Microstar notebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

geeke

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2003
Onlangs een nieuwe notebook aangeschaft.
Een aanbieding bij de mediamarkt, Microstar (medion dus) P4 2,8.
Ten eerste hebben ze me erin geluist, videokaart zou namelijk 128Mb zijn, blijkt dus 64 en ook nog shared te zijn, moet ik nog voor terug dus.
Maar wat de vraag eigenlijk is, processor zou dus 2,8 zijn, zo staat ie ook ingestedl in de bios, echter met progs als Aida geeft ie kloksnelheid 1,6 aan.
Wezenlijk verschil dacht ik zo..
Nu twijfel ik eraan om m te ruilen, ook vanwege de videokaart, van een ati 128Mb naar een SIS 64 shared vind ik wel *****, wil er toch wel eens een spel op spelen.
Maar ik wil ook wel eens weten hoe dat zit met die proc, is die onderklokt vanwege de warmte?
Iemand suggesties?

Als een een Athon XP in zit, dan is de werkelijke snelheid lager dan de opgegeven snelheid, verkooptruc van AMD.

Shared geheugen kun je vast instellen op 128MB in het BIOS, dit is net zoals de processorsnelheid een verkooptruc, wel vreemd als ze dat niet in de advertentie of bij het product vermeld hebben.

Tis een p4...
En shared mem kan ik tot max 64Mb instellen in de bios.
Ik ga dus lekker ermee terug..

Dat Aïda aangeeft 1,6 kan kloppen. Het is namelijk zo dat de mobile processor op een 'langzamere snelheid gaan draaien als de volledige capaciteit niet nodig is, helaas kan Aïda hier niet goed mee overweg en geeft vaak een verkeerde waarde weer. Kijk anders even bij Intel voor een processor utitlity.

Thx, zal ik thuis gelijk proberen.
System in conf menu geeft ook 1,6 aan trouwens.

Kijk anders ff bij energiebeheer daar kan je vaak ook processor snelheden instellen en ik denk ook dat als je hem op thuis/werk ding instelt ie op volle toeren zal draaien

oke, thx ook dat zal ik straks thuis eens checken..
Moet werken nog deze week :-(

Back home, dat intel progje geprobeerd en die geeft ook 1,6 aan terwijl expected frequency 2,8 is.
wat ik ook vreemd vind is dat ik in de bios nergens dit kan instellen, zie wel een info dat ie op 2,8 draait..
Energie beheer zie ik nergens een tabje voor de proc, op thuis/werk geprobeerd met met zelfde resultaat....

Handleiding even doorspitten?

de handleiding is enorm algemeen, hoe je een cdrom in de speler moet doen etc :-)
Ik ga nog een googlen, misschien dat ik ergens iets kan vnden.
Ik denk dat ie gewoon om energie te besparen op minder loopt, nu is de vraag of ie automatisch naar zn volle vermogen gaat als ie gestressed wordt..
Eerst eens uitzoeken of dit ergens een instelling is anders moet ik maar een progje zoeken om de kloksnelheid softwarematig te verhogen, niet echt blij mee maar de bios is ook al zo simplistisch..

Ik heb wel een optie "APIC" gevonden in de bios dat een powermanagement zou zijn.
Echter als ik deze disable start ie niet meer op...

Oke, om het geheel af te sluiten.
Bij de mediamarkt geweest, de videokaart was dus een drukfout in de advertentie geweest, helaas pindakaas..
Kon ook niet het geld terug krijgen, alleen evt ruilen.
De processor was een Pentium M 2.8 die op een kloksnelheid van 1.6 loopt maar te vergelijken is met....nooit van gehoord maar schijnt wel te kloppen (wordt veel in notebooks gebruikt).
Al met al ben ik dus van een p4 2.8 met een vid kaart 128 naar een 1.6 met 64Mb shared gegaan...
Helaas zie ik geen betere aanbieding momenteel anders had ik m wel geruild, maar hier zit een dvd-writer op etc..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan