Meerdere pc's aansluiten op een ADSL verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

joyjoy

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2006
Ik wil graag meerdere pc's aansluiten op een ADSL verbinding. Kan iemand mij uitleggen wat ik daarvoor nodig heb en hoe ik dat het beste kan doen? Het gaat hierbij om 2 windows Xp pc's.

PC 1 is voorzien van een werkende ADSL verbinding (Orange lite, voorheen Wanadoo lite abbonement) via een USB Ericsonmodem.

PC 2 heeft een 1394-netwerkkaart (Realtek RTL8139 Family PC Fast Ethernet NIC), waar voorheen internet via de kabel op draaide.

Wat moet ik nog aanschaffen, hoe moet ik het installeren, configureren enz. Ik ben redelijk handig met PC's, zolang ik een stap voor stap handleiding heb die ik kan volgen.

Vervolgens heb ik nog een vraag of het ook mogelijk is om op ditzelfde netwerk een pc en/ of laptop te plaatsen die draait onder windows 98 en voorzien is van een interne telefoonmodem?

Hallo Joyjoy,

Alles is mogelijk tegenwoordig, alleen zover ik het beoordeel moet je eigenlijk alles vervangen.....maar kan t fout hebben.

Als eerste het USB modem vervangen voor een ADSL Modem/Router met bijv. 4 uitgangen, (tenzij er een RJ45 (Cat5/6) uitgang op zit, dan kun je een hub gebruiken).

En als dan in alle pc's een PCI LAN 10/100/1000 netwerkkaart ( +/- 10 euries) bouwt dan heb je een compleet netwerk...wel draadjes tussen koppelen tenzij je alles draadloos wilt maken want ook dat is mogelijk, tis maar net hoeveel geld je uit wilt geven.

Hopelijk ben je hier iets verder mee.

Als eerste het USB modem vervangen voor een ADSL Modem/Router met bijv. 4 uitgangen, (tenzij er een RJ45 (Cat5/6) uitgang op zit, dan kun je een hub gebruiken).

En als dan in alle pc's een PCI LAN 10/100/1000 netwerkkaart ( +/- 10 euries) bouwt dan heb je een compleet netwerk...wel draadjes tussen koppelen tenzij je alles draadloos wilt maken want ook dat is mogelijk, tis maar net hoeveel geld je uit wilt geven.
QUOTE]

Als ik het dan goed begrijp steek je de stekker van de telefoonsplitter dan in de ADSL Modem/Router, daarvandaan een stekker naar de PCI LAN netwerkkaarten die in de 2 pc's ziiten en dan kan je ieder afzonderlijk internetten zonder dat 1 pc als server dient toch?

Hoe duur zijn die ADSL Modem/Routers? zijn er ook toevallig al kant en klaar pakketten te koop? (dus router en netwerkkaarten en kabels in een?)

Ja, je hebt het helemaal goed.
Er zijn geen complete pakketten te koop maar als je bij een pc shop vraagt naar een adsl modem/router en pci lan kaarten dan weten ze voldoende.
Qua bekabeling moet je de afstand weten, er zijn patchkabels van 0,80mtr tot 10 mtr.
of je laat ze op maat maken, maar let wel, als de kabel langer dan 25 mtr is kan er storing optreden.
Je kunt ook draadloos gaan maar dat is een stukje duurder en de snelheid is minder.

modem/router kost rond de 70 euro (Linksys)
pci kaarten rond de 10 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan