• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere subcategorien bij sleutelveld

• Onderwerp starter Onderwerp starter GerV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GerV

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2015
Goedemiddag,

ik zoek een methode om in Excell op een simpele manier bij een sleutelveld meerdere subcategorien bij een hoofdcategorie in te kunnen voeren

BIjv
sleutel naam van het beestje
hoofdcategorien: inzetbeperking in tijd inzetbeperking op weekdag
subcategorie geen nacht niet op maandag
geen vroeg niet op dinsdag
max 2 achterelkaar niet op woensdag
niet op donderdag

Middels een tekstfilter kan gebruiker per hoofdcategorie een subcategorie kiezen bij het sleutelveld. Het is mij niet gelukt om iets te verzinnen zodat er bij het sleutelveld meerdere subcategorien uit de hoofdcategorie gekozen kunnen worden.

Bijv
sleutel hoofdcategorie subcategorie
pietje Inzetbeperking op weekdag Niet op maandag, niet op donderdag

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

ik zag dat de tekst hierboven verspringt en heb snel een vb gemaakt.

GerV

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dat zo niet voor elkaar gaat krijgen; validatielijsten kun je niet gebruiken om meerdere waarden toe te voegen. Dat kan overigens wél in Access :). Je zult dat dus met tekstvelden moeten doen, en dan zou ik een formulier aanraden waarin je de keuzelijsten ook echt afhankelijk kan maken, en de gekozen waarden dan kan transporteren naar je werkblad.

Met een userform

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Ik ben niet zo thuis in userforms. Kun je deze gemakkelijk uitbreiden cq koppelen aan een range in excel?

GerV

Wat wil je dan precies uitbreiden?

validatielijsten kun je niet gebruiken om meerdere waarden toe te voegen. Dat kan overigens wél in Access
Via VBA kan het ook in Excel

Bijlagen

Via VBA kan het ook in Excel
Ongetwijfeld. Ik had het echter over ingebouwde standaard functionaliteit. En dat is voor een nietsvermoedende gebruiker denk ik toch wat makkelijker :).

Dit doet dan hetzelfde als die van Popipipo maar dan wat korter:)

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 With Application
   .EnableEvents = False
     If Not Intersect(Target, Range("C3:C100")) Is Nothing Then
       jvnew = Target
       .Undo
       Target = IIf(jvnew = "", "", Target & IIf(Target = "", "", ", ") & jvnew)
    End If
  .EnableEvents = True
 End With
End Sub

JVeer,

De uitzonderingen zijn nog "in ontwikkeling". Er moeten eenvoudig nieuwe kunnen worden toegevoegd. Verder moet het mogelijk zijn om bij alle hoofdcategorieën meerdere subcategorieën te selecteren.

Ik heb een voorbeeld van de uitzonderingen die er tot nu toe zijn bijgevoegd. Is het mogelijk om de userform naar het tabblad beperkingen cel I2:I23 te laten verwijzen voor de inzetbeperkingen in diensttijd, de 2de userform naar cel J2:J23 voor de inzetbeperkingen in dienstsoort etc voor alle 4 de beperkingen?

GerV

Bijlagen

Allen,

ik vind de oplossingen met de userform gemakkelijker om in te voeren en te wijzigen, zeker voor de mensen die ermee moeten gaan werken.

GerV

JVeer,

dit is perfect.

Bedankt.

Ook alle anderen bedankt voor het meedenken.

GerV

Laatst bewerkt:
invoegen geboden oplossing Thread 960130 in bestaande werkmap

Goedemorgen,

op deze vraag heb ik een zeer mooi antwoord gekregen. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om deze oplossing in een bestaande werkmap te kopiëren.

Is dit wel mogelijk en zo ja welke stappen moet ik daarvoor doorlopen?

GerV

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen idee wat er misgaat of wat de oorzaak is...nog nooit gezien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan