• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere documenten openen in 1 keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Ik heb in excel 2003 een facturerings doc. gemaakt.
Er moeten voor de werking van een paar uitrol-menu's meerdere documenten worden geopent:
Een klanten bestand en een product lijst. Deze bevinden zich in een ander document.
Dat is makkelijker bij wijzigingen hiervan.

Als ik een lege factuur open, staat er en mededeling of de gegevens ervan moeten worden bijgewerkt.
Maakt niet uit of ik ja of nee klik, er gebeurd niets.
De uitrol-menu's blijven blanko.
Pas als ik daadwerkelijk het klantenbestand en de productlijst open, worden de menu's in de factuur gevuld met gegevens.

Is het mogelijk om bij het openen van een factuur tegelijkertijd de bijhorende doc's op de achtergornd (taakbalk) te openen?

Beste paul,

Je zou bijv. een macro Auto_open() kunnen maken. In deze macro open je dan de onderliggende bestanden en je kunt ze ook gelijk verbergen zodat de gebruiker ze niet ziet.
Alleen moet de gebruiker dan wel de macro's inschakelen.

Groeten,

Richard

Beste Richard,

Ik ben een dummie op het gebied van macro's.
Moet ik die opnemen? Of programmeren?
Hoe en met welke code?

Ik ben zelf de enige gebruiker ;)

Beste Paul,

Misschien een dummy met VBA, maar zeker niet stom. Doe het volgende:
Start Excel op en open het bestand met de koppelingen. Werk de wijzigingen niet bij. Klik op Alt+F11 om naar VBA te gaan. In het linker scherm zie de VisualBasic Editor staan, met onder andere de naam van jouw bestand.
Selecteer die naam, en klik bovenin de menubalk op Invoegen - Module. Rechts verschijnt dan een leeg venster. Kopieer daar het volgende in:

Sub auto_open()
Workbooks.Open Filename:="C:\Mijn documenten\Helpmij.nl\Map3.xls"
Workbooks.Open Filename:="C:\Mijn documenten\Helpmij.nl\Map4.xls"
Windows("Map2.xls").Activate
End Sub

Ik heb een werkmap genaamd map2.xls die gekoppeld is aan map3.xls en map4.xls.
Wijzig de namen hierboven voor de jouwe, en wijzig ook de paden. De macro auto_open start automatisch als je het bestnd opent èn de macro';s activeert.

Succes,

Richard

Dit is tot zover gelukt.
Code:
Sub auto_open()
Workbooks.Open Filename:="F:\Microsoft Office 2003\Excel\Bedrijfs Formulieren\RE-Light\Klant gegevens\KlantenRE-Lighting.xls"
Workbooks.Open Filename:="F:\Microsoft Office 2003\Excel\Bedrijfs Formulieren\RE-Light\Artikellijst\ArtikellijstReLighting.xls"
Windows("Nieuwe Factuur RE-Light.xls").Activate
End Sub

Het openen lukt, wel moet ik telkens "Bijwerken" klikken.
Echter, als ik de menu's nu gebruik, blijven deze blanko.
Er wordt dus niet bijgewerkt ?

Laatst bewerkt:
Paul,
Plak onderstaande code in This Workbook van het document dat je moet gebruiken. Verander de paden in de juiste. De documenten die je niet nodig hebt worden gelijk geminimaliseerd en het te gebruiken document, dat als laatste opstart, wordt meteen gemaximaliseerd.

Private Sub Workbook_Open()
Workbooks.Open Filename:="F:\Doc\Excel\Paul1.xls"
Workbooks.Open Filename:="F:\Doc\Excel\Paul2.xls"
ActiveWindow.WindowState = xlMinimized
ActiveWindow.WindowState = xlMinimized
ActiveWindow.WindowState = xlMaximized
End Sub

Ik zie nu dat Richard ook (al)weer gereageerd heeft. Kun je kiezen.:)

En dat bleek een vaag probleem in de koppelingen en bronnen.
Na een beetje puzelen is dat geregeld.
Alle documenten openen / minimaliseren zoals gewenst met de code van Richard.
Het probleem "bijwerken" blijft.

In het klantenbestand stan gegevens die per klant moeten weorden opgehaald uit diens "history".
Ik heb een klantnummer met hyperlink naar een specificatie van zijn gegevens en tevens kalnt-history.
Daar staat ook of een factuur betaald is of niet.
In het overzicht zie ik dan meteen hoeveel openstaande facturen de klant heeft.
Die cel bevat nu "#######"als waarde :(
Dit wordt pas geregeld wanneer ik het betreffende bestand 1x geopent heb.
Hoe regel ik dit weer? Zonder dat er veel tijd in openen / sluiten gaat zitten?

Laatst bewerkt:
Beste paul,

Die hekjes laat Excel zien omdat de koppeling niet bijgewerkt wordt, òf omdat de invoer groter is dan de cel breed.
Om niet op de knop koppelingen bijwerken te hoeven klikken, kun je een instelling in Excel aanpassen. Dit werkt in ieder geval voor Office 2003, en geldt voor het actieve bestand.
Ga via Bewrken naar Koppelingen en klik in het dialoogvenster dat verschijnt op de knop 'Prompt bij het opstarten'. Kies dan de tweede optie: De waarschuwing niet weergeven en automatische koppelingen niet bijwerken.

De koppelingen worden bijgewerkt zodra -automatisch via de macro- de onderliggende bestanden worden geopend.

Groeten,

Richard

Inderdaad heb ik office 2003. en kan ik de optie vinden.
Alleen niet aanklikbaar..... :confused:
koppelingen1ea.jpg

Gaat mijn pet te boven

Hoi Paul,

Dit snap ik niet. Heeft misschien te maken met het feit dat je gebruik maakt van Excel op het netwerk van je werk?
Hier thuis heb ik er geen probleem mee, en op mijn werk werken we nog met Office 2000.

Hopelijk heeft iemand anders hier meer kaas van gegeten.

Richard

Ehm, nee.
Dit is op mijn eigen pc thuis geinstalleerd en draait 100% op 1 pc.
En deze weken zit ik met gips pootje thuis

Hopelijk heeft iemand anders hier meer kaas van gegeten.
Ja, daar heb ik wel kaas van gegeten..... Is makkelijk ;) :p

bijwerken6hb.jpg

Na even zoeken hier aangetroffen. :thumb:

Voor zover werkt het dus redelijk nu. Ik ga er verder mee testen.

De cel-waarde "#####" komt denk ik door een verkeerde koppeling, want in een vergelijkbaar document (andere bedrijfsnaam, andere klanten) werkt dit wel.
Ik puzzel nog even verder en laat weer wat horen.

Beste mensen, tot zo ver bedankt voor het mee-denken :thumb:

Laatst bewerkt:
Paul,

Als je de bewuste bestanden, of nog makkelijker snelkoppelingen naar die bestanden, plaatst in C:\Documents and Settings\jouwnaam\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART, dan worden ze automatisch gestart als je excel opent.

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Hhmmm, ok, maar dat is ook weer niet de bedoeling.
Ik gebruik excl voor meer doeleinden.
Maar toch bedankt voor de tip.

Voorlopig lijkt het te gaan lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan