• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Messagebox

• Onderwerp starter Onderwerp starter ulla
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ulla

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Hai,

Weet iemand wat ik bij VB moet typen, als ik een message box wil laten verschijnen, met de tekst "weer een mooie bos"
als ze op een knop klikken.

greets Ulla

Hallo,

Indien je VBA bedoelt:

MsgBox "Weer een mooie bos"

Indien je VB.Net bedoelt, kan je eveneens dit gebruiken:

MessageBox.Show "Weer een mooie bos"

Luc

Luc Heyndrickx zei:
Hallo,

Indien je VBA bedoelt:

MsgBox "Weer een mooie bos"

Indien je VB.Net bedoelt, kan je eveneens dit gebruiken:

MessageBox.Show "Weer een mooie bos"

Luc

Ik bedoel vba ja, maar moet er dan geen end sub bij etc.

gr. Ulla

Natuurlijk. Dit is een mooi begin om met VBA te beginnen. Niet moeilijk, en onmiddellijk resultaat.

Sub ToonBox()
MsgBox "Dit is een mooi bos"
End Sub

Luc

Luc Heyndrickx zei:
Natuurlijk. Dit is een mooi begin om met VBA te beginnen. Niet moeilijk, en onmiddellijk resultaat.

Sub ToonBox()
MsgBox "Dit is een mooi bos"
End Sub

Luc

oke bedankt.

Inderdaad dat is een goede manier, zou jij weten hoe ik dat het beste kan leren, via misschien een site of boeken of iets dergelijks.

Liefst nedl. talig

bedankt gr Ulla

Volgens mij zonder enige twijfel: via boeken.
En het zal nog zeer goedkoop zijn ook... ga naar de plaatselijke bibliotheek, en zoek maar wat er voorhanden is. Ik kan me immers niet voorstellen dat men geen boeken heeft over dit onderwerp. Het kan ook geen kwaad dat het niet de nieuwste edities zijn... als het maar over VBA Excel gaat.
Het hoeft je ook niet te verbazen dat je al 's een boek zal meenemen, waar je niet veel aan hebt, omdat ie of te ingewikkeld is, of gewoon niet goed. Maar je kan dan gerust inruilen... en als een boek je toch bevalt, kan je het nog steeds aankopen.

Ik heb het toch op deze manier gedaan... en dat lukt vrij goed.

Je zou ook mijn site kunnen bezoeken: users.skynet.be/onderland
Maar dat doe je maar als aanvulling. Je zou toch echt eerst de basis uit boeken moeten halen.

Luc

Laatst bewerkt:
Luc Heyndrickx zei:
Volgens mij zonder enige twijfel: via boeken.
En het zal nog zeer goedkoop zijn ook... ga naar de plaatselijke bibliotheek, en zoek maar wat er voorhanden is. Ik kan me immers niet voorstellen dat men geen boeken heeft over dit onderwerp. Het kan ook geen kwaad dat het niet de nieuwste edities zijn... als het maar over VBA Excel gaat.
Het hoeft je ook niet te verbazen dat je al 's een boek zal meenemen, waar je niet veel aan hebt, omdat ie of te ingewikkeld is, of gewoon niet goed. Maar je kan dan gerust inruilen... en als een boek je toch bevalt, kan je het nog steeds aankopen.

Ik heb het toch op deze manier gedaan... en dat lukt vrij goed.

Je zou ook mijn site kunnen bezoeken: users.skynet.be/onderland
Maar dat doe je maar als aanvulling. Je zou toch echt eerst de basis uit boeken moeten halen.

Luc

Nog even 1 ding,

waar kan je het beste die code plaatsen, in VB, onder dat blad waar die code komt te staan, of moet je een extra module plaatsen. of moet je hem in my workbook zetten.

want daar kom ik niet zo uit.

gr Ulla

Altijd in een Module... tenzij het niet anders kan.
Event-macro's bijvoorbeeld moeten in de programmacode van werkbladen, of workbooks komen. Maar dan nog: dan zou je je kunnen beperken tot de code uit een module aan te roepen vanuit de programmacode van het werkblad.

Overigens een fout waar ik mezelf ook vaak schuldig aan maak.

Luc

Ik zou code die bij een formulier of werkblad hoort, bijv omdat deze alleen veranderingen in het werkblad aanbrengt, bij het werkblad houden.
Alleen globale functionaliteit in een module zetten, omdat je deze code vaker aanroept

Je kan een code ook oproepen, door gewoon de naam van de Sub te typen.
Zodoende kan je de code binnen het werkblad beperkt houden.

Ik geef toe dat ik me er zelf ook niet altijd aan houd, en ook 'te veel' code in het werkblad prop.
Maar ik heb ooit al vernomen dat het beter is code in modules te plaatsen. Vraag me nu niet meer waarom, of bewijzen. Daar heb ik geen antwoord op. Maar helemaal abnormaal is het natuurlijk niet, vermits modules echt ontworpen zijn voor VBA code.

Enfin... ik ga hier geen discussie over beginnen. Zou ook niet gepast zijn, over zaken die ik zelf maar half ken.

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan