin die codes zijn opgeteld.
Ik had geprobeerd met de functie =aantal.als(bereik;"Z","O" enz.) maar dat is blijkbaar niet de juiste oplossing. Ik wil achter het bereik dus meerdere criteria kunnen opgeven.

Jos

Laatst bewerkt:
Misschien kun je het Excelbestandje, of een stukje ervan, zippen en als bijlage toevoegen?

Misschien zal je 7 hulpcellen moeten maken waarin je apart de codes telt en die daarna bij elkaar optellen.

Dus dan bedoel ik zoiets

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jos,

Eén hulpkolom met de volgende formule is voldoende: =ALS(OF(LINKS(A3;1)="z";LINKS(A3;2)="bz";LINKS(A3;1)="o")=WAAR;1;""). Deze formule kun je uitbreiden tot dertig mogelijkheden, dus keus genoeg. Je kunt op die kolom dan je aantal.als loslaten en hem eventueel ook verbergen.

Groet,

Rob

Het gaat wel om een bereik dat moet worden gecontroleerd op ingave van die code, niet om één enkele cel.
In bijlage heb ik een voorbeeldje gevoegd.

Laatst bewerkt:
Jos,
Kijk maar of je hier wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Bedankt, allemaal

Ik heb gekozen voor de oplossing van Ron en de cellen waarin de berekening gemaakt wordt "verborgen" gezet. Leek mij de gemakkelijkste oplossing.
Ik zal het probleem op "opgelost" zetten.

Jos

Jos, Het gaat mij niet aan maar volgens mij zit er in het bestand van Ron een fout. Zet in A5 gzm en die waarde wordt twee maal weergegeven. Zowel in kolom S als in kolom T. Het kan zijn dat ik je vraag verkeerd begrepen heb maar volgens mij is dat jouw bedoeling niet.

Ok, ook mijn bestand klopte niet. Was de tweede rij data vergeten. Mocht je interesse hebben hier het geheel goede bestand.

Laatst bewerkt:
Cor

Je hebt gelijk, maar dat is niet de schuld van Ron, maar die van mij. Ik had een formule ingegeven in S5 (waar het totaal wordt gemaakt van GZ, GO, GR en GBZ), =aantal.als(A5:P6;"G*"). Dat is natuurlijk niet juist, want dan wordt de code GZM ook meegeteld. Ik heb in de uiteindelijke versie dan ook de codes van zowel kolom S als van kolom T laten tellen volgens de oplossing die Ron voorstelde. En dan werkt het volgens mij wel correct.

Toch bedankt voor je kritische blik! :thumb:

Jos

Cor
Jouw bestand doet het natuurlijk ook wel prima, maar ik was al geholpen met de oplossing van Ron.
Toch bedankt.

Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan