buffy
Meubilair
- Lid geworden
- 29 jan 2003
Geplaatst door gezina
Zou het zo maar kunnen zijn dat SpywareBlaster/SpywareGuard en ook eventueel SpySweeper conflicteert met MS Antispyware, mocht je één van genoemde (of meerdere) programma's gebruiken? Lijkt een beetje op de situatie als je 2 Antivirus-programma's draait, daar zie je ook vaak het verschijnsel van false positives. Afijn, zo maar een gedachtenspinsel op de vroege morgen.![]()
Wat SpywareBlaster betreft: van "conflicteren" van MS AntiSpyware met SpywareBlaster (op een manier vergelijkbaar met het conflicteren van spywarescanners) kan geen sprake zijn. SpywareBlaster draait immers helemaal niet. Echter: MS AntiSpyware blijkt wel bepaalde door SpywareBlaster ter bescherming aangebrachte register-entries voor spyware aan te zien. Gebruik je MS AntiSpyware op een pc waar SpywareBlaster op staat, dan moet je dus bedacht zijn op false positives. Je moet aardig wat van het Windows register weten om de false positives als zodanig te kunnen identificeren. Vandaar dat ik het gebruik van MS AntiSpyware bèta door 'niet-deskundigen' voorlopig afraad.
Wat SpywareGuard betreft: het zou best kunnen dat MS AntiSpyware kan conflicteren met SpywareGuard, als je de real-time protectie van MS AntiSpyware gebruikt. Die real-time protectie doet ongeveer hetzelfde als SpywareGuard. Ik kan dus niet uitsluiten dat dit conflicten kan geven, precies zoals dat bij twee virusscanners kan gebeuren. Maar getest heb ik het niet, dus ik kan niet zeggen of dergelijke conflicten zich daadwerkelijk voordoen. Ik zou echter niet aanraden beide te gebruiken, want dat is dubbelop. Gebruik hetzij SpywareGuard, hetzij de real-time protectie van MS AntiSpyware, maar niet beide tegelijk.
Opmerking tot besluit: door te wijzen op de false positives, wil ik niet beweren dat MS AntiSpyware een slecht programma zou zijn. Dit kan immers de beste programma's overkomen. (AdAware heeft ook een flinke poos een valse melding van "about blank" gegeven.) Bovendien gaat het hier om een bèta-versie, waarvan we dus nog geen perfectie mogen verwachten.