Memoveld uit combobox plaatsen in memoveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

the10us

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2009
Ik heb een combobox die een waarde opzoekt (memoveld) en plaatst in een besturingselement die ook een memoveld is. Echter wordt dit wel op 255 tekens afgebroken.
Ik heb al gezocht en volgens mij is dit een beperking van Excel.

Is het mogelijk om via een query of andere omweg alsnog de volledige tekst uit het memoveld uit een combobox te selecteren en te plaatsen in een ander memoveld?

Als mijn vraag onvoldoende duidelijk is, kan ik wel een voorbeeld erbij doen.

Je geeft niet overdreven veel informatie, want ik denk niet dat je een keuzelijst hebt gemaakt met zoveel tekst er in. Op deze pagina vind je voortreffelijke informatie over waarom het gebeurt; misschien kun je aan de hand daarvan al bepalen hoe je het probleem kunt omzeilen.

Laatst bewerkt:
Hoi Michel,
Wederom dank voor je reactie. Je aangegeven link lijkt niet te werken, helaas.
Ik heb voor de helderheid even een test database bijgevoegd waarin mijn probleem misschien wat helderder wordt.
In de Opzoektabel1 staat een memoveld (appels), gevuld met tekst. Deze selecteer ik op het Formulier keuzelijst memoveld met een combobox. Via een gebeurtenisprocedure moet hij de waarden plaatsen in Tabel1, ook in een memoveld.
Maar zoals je ziet wordt het afgebroken op exact 255 tekens...

Ik hoop dat het nu helder is en dat iemand een goede oplossing weet.Bekijk bijlage Test_memovled_combobox.zip

Waarom wil je het overnemen?
Maak een tabel Productgroep: met de velden GroepID, omschrijving (memo), stukprijs.
En in tabel 1 zet je de velden ID, ProductgroepID.
En leg een relatie tussen de tabellen productgroep en tabel1.

Doormiddel van een query kan je de juiste gegevens tonen. En krijg je geen dubbele waarden in je database.

De oplossing die je voorstelt zou inderdaad werken als de omschrijving altijd helemaal correct is. Maar in de 'echte' database haal ik dus informatie uit een tabel en wil die informatie 1 op 1 overgenomen hebben in de hoofdtabel. Vervolgens kan deze informatie nog aangepast worden indien dit noodzakelijk is, zonder dat deze wijzigingen ook in de opzoektabel worden aangepast. De waarde die ik opzoek is als het ware standaard, maar moet ook nog op recordniveau aan te passen zijn.
Door met relaties te werken, is dit niet meer mogelijk.

Linkje is aangepast, dus zou nu moeten werken.
Als je een voorbeeldje kan maken in 2003 format, kan ik ook meekijken :)

Ik zou inderdaad ook mijn productentabel een beetje aanpassen; een Productnaam lijkt mij zeker gewenst. Het memoveld kun je dan wel houden uiteraard als Omschrijvingsveld. Of je dat mee moet kopiëren, is dan een hele andere vraag. Maar het kan wel. Zie bijgaande oplossing. Overigens klopt je verhaal niet helemaal; het omschrijvingsveld (de memo dus) kun je altijd aanpassen in de brontabel; de koppelingen leg je verder op het sleutelveld. Zodra je iets wijzigt in die brontabel, zie je de wijzigingen ook in de gelinkte velden terug. Maar je bewerkt de gegevens maar in één tabel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu draaiende met een bijwerkquery, zoals Octafish voorstelde. In zijn testbestand wordt het realtime geupdate.
Toen ik het in mijn eigen database ging proberen krijg ik steeds een foutmelding dat de record niet kan worden opgeslagen.
Ik heb een uitgeklede versie van mijn eigen database bijgevoegd.

Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat bij het selecteren van een andere stof, de methode direct meeveranderd?
Als ik uit het formulier ga en de bijwerkquery draai, dan werkt het perfect. Maar waarom niet als het formulier geopend is?

Waarschijnlijk een simpele oplossing, maar ik kom er maar niet uit.
Helaas heb ik geen (nog) geen kennis van VBA codes.

Hopelijk is er een oplossing voor.
Ik de echte database zijn er 25 keuzevelden onder elkaar, en het zou fantastisch zijn als na iedere keuze het bijbehorende tekstveld (de methode) direct zichtbaar is en geupdate is. De omweg zou zijn om het formulier na de 25 keuzevelden te verlaten, de query te draaien en het formulier weer te openen.
Maar Access kennende, is er vast een veel slimmere oplossing.

Bijlagen

Je hebt mijn voorbeeld niet letterlijk nagemaakt, maar het iets anders gedaan. Om te beginnen: ik heb mijn keuzelijst in de koptekst gezet. Ten tweede: mijn keuzelijst is niet gekoppeld aan een tekstvak; dat kan ook niet, want anders werkt het niet. Ten derde: in mijn keuzelijst zit achter de gebeurtenis <Na bijwerken> een query die het memoveld bijwerkt; die ontbreekt in jouw versie ook. Kortom: als je een voorbeeld nabouwt, dan wel op dezelfde manier doen :)

Klopt dat ik m niet helemaal nagemaakt heb :)
Zoals aangegeven heb ik in de echte database 25 keuzevelden onder elkaar, das niet handig in een koptekst. Is dit per se noodzakelijk dan? Ik begrijp dus dat de fout zit in het feit dat ik mijn keuzelijst gekoppeld heb aan een tekstvak, terwijl dit aan een numeriek (ID) veld moet zijn? En de <na bijwerken> actie had ik idd wel gezien, maar daar liep ie bij mij ook op vast.

Ik ga weer even verder stoeien. Volgens mij moet ik hem dus loskoppelen van het tekstvak, zoals ook in jouw voorbeeld.

Ik vind het maar lastige materie :)

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; je oospronkelijke vraag ging over een keuzelijst die gekoppeld was aan een memoveld. Daar heb ik je een oplossing voor gegeven. Begrijp ik het goed dat je 25 keuzelijsten hebt die allemaal aan een memoveld hangen?

Klopt, op 1 formulier staan meerdere keuzelijsten die allemaal aan een memoveld hangen. Ik heb het intussen opgelost.
Via een bijwerkquery is het probleem verholpen. Voor elke keuzelijst heb ik een bijwerkquery gemaakt en dan werkt het perfect. Misschien niet de meest charmante oplossing, maar wel bruikbaar en effectief :)

Dank voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan