Meerdere Thumbs tegelijk verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Het verbaasde mij om hier in een topic te zien dat ik in okt 2020 ook al liep te stoeien met de Thumbs.

https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/956223-Thumbs-db?highlight=thumbs

Ik had nu een bericht gekregen dat ik de thumbs met 1 commando in 1 keer kan verwijderen. Dat lijkt me erg interessant, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Dit is het bericht dat ik ontving:

Als u duizenden thumbs.db-bestanden wilt verwijderen, kunt u dit het snelst doen door de volgende stappen te volgen:

1. Open de Verkenner en navigeer naar de map waarin de thumbs.db-bestanden zijn opgeslagen.
2. Klik op de tab "Weergave" in de bovenste balk van de Verkenner en zorg ervoor dat het vakje naast "Verborgen items weergeven" is aangevinkt. Dit zorgt ervoor dat alle verborgen bestanden, waaronder thumbs.db, zichtbaar worden.
3. Klik op de tab "Bestand" in de bovenste balk van de Verkenner en klik op "Open commandoregelprompt".
4. In het dialoogvenster "Open commandoregelprompt" typt u het volgende commando en drukt u op Enter: del /s /q thumbs.db
Dit commando verwijdert alle thumbs.db-bestanden in de huidige map en alle submappen. Als u het commando wilt uitvoeren in een andere map, voert u het commando uit met het volledige pad naar de map in plaats van de huidige map.
Als u het commando succesvol hebt uitgevoerd, zullen alle thumbs.db-bestanden in de map en de submappen zijn verwijderd.

Wat ik nu gedaan heb: ik heb 2 mapjes (met thumb) in een nieuw testmapje gezet, om te kijken of het me lukt met de testmap.
- Ik heb de map geselecteerd, en klik op bestand
- Ik zie geen optie ‘open commandoregelprompt’ maar wel ‘windows powershell openen’, en ga ervan uit dat dit dezelfde optie is.
- Echter daar kan ik kiezen uit 2 opties: ‘windows powershell openen’ of ‘windows powershell openen als administrator’.
- Ik had nu gekozen voor de optie zonder administrator, en krijg dan een commandoprompt; PS C:\WINDOWS\system32>
- Als ik daarachter het commando ‘del /s /q thumbs.db’ plak, en enter geef dan krijg ik een foutmelding
Remove-Item : A positional parameter cannot be found that accepts argument '/q'.
At line:1 char:1
+ del /s /q thumbs.db
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : InvalidArgument: (:) [Remove-Item], ParameterBindingException
+ FullyQualifiedErrorId : PositionalParameterNotFound,Microsoft.PowerShell.Commands.RemoveItemCommand

Blijkbaar kan iets niet gevonden worden.
De vraag is nu of het misschien als ‘administrator’ moet worden uitgevoerd? Ik krijg dan nog wel een controlevraag of ik door wil gaan, en omdat ik niet zeker weet welke versie ik moet kiezen, leg ik de vraag hier voor.
Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Groeten,

Tino

Het is dan ook geen opdracht voor Powershell maar de standaard Command prompt:
Windows toets+r
Tik in: cmd
Druk op de Enter toets.
In het zwarte scherm tik je dan: del /s /q \thumbs.db
Druk weer op de Enter toets.

Hoi edmoor, dat ziet er al een stuk logischer uit, en er gebeurt nu gelukkig ook wat. Maar ik volgde hooguit de instructies die in dat schrijven staat, want zo logisch vind ik het niet allemaal.

Helaas zijn ze nog niet verdwenen, iets met een onuitspreekbaar woord:

(c) Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\Tino>del /s /q \thumbs.db
Deleted file - C:\Program Files (x86)\Common Files\iSkysoft\iSkysoft Helper Compact\Pages\suit\images\Thumbs.db
Deleted file - C:\Program Files (x86)\Common Files\iSkysoft\iSkysoft Helper Compact\Pages\suit\style\Thumbs.db
Deleted file - C:\Program Files (x86)\iSkysoft\Video Converter Ultimate\EffectPlug\Merge\Thumbs.db
Het in de reparsepuntbuffer aanwezige label is ongeldig.

C:\Users\Tino>

Ik hoop dat dit jouw ook iets zegt.

Groeten, Tino

@Lange Pier, bedankt voor je reactie, maar uiteraard probeer ik te zoeken naar een oplossing die ik zelf kan behappen, en om me dan te gaan storten in iets als TotalCommander, lijkt me hetzelfde als iemand die zegt dat ik linux of apple moet gaan gebruiken. Ik zoek nu alleen even een oplossing voor de thumbs.

Wat wil je bereiken?
C:\Users\Tino>del /s /q \thumbs.db
Daar zit je in de directory Tino met subdirectory's, dus dat is zeer beperkt.

Laatst bewerkt:
Er staat een \ voor Thumbs.db.
Dat betekent dat er vanuit de root wordt gezocht.
De /s zegt dat alle onderliggende mappen worden bekeken.

Hoi Senso,

Als ik jouw tekst zo lees,

Wat wil je bereiken? .................................Zoals ik in mijn schrijven aangeef, zie ik een mogelijkheid om met 1 commando alle thumbs te verwijderen die ik niet wil, alleen daar kom ik nog niet helemaal uit.

Als ik nu de volgende tekst zie; C:\Users\Tino>del /s /q \thumbs.db vraag ik me af of ik hier iets anders moet neerzetten. De mapjes waar de thumbs in staan, staan nl op mijn HDD, en dat is bij mij de E-schijf, en niet de C-schijf. En tevens staat het ook niet in een map die 'Users' heet. Kan dit het verschil maken?

Ik weet dat voor velen die hier voorbij komen, dat dit kinderspel is, maar aangezien ik me hier in het algemeen niet mee bezig houd, is het iets lastiger. Ik volgde de tekst op die in het verhaal stond dat ik bijvoegde. Dat werkte niet. Vervolgens heb ik het advies van edmoor opgevolgd, maar daar liep ik ook op vast.

Groeten, Tino

Maak er dan dit van:
del /s /q E:\thumbs.db

@Edmoor
Dat wist ik niet. Goed dat je het zegt.
@Tino
Overigens zie ik het nut niet zo van het verwijderen. Maar goed, ik heb er 2000 staan en met de zoekmachine Everything van Voidtools heb je ze zo en even selecteren, deleten en klaar.

Je kunt alleen de E scannen zie > Hulpmiddelen > Opties > Indexen > NTFS > schijf E

Extra info:
How to Disable/Remove Thumbs.db File on Network Folders in Windows?

Hier heb je nog iets uit het MS-DOS tijdperk.

* MS-DOS
c:\ is de root van de c-schijf en d:\ de root van de d-schijf (bovenste map op de schijf)

Van directory veranderen: naar de root uit een willekeurige directory > cd\ druk enter
cd\ is > ga naar root
cd.. is > ga één niveau lager
Je staat in c:\Users\Username> en wilt naar de map Documents dan typ je
cd Documents Volledig staat er dan c:\Users\Username>cd Documents
Om de inhoud (mappen en bestanden) van een directory te bekijken typ je dir kan ook dir/p (page) dir/w (width) en dir|more

Label
Met behulp van de opdracht label kun je schijven en USB-sticks een volumenaam geven bestaande uit maximaal 11 tekens.

* Gebruik van de opdrachtprompt/Commando's uitvoeren
Ga naar de opdrachtprompt door cmd in zoekvak te typen > rechts > Als administrator uitvoeren. Bij vele commando's kan of moet je extra schakelopties meegeven. Deze schakelopties worden soms ook parameters, argumenten of kortweg opties genoemd. Als je deze niet van buiten kent, kan je hulp opvragen door "/?" na het commando te typen. Bijvoorbeeld chkdsk/? Past de tekst niet op één pagina gebruik je chkdsk/?|more > Enter en -- More -- is weer > Enter.

Laatst bewerkt:
Hoi Edmoor,
Er is iets gebeurt
Alleen niet helemaal wat ik verwachtte.

Als reactie op je laatste commando zijn er wel 9 thumbs verwijderd (van een paar honderd) vanaf mijn HDD, maar in een aantal verschillende mapjes, dus niet in mijn testmap.
Ik ging er van uit dat als ik een aantal specifieke mappen zou selecteren en dan het commando hierop zou loslaten, dat het commando dan in die mappen zou worden uitgevoerd.
Dit commando was als ik het zo lees, gericht op de hele E-schijf, maar ondanks dat heeft ie zeker niet alle thumbs verwijderd, het wordt hierdoor wel onduidelijker.
Dit is het commando dat jij doorgaf: del /s /q E:\thumbs.db
Del is delete, ik weet niet waar de s en de q voor staan.

1 van de 9 verwijderde thumbs was de volgende:
Deleted file - E:\5 GSM\GSM\Nokia N95\Nokia N95-spiderman\Thumbs.db
Als ik wél selectief wil wissen per map bijvoorbeeld, had ik dan voor bovenstaande map het volgende kunnen opgeven?
del /s /q E:\5 GSM\GSM\Nokia N95\Nokia N95-spiderman\Thumbs.db
Of werkt dat niet zo?

Ik heb het net nl wel geprobeerd (met nog een andere map), maar dan krijg ik de melding: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

/s betekent alle onderliggende mappen.
/q staat voor Quiet, niets melden.

Kijk ook eens wat del /? doet.

Laatst bewerkt:
Het lukt mij ook niet. Maar goed, wat is het nut? Ze worden automatisch weer aangemaakt.
Volgens internet kun je zo ook verwijderen door:
> Deze computer > Kies C-schijf > RMK (rechtermuisknop)> Eigenschappen > Schijfopruiming > Systeembestanden opschonen > Miniaturen aanvinken en OK etc.

edit:
Met onderstaande lukt het wel:
del X:\thumbs.db/s/a:s

X = schijf
/s = subdirectories
/a = attributes
:s = System files

Volgens mij is Tino op vakantie. Komt hij nog heel wat Nederlandse politici tegen.;)

@Senso,
Om ons wat werk te besparen:

- Graag alleen een nieuwe reactie aanmaken wanneer er reeds gereageerd is op je laatste reactie. Dit voorkomt onnodig berichten moeten samenvoegen om het onderwerp overzichtelijk te houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, bedankt voor de tips.

Ik moest even rustig de tijd vinden om er weer naar te kijken, ik ben namelijk als de dood dat ik iets verkeerd doe. Ik heb een HDD als opslag, en gelukkig nog een backup in de cloud, maar dat is nu precies waar het fout gaat. Omdat blijkbaar de cloud-provider geen thumb-files aanmaakt. De HDD en de cloud-versie zijn exacte kopies (totdat windows op mijn HDD file-tjes terugzet, waar ik geen behoefte aan heb).

Doordat ik iets heb gedaan op mijn laptop of op de HDD (geen idee wat), is windows blijkbaar zijn eigen gang gegaan, en heeft uit eigen beweging weer allerlei mini-files teruggezet, die ik waarschijnlijk in een ver verleden verwijderd had. Het betreft 2 type files; namelijk dus die thumb-files waar we het al de hele tijd over hebben gehad, en de andere is volgens mij 'desktop.ini'.

Ik dacht door de betreffende file-tjes in 1 keer te verwijderen dat ik weer verder kon met datgene wat ik eigenlijk wilde doen, maar nu vreet dit zoveel tijd, en tevens onduidelijkheid. Als ik het goed heb begrepen, kan het zomaar zijn dat ik nu de files verwijder, en dan is mijn HDD weer gelijk aan mijn cloud-opslag. Maar als er weer een keer iets tussendoor komt (upgrade oid), kunnen de files ineens weer terugkomen op mijn HDD, en dan ben ik weer bij af, daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

De enige oplossing die ik kan bedenken is om de files maar te accepteren, en als ik er weer een tegenkom op mijn HDD, dat ik die ook maar naar mijn cloud-opslag kopieer. Het is weer wat anders, en niet echt gewenst, maar wel een oplossing.

Bedankt voor de tips om diverse dingen te proberen, maar ik merk dat niet alles werkt, en zoals ik al aangeef, wil ik verder met andere zaken op mijn laptop.

groeten,

Tino

Waarom zou je je druk maken om zowel de thumbs.db als de deskktop.ini bestanden.
Die staan nergens in weg en worden na verwijdering op enig moment weer aangemaakt.
Zet het tonen van verborgen bestanden uit en je ziet ze niet weer.

Dat schreef ik ook al: Maar goed, wat is het nut? Ze worden automatisch weer aangemaakt.
Goede software zal die thumbs.db sowieso niet synchroniseren.

Laatst bewerkt:
Beste Edmoor en Senso,

Bedankt voor jullie hulp, het was niet zozeer dat ik me druk maakte om de aanwezigheid van deze specifieke files. Volgens mij had ik uitgelegd dat ik ze in het verleden (jaren geleden) al eens verwijderd had, omdat ik het nut er niet van inzag, en ik ergens had gelezen, dat je ze zonder problemen kan weggooien. Maarrrrr....... daar stond niet bij dat ze uiteindelijk ook weer vanzelf aangemaakt konden/zouden worden. Dit gebeurde alleen op mijn externe HDD, en niet in de cloudomgeving. Dus de kwestie dat ze spontaan weer aanwezig waren op mijn externe HDD werd voor mij onhandig.

Zoals ik schreef, vergelijk ik de exacte hoeveelheid data van mijn externe HDD met mijn cloud-omgeving. Dus zolang de hoeveelheid data (in bytes)/het aantal mapjes/het aantal bestanden, aan beide kanten hetzelfde was, kon ik ervan uitgaan dat het in orde was. Doordat de files ineens weer toegevoegd werden aan diverse mapjes, klopte dit niet meer.

Groeten, Tino

Wat is het doel dan van die bestanden? Waarom zijn het systeembestanden?

Zoals ik schreef, vergelijk ik de exacte hoeveelheid data van mijn externe HDD met mijn cloud-omgeving. Dus zolang de hoeveelheid data (in bytes)/het aantal mapjes/het aantal bestanden, aan beide kanten hetzelfde was, kon ik ervan uitgaan dat het in orde was.

Na al die jaren weet ik wel dat die conclusie totaal onwerkbaar en onzin is. De vraag is, welk programma synchroniseert en kun je daar zien hoe en wat. Wat gebeurt er met gewijzigde, gewiste bestanden in de bron. Worden daar nog kopieën van gemaakt? Allway Sync synchroniseert geen thumbs en je kunt gedelete bestanden laten opslaan in de Map SyncApp.

Maar goed. Ik werk niet met Cloudopslag dus kan er verder niets over zeggen hoe dat precies werkt met synchronisatie.

Laatst bewerkt:
Hoi Senso,

Aangezien ik al een nieuwe koers heb bepaald, simpelweg omdat ik inmiddels van jullie geleerd heb, dat mijn idee niet haalbaar is, wil ik het hier graag bij laten. Ik hoop dat alles net zo blijft voordat dit Thumbs verhaal begon. Bedankt!

Je moet altijd doen wat jezelf wilt. Ik heb de batch file zoals omschreven in post 12 getest en die werkt volgens mij goed. Heb je nog gekeken naar de zoekmachine Everything van VoidTools? Daar kun je ontzettend veel plezier aan beleven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan