Mijn site is prima maar in IE een ramp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben ik nou abuis, of hoort Feestboek- Vind ik leuk een andere uitkomst te geven? Nu verwijst 'ie naar míjn FB, maar geeft geen Like. FB-like is toch zo'n aanbeveel-button die dan op je eigen pagina aangeeft dat Pietje/Jantje/Klaasje link X, Y of Z waarderen?

(Google+ wilde ik ook proberen, maar die doet het nog niet. Komt dat omdat de pagina nog niet "écht" online is (dus als GroesbeekMC.nl), of omdat ik weer eens te ongeduldig ben en op dingen heb lopen klikken waar je nog aan bezig bent?)
 
Laatst bewerkt:
Hi CSSHunter,

Ik kwam even binnenvallen om te zien of er nog nieuws is... Het wordt zo mooi!
Niet bedoeld om je achter de vodden te zitten hoor, "gewoon" nieuwsgierig :cool:
 
Hoi Spikkeltje,
Daar ben ik eindelijk weer! :)
Was afgelopen tijd wat druk met andere dingen en kwam niet erg aan helpmij toe. Vandaar dat ik hier niet zo op het toneel te vinden was. Maar achter de schermen kon ik wel stukje bij beetje wat aan je site doen.
Waar ik tegen aan liep was dat ik niet zo veel van de sociale media en hun werking af weet, en wat research moest doen om daar achter te komen.

Eerst even de openstaande vragen
Wil je *smeek* (...) even kijken naar de contactpagina?
Jawel, die heb ik er voor het Twitter-deel al bij betrokken. Het contact-formulier zou het gewoon moeten blijven doen, maar daar heb ik nog niet uitputtend naar gekeken.

=======
Hoort Feestboek- Vind ik leuk een andere uitkomst te geven? Nu verwijst 'ie naar míjn FB, maar geeft geen Like.
Klopt, - omdat ik geen Facebook-account heb, kwam ik via de bestaande link op je site niet verder dan een registratieformulier. Struinen via Google leverde je privé FB-account op, die ik toen in mijn testpagina als link heb gezet; en daar staat inderdaad geen Like-mogelijkheid bij.
Intussen ben ik er achter dat er ook een GroesbeekMC-account bij FB is, dat verandert de zaak!

=======
Google+ wilde ik ook proberen, maar die doet het nog niet.
Dat kan ook kloppen. Ook Google+1 kon ik niet checken, omdat ik geen Google-PlusWanner account heb en ook daar tegen een aanmeldformulier op stuiterde. Verder vermoed ik dat het niet werkt omdat m'n testpagina niet op de server van de Groesbeek-site staat. Dat zal een voorwaarde van G+1 zijn, want anders zou je vanaf een willekeurige site een +1 kunnen geven aan een andere site.
Bovendien kan het zijn dat G+1 geen plus-eentjes honoreert als die vanaf je eigen site naar je eigen G+1 account lopen, want anders zou je de plusjes lelijk kunnen opschroeven.
  • Terzijde: er wordt momenteel ook al stevig handel gedreven in het (nogal fake) oppeppen van Likes en Plusjes: je kan ze kopen!!! :shocked:
  • Google maar eens op facebook like aanschaffen.
De betrouwbaarheid en waarde van de Likes nemen daardoor niet toe!

=======
De sociale media (zucht) en Google Analytics
Tja, die sociale media zijn uitermate bekwaam om allerlei extra dingen op je eigen webpagina's in te voegen. Extra scripts, extra css-bestanden, extra html-coderegels, extra <iframes> die doorlussen naar (mini-)pagina's van de sociale media zelf; en het zijn ook vreselijke koekjesmonsters: ze plaatsen via jouw site ook van allerlei cookies.
Dit alles zie je niet als je "alleen maar" hun paar regeltjes widget-code op je pagina toevoegt!

In de volgende berichten probeer ik alles op een rijtje te krijgen. Ik heb ze maar opgesplitst, want anders gaat de lengte van dit bericht gierend uit de klauw lopen. ;)

1. Linked In
Die zie ik er onderaan op de huidige homepage niet bij staan, maar geeft wel allerlei aanvullende info (en ook voor mensen die geen LI-lid zijn)!
Een link naar je LinkedIn pagina zit wel op de contact-pagina.

Cookies van LinkedIn? De link op de contact-pagina brengt via jouw site 2 cookies met zich mee (ook als je er nog niet op geklikt heb). Klik je door naar je LinkedIn-pagina, dan plaatst die meteen 29 cookies (!) op de pc van je bezoeker: 22 van LinkedIn zelf en nog 7 van derden.

=======

2. Twitter op alle pagina's (nu rechtsboven in de header)
Met een klik op deze knop/link kan de bezoeker direct intekenen als volger van je Tweets.
Dit is een "blind intekenen", want op de verschijnende Twitter-pagina (deze) kan je alleen maar intekenen: zonder iets van Twitter-berichten van je account te zien.
Nu ben ik geen twitteraar, maar voordat ik me ergens als volger zou aanmelden, zou ik eerst wel eens willen weten of de rondgebazuinde Tweets wel iets zijn waarop ik me wil abonneren. - Dan verlaat ik dus de Twitter-aanmeldpagina en klik door naar je Twitter-account: https://twitter.com/GroesbeekMC. Dat is vollediger: er zijn Tweets, en ... je kan je daar ook als volger aanmelden!
Het aparte knopje "112 volgers" rechtsboven is ook aanklikbaar, dat gaat naar een andere T-pagina! :rolleyes: Op deze pagina staan 2 Tweets, en je kunt "Volgen" aanklikken om op de losse intekenpagina te komen, of "het volledige profiel weergeven" om op de gewone account-pagina terecht te komen.
- Dat is de output ervan.
Nu de input: wat staat er op de pagina's om dit te bereiken?
  • Het bij Twitter opgehaalde javascript van 25kB.
  • Dit is echter niet het enige! Bij opvragen van je homepage of een andere pagina maakt dit T-script het nodige los. Er worden bij de bezoeker ook gedownload: een <iframe> naar een Twitter-pagina waarop de knopjes "@GroesbeekMC volgen" en "112 volgers" staan. Die T-pagina is zelf 25,5kB groot, en herbergt o.a. vertalingen in zo ongeveer alle wereldtalen. Er worden ook images van Twitter.com binnengehaald: een 1x1px gif'je ... dat er 2,4 sec. over doet om gedownload te worden (!), en nog twee die 0,5 sec. vragen.
Vergelijken we de baten en lasten, dan valt te constateren:
  • Als het goed is, gebeurt het inladen van de Twitter-zaken "asynchroon", d.w.z. het vraagt geen extra downloadtijd voor het tonen van de gewone pagina. Het kan wel even uren voordat de Twitter-dingen binnen zijn.
  • Het aparte knopje "112 volgers" is in elk geval overbodig.
  • Het knopje voor "blind intekenen" (met alles wat daar achter zit) vraagt 50kB extra die gedownload moeten worden, maar gaat naar een minder uitgebreide pagina dan de gewone T-account-pagina.
3. Twitter op de contact-pagina
Daar zit ook een ingebed Twitter-blokje met de laatste berichten. De Twitter-widget daarvoor vraagt 2 javascripts op (14kB + 26kB). Ze halen een Twitter-widget css-bestandje van 1kB binnen, en stoppen dat ook in ca. 185 code-regels op de pagina zelf.

Cookies van Twitter? Op je gewone pagina's zelf (d.w.z. in het iframe) gebruikt Twitter geen cookies, maar de popup-pagina van Twitter maakt 9 cookies aan op de pc van de bezoeker.
Op de contact-pagina plaatst Twitter via de pagina meteen 1 cookie. Klik je door binnen het Twitterblok, dan komen die 9 er weer bij.

4. Facebook op de homepage
Het simpele knopje onderaan in de homepage impliceert op dit moment:
  • Er staan slechts 7 regeltjes javascript in de paginacode om het knopje met toebehoren in te laden: lijkt verwaarloosbaar.
  • Maar: die 7 regeltjes halen ook veel meer overhoop dan direct zichtbaar is! Er wordt veroorzaakt: op je pagina zelf worden 170 (!) code-regels aan extra css ingevoegd (die de bezoeker dus extra moet downloaden), en er zijn 3 <iframe>'s naar Facebook-pagina's bijgekomen.
  • In 2 <iframe>'s worden (onzichtbaar op de pagina) 2 FB-scripts van samen 18,5kB binnengehaald, het 3e <iframe> dat doorlust naar de FB-like afbeeldingen is 5kB en gebruikt op zijn beurt een javascript bij FB van 35kB. De twee hidden iframe's zitten stampvol javascript en dragen de welluidende naam "Facebook Cross Domain Communication Frame". Wat die scripts precies doen, weet ik niet; maar via de iframe's zitten ze wel op jouw site.
  • Het FB-script is weer asynchroon; het kan wel even uren voordat de FB-dingen binnen zijn.
Dat zijn de lasten van Facebook in de footer. De baten zijn:
Je ziet meteen dat er nu 10 Likers zijn, en je kunt op "Like" klikken; maar je komt dan niet terecht op je FB-account, maar op een aanmeld-pagina. Niet-Facebookers komen niet binnen, die moeten zich eerst bij FB registreren. De "Sign-up" link doet hetzelde als de "Registreer" knop op de Aanmeld-popup.

5. Facebook op de contact-pagina.
Daar heeft FB zit een link met plaatje. Daardoor worden eveneens heel veel css-regels aan je pagina toegevoegd, en ook twee verborgen iframes naar Facebook. Weer tjokvol javascript: "Facebook Cross Domain Communication".

Cookies van Facebook?
  • Op de homepage niet spontaan, maar klik je op een van de twee FB-links op de homepage, dan plaatst je eigen site meteen 2 FB-cookies; of die via een FB-script ook worden doorgegeven aan Facebook, kan ik niet overzien. De aanmeld-popup van Facebook plaatst verder 6 cookies: die gaan via die FB-pagina zelf.
  • Op de contact-pagina plaatst FB er spontaan 1 cookie in, bij doorklikken weer meer.
Hé, op de homepage staat dat je 10 Likes op Facebook hebt verzameld, maar op de FB-pagina via de contact-pagina staat dat er 55 Likes zijn! Hoe kan dat nou? :rolleyes:

=======

6. Google +1
Lasten: hiervoor worden 6 regeltjes javascript op je pagina gebruikt. Die halen een Google-PlusOne javascript van 10kB binnen. Gevolg: weer een <iframe>, nu naar Google+1, ter waarde van 9kB.
Baten: onbekend (waarschijnlijk 1 plusje meer voor wie wel lid is).
  • Krijg nou wat: als ik op het G+1 knopje klik (ik ben geen lid), dan krijg ik een aanmeld-formulier (dat noemen ze "upgraden"), waar mijn gmail-naam en gmail-account al in zijn voor-ingevuld! Ik had toevallig mijn gmail openstaan, en zo koppelen ze dus ongevraagd gegevens uit een heel andere G-webpagina! (dwz. via de kleine lettertjes van hun privacy-beleid; waar je niet omheen kan als je gmail wilt gebruiken). Google wordt me een beetje erg hebberig en monopolistisch...
Cookies van Google+1? Via het script/iframe wordt direct 1 cookie van Google geplaatst. De Google popup-pagina plaatst 5 cookies.

=======

7. Google Analytics
Met een paar regeltjes GA-script op elke pagina wordt mogelijk gemaakt om met Google Analytics het bezoek van de site bij te houden.

Cookies van Google Analytics? Hiervoor worden door jouw site direct 4 GoogleAnalytics-cookies geplaatst.

Cookie-beschouwing!
De cookie-wet, medio 2012, schrijft voor dat elke Nederlandse website toestemming aan de bezoeker moet vragen om cookies te plaatsen.
Een uitzondering wordt gemaakt voor "functionele cookies", d.w.z. cookies die strikt noodzakelijk zijn om de site te laten functioneren. Bv. om bij een webwinkel de vulling van het winkelwagentje bij te houden.
Andere cookies zijn bv.: statistiek-cookies, advertentie-cookies en social-media-cookies.

  • Sommige websites hebben een "slikken of stikken" beleid (een z.g. "cookie-muur"): gaat men niet akkoord, dan komt men niet op de site.
    Op dit moment wordt dat o.a. gedaan door de Publieke Omroep (akkoord is meteen akkoord voor 36 websites en ca. 20 cookies; "Accepteer je deze niet, dan kun je de websites en online programma's van de Publieke Omroep niet ontvangen."
  • Sommige websites maken melding van hun cookies, en hebben een weliswaar een knopje "Akkoord", maar ook als je niet akkoord gaat worden cookies geplaatst.
    Bv. de Volkskrant: "Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website toestemming voor het gebruik van cookies". In wezen is dat natuurlijk ook slikken of stikken.
  • Sommige websites maken melding van hun cookies, en laten het daarbij. Al of niet met in de kleine lettertjes de boodschap dat je in je browser cookies kunt uitzetten.
    Bv. de NRC: "nrc.nl maakt gebruik van cookies. Wat betekent dat voor jou?". Met daarbij het dreigement "Wees je ervan bewust dat als je geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan of zelfs dat je bepaalde websites helemaal niet meer kunt zien".
  • Sommige websites maken een splitsing tussen soorten cookies, die je per soort kunt uitschakelen (behalve doorgaans de functionele cookies).
    Bijvoorbeeld De Telegraaf (geavanceerde instellingen; maar kies je voor alléén functioneel, dan kan je geen reacties plaatsen). - Wil je wel een reactie plaatsen, dan kan dat alleen maar met de optie "Standaard" (en dan worden er 74 cookies geplaatst, zegt men: functioneel: 12, statistiek: 5, sociale media: 14, advertenties: 6, interesses: 37). - Overigens dateert de uitgebreide cookie-uitlegpagina van oktober 2011, en worden er in werkelijkheid bij "Toestaan" 88 cookies geplaatst.
  • Ook nu.nl heeft dergelijke settings, die gelden dan meteen voor 213 (!) andere sites; d.w.z. als je akkoord gaat ook!
  • Ook: mediamarkt.nl (knop: Instellingen).
Er zijn ook tal van sites die gewoon cookies plaatsen zonder iets te zeggen.

Kortom: de cookie-wet is een draak van een ding, maar er wordt van alles en nog wat uit de kast gehaald om bezoekers maar de cookies te laten slikken. En er wordt gespeeld op cookie-moeheid van de bezoekers: klik ongezien op de groene knop, en je bent verlost van alles.

Wat betekent dit alles nu voor de Groesbeek-site?!

De site heeft op zich geen "functionele cookies" (nodig): er hoeft niets aan instellingen e.d. onthouden te worden als je van de ene naar de andere pagina gaat, of later terugkomt op de site.
Daarom zou het makkelijkste zijn: helemaal geen cookies (laten) gebruiken, dan hoeft er ook geen toestemming gevraagd te worden!
Maar wat zijn daarvan de gevolgen?

Google Analytics
Als je daarvan afziet, worden er geen bezoekersstatistieken meer bijgehouden. Vraag is, in hoeverre je de Google Analytics voor je site gebruikt, of je van plan bent dat te gaan doen.
  • Wil je GA handhaven, dan moet er dus vooraf een cookie-toestemming gevraagd worden. Daarvoor is nodig: een javascript om het al/niet toe te staan + extra cookie om het voor de volgende pagina's niet opnieuw te hoeven vragen (+ script daarvoor) + uitleg aan de bezoekers van wat cookies zijn, en wat ze in dit geval precies doen. - Dit is redelijk makkelijk te doen.
Suggestie: het kan nu of later van pas komen om bezoekersstatistieken te zien, en ik zou GA er in houden.

Sociale media: algemeen
Dat zijn nogal behoorlijke cookie-monsters. De nu gebruikte widgets en codes zorgen er (direct of indirect) voor dat bezoekers met cookies worden opgezadeld, ook al zien de links er uit als alleen maar knopjes.
Linked In
Een directe link naar LI hoeft zelf geen cookies te herbergen.
  • Ik weet niet precies wat je dan mist, maar dan hoeven daarvoor in elk geval geen extra cookies-scripts voor gemaakt te worden. Cookie-toestemming hoeft dan niet, een kleine waarschuwing kan volstaan.
Suggestie: directe link naar Linked In.

Twitter
Bij alleen een link naar het gewone T-account hoeft er geen T-widgetscript aan te pas te komen, en geen <iframe> pagina, alleen een image voor het knopje is nodig.
  • Je mist dan het aantal volgers op de GroesbeekMC-pagina's, maar dat aantal wordt getoond zodra je op de link klikt.
Bij het Twitter-blok op de contactpagina vraag ik me af of dit echt nodig is. Er wordt vooral geTweet over berichten / artikelen op de site, maar daar zitten de bezoekers op dat moment al op. Dat geeft overtollige info en rondzingen.
  • Het nut kan zijn dat bezoekers zich als volgers kunnen melden voor komende berichten, maar dat kan je ook in de tekst duidelijk maken met een gewone link naar je Twitter-account.
Mijn keus zou snel gemaakt zijn: op alle pagina's weg met die Twitter-widget met de bijbehorende rammelderoetsj! En op de contactpagina geen Twitter-blok. Een link naar het gewone T-account kan volstaan. Cookie-toestemming hoeft dan niet.

Facebook
Als je een rechtstreekse link naar de FB-pagina opneemt en de FB-widget vergeet, ben je alle overbodigheid en cookies kwijt; alleen een image voor het knopje is nodig.
  • Je mist dan het aantal Likers op de GroesbeekMC-pagina's (maar die komen meteen als op de FB-pagina bent).
  • Overigens: Hoe groot zal de Like-bereidheid zijn in je doelgroep? Voor het statische deel van de site: wie op zoek is naar een tekstschrijver en geïnteresseerd is, zal niet Liken maar contact opnemen. Klanten die na een opdracht tevreden zijn, weten je te vinden en zullen denk ik niet zo gauw naar de site teruggaan om alsnog op FB te Liken.
Suggestie: rechtstreekse link naar de FB-pagina.

Google+1
Ook hier valt af te vragen hoe groot de klikbereidheid van de site-bezoekers is. Aan de andere kant: Google schijnt in de toekomst de plusjes te gaan verdisconteren in zijn ranking, dan telt elke plus.
  • Omdat het G+1 knopje meteen een iframe en een cookie plaatst, is een tussenstap met vraag om cookie-toestemming nodig. Met een beetje gedokter kan daar een javascript voor gemaakt worden dat ook gebruikersvriendelijk is.
Suggestie: G+1 met tussenstap mogelijk maken.

=======

Overige privacy
Op de contactpagina worden in het contact-formulier diverse gegevens van de bezoeker gevraagd, oa. het e-mailadres. Wat je daar wel/niet mee doet, zou in een paar regeltjes verteld moeten worden.

EN NU CONCREET!

Vooruitlopend op jouw ideeën heb ik bovenstaande suggesties toegepast.
  • In de cookie-knop rechtsboven heb ik een splitsing gemaakt in "Toestaan" en "Uitleg", die verschijnt zodra je eroverheen hovert. Klik je niet op "Toestaan", dan worden er géén cookies gezet (d.w.z. niet van Google Analytics).
  • Klik je op "Uitleg", dan ga je naar een pagina "Cookies en Privacy" waarin alles haarfijn uit de doeken wordt gedaan.
  • Klik je op "Toestaan", dan worden de Analytics-cookies geplaatst en verdwijnt de cookie-knop van het toneel (ook voor de andere pagina's van de site).
  • De pagina "Cookies en Privacy" blijft altijd beschikbaar via een linkje in de footer.
  • In de footer staan ook de social media. De links naar LinkedIn, Twitter en Facebook hebben een cookie-waarschuwing, de link naar G+1 vraagt eerst cookie-toestemming.
  • Het subtiele verschil is dat het echte G+1 knopje niet in jouw site zit, maar via een onzichtbaar iframe bij Google vandaan komt - die automatisch een cookie plaatst. Maar zolang je niet op de knop in de footer-balk hebt geklikt, gebeurt er dus niets.
Hiermee lijkt me aan alle verplichtingen van de cookie-wet te zijn voldaan, zonder het de bezoekers erg lastig te maken.
Aldus:

Testen:
  1. Ga naar de nieuwe homepage.
  2. Hover over het koekje, en klik op "Uitleg" (maar nog niet op "Toestaan").
  3. Je komt op de cookie-pagina. Klik daar op "Toestaan" (of op de link "Om akkoord te gaan kunt u ook hier klikken.") > het koekje verdwijnt (en de link ook).
  4. Klik op de cookie-pagina op de Home-knop van het menu.
  5. Je komt terug op de nieuwe homepage, en het koekje is nu weg. :)
Ben je hiervoor te porren?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw, blij dat je weer terug bent... en hoe! Je hebt heel wat moois toegevoegd zie ik :thumb:
Ga proberen puntsgewijs te reageren, maar het "multiple-quoten" lukt me niet :eek:, dus dat wordt even een beetje rommelig vrees ik. Zal m'n best doen het enigszins overzichtelijk en leesbaar te houden.

Facebook
Ik heb inderdaad een zakelijke FB-pagina, daar mag de link ook naartoe verwijzen. Op die pagina zelf kunnen mensen dan de pagina van Groesbeek MC op Facebook liken. De website wordt daarmee echter nog niet geliked, alleen de FB-pagina krijgt "fans". Op de FB-pagina post ik weer updates enzo, dus indirect draagt het ook bij aan de Groesbeek MC-site. Voor in de footer is dit m.i. een perfecte oplossing!

(Is overigens meteen je vraag beantwoord: mijn website heeft 10 likes, mijn bedrijfs-FB-pagina heeft er 55 :D)

T.z.t. wil ik graag onder de blogberichten direct kunnen liken, dan komt er een link naar de blog te staan op het FB-account van de liker. Op mijn huidige site heb ik zoiets op de pagina van Taaltrivia. Ik kan die "duimpjes" t.z.t. zelf toevoegen geloof ik, het lukte me de vorige keer althans wel. (Alleen krijg ik het "duimpje" en de "Tweeten"-button dan niet direct naast elkaar, maar dat terzijde.) Een directe "like" is echter iets anders dan verwijzing naar de FB-pagina van Groesbeek MC, dus nogmaals, voor de footer is verwijzing naar de zakelijke FB-pagina prima! (Op mijn huidige contactpagina staat de directe link die daarvoor nodig is, mocht het voor jou handiger zijn om even in te kunnen loggen in FB, laat het me dan maar weten!)

Twitter
Perfect opgelost, vind jouw link (waarbij je de voorgaande tweets kan zien) beter dan de originele "inteken"-link! :thumb:
Wat het Twitter-blok betreft: het hoeft niet perse (ook omdat ik niet helemaal weet waar dat blok dan moet komen, designtechnisch gezien), maar mijn ervaring is dat het wel de aandacht trekt, waardoor mensen wellicht gaan volgen, retweeten of een reply geven.

Bij de blogs, dus niet in de footer, wil ik uiteindelijk ook graag zo'n Tweet-button, wederom zie Taaltrivia-pagina. Dat invoegen is me dus al weleens gelukt :), alleen blijft de boel niet naast elkaar staan. (En toen ik de link veranderde -met een redirect- stonden m'n tellertjes ineens weer op nul, maar dat terzijde.)

(Ik zal m'n reactie ook wel in meerdere berichten geven, anders wordt het zo'n lap tekst.)

LinkedIn
Het sociale media-gebeuren dat het minst gebruikt wordt door mijn klanten. Althans: ik gebruik LI om te netwerken, ook bestaande klanten weten mij hier meestal wel te vinden. Nieuwe klanten zullen mij echter niet snel toevoegen aan LI, dat doe je eigenlijk alleen als je iemand al kent. Toch mag de link in de footer niet ontbreken, wordt ook gebruikt om bijv. betrouwbaarheid te checken of om meer te weten te komen over de persoon achter Groesbeek MC. De link verwijst dan ook niet naar Groesbeek MC, maar naar mij persoonlijk. Denk dat dit ook terug moet komen in de tekst in de tekst boven het blokje, wat vind jij?


Moest trouwens nog wat meer typen over dat blokje, maar dat komt straks. Ik druk nu eerst even op Enter, want heb deze tekst al drie keer getypt, elke keer na automatisch opslaan wordt m'n veld geleegd...! Geen idee waar het aan ligt, klapjap is even weggeweest wegens opgeblazen fan, maar zou het nu weer moeten doen :rolleyes:

(Dat volgende bericht liet wel héél lang op zich wachten, excuses! Het automatisch legen werd veroorzaakt door een op hol geslagen toetsenbord, de laptop is dan ook een aantal dagen ter reparatie geweest. Als het goed is, gedragen m'n toetsen zich inmiddels weer voorbeeldig.)

Google+
Ik begrijp je redenatie om Google+ toegankelijk te maken via een "tussenstap", maar ik ben alleen een beetje bang dat dat klikken gaat kosten. Omdat mensen nu eenmaal liever lui dan moe zijn, en dus niet snel maar liefst twéé keer klikken om hun liefde voor Groesbeek MC wereldkundig te maken ;). Wat denk jij hiervan?

De cookies
Externe sites kruimelen en leveren dus externe cookies op, dus ik begrijp je 'waarschuwingen' in het blokje net boven de footer. Ik vraag me alleen af of het 'met cookies' de mensen niet afschrikt, er zijn legio mensen die niet weten hoe dat nou precies zit met dat cookie-gedoe en dan dus wellicht niet klikken, "wat de boer niet kent, dat klikt 'ie niet," dat idee. Ik moet ook eerlijkheidshalve bekennen dat ikzelf ook vrij cookiemoe ben, ik behoor inmiddels tot die grote kliek die z.s.m. dat cookieverhaal wegklikt :eek:. Neemt niet weg dat ik jouw verhaal (de cookie-uitleg) ge-wel-dig vind, dit is de eerste en enige tekst over het hoe en waarom van cookies die ik helemaal gelezen heb. Heb 'm ook op man uitgeprobeerd, die vond het ook een prima uitleg, dus dat is een blijvertje als het aan mij ligt! :cool:
Heb sowieso een cookiewaarschuwing nodig, al was het maar omdat ik Google Analytics gebruik. Nog niet volop, want ik ben er nog niet helemaal achter hoe GA precies werkt en wat je er allemaal mee kan doen, maar ik wil dit gebruik dus zeker continueren.

Samenvattend
Hoewel ik dus wel enkele wijzigingen zou willen voorstellen m.b.t. de footer (en de adressen waar sommige links toe leiden), kan ik me in je opzet prima vinden. Sowieso wil ik niet ondankbaar overkomen door veel commentaar te leveren, laat ik vooropstellen dat ik ontzettend blij ben met je hulp! Met die lange pauze was ik even bang dat je niet meer terug zou komen, kon me voorstellen dat je het gehad had met die site van mij :rolleyes: maar gelukkig bleken mijn zorgen te voorbarig! Ben er dus wel zelf even uit geweest, net nadat je weer terug was gaf eerst m'n fan en daarna de rest van m'n laptop de geest. Vooralsnog doet 'ie het weer, dus ik heb goeie hoop voor de toekomst (en anders kijk ik m'n man wel lief aan, ben bijna jarig) :D

Kan je je een beetje vinden in mijn berichten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ahoy-ahoy!
Ik stond net op het punt om te informeren of er nog wat kwam, of dat ik al mocht reageren. :)
Dat ga ik morgen maar eens doen, want als ik niet achter elkaar doorga moet ik me weer even inlezen: "waar ging het ook alweer allemaal over?".
Het tussen-korte-en-middellange-geheugen moet even opgefrist worden, daar had ik op de lagere school al last van. :d

Wordt vervolgd!
CSShunter

[edit]O, toch even snel gelezen[/edit]
Ja hoor, kan me best een beetje vinden in je berichten: niets menselijks is mij vreemd! Nu nog even verzinnen hoe we het makkelijkst om de hete brei heen draaien. En mevrouw Van den Domme is natuurlijk ook altijd een aardige oplossing: met haar man W.I. Stikniet is zij ruimschoots aanwezig op talloze sites die cookies plaatsen dat het een lieve lust is. Hap!
 
Laatst bewerkt:
Mevrouw Van den Domme is wellicht ook een sympathieke dame voor op de site ja (maar vind je cookieverhaal wel erg mooi) :rolleyes: Denk, denk. Mmm, kom er niet uit nu, misschien een cookieverhaal maar dan een mededeling in plaats van een vraag om toestemming? "Hallo bezoeker, ja u daar, leuk dat u mijn site bezoekt, maar ik wil wel graag weten dat u mij bezocht heeft en daarom maak ik gebruik van Google Analytics, dit heeft tot gevolg dat er enkele cookies op uw pc geplaatst worden maar maakt u zich vooral geen zorgen, ze doen niets en gaan uit zichzelf weer weg. Klik op het cookie als u deze melding gelezen en begrepen heeft."

Kwam je er nog een beetje uit, uit dat FB-/LinkedIn-/Plus-verhaal van mij? Of is het handiger als ik je de linkjes geef waarheen de buttons moeten verwijzen?
(Ik voel me erg nutteloos nu, kan ook niet meeknutselen, ik heb in je code gekeken en om eerlijk te zijn begrijp ik er niets van! Althans, van die footer niet, hoe je die buttons daar hebt gekregen en zo. Zal denk ik met een sprite zijn, waar je het eerder over had, maar wat dat precies is en hoe dat werkt, begrijp ik niet helemaal. Ben niet zo'n beta-typje vrees ik :eek:)

Vind je het nog wel leuk om aan te werken, of kan je die site van mij zo langzamerhand niet meer zíen?! :cool: Zou me er iets bij kunnen indenken, ik waardeer je hulp echter enorm!
 
Ok, not so Ok, dat koekjesbeleid hoef je geen zorgen over te maken, dat geld alleen voor N(n)ederland, niet Internationaal.
Microsoft & consorten doet het al jaren in een zgn. Disclaimer, ook al was Neelie Smit-X er het totaal niet mee eens.
Dat de lieflijke casiere in de supermarkt mij alleen haar facebooknummer kan geven terwijl ik geen internet heb, tja, ach...
That's live?!?!?!...

Whatever,. Whocares?!....
 
Hoi Spikkeltje,
Sorry dat ik wat later kom dan beloofd. M'n vierwieler moet onverhoopt langer beklust worden in de garage, zodat ik op m'n tweewieler ben aangewezen (m'n driewieler is te klein, en ik heb geen trike of tweewieler met zijspan). Hoewel altijd nog sneller dan m'n tweebener, toch vertragingen opgelopen.
Maar nu de mouw aan de koekjes passen.
Ik zie een scala aan mogelijkheden!

1. Geheel gedifferentieerd
Dit is de manier van het laatste voorbeeld grmc-model-15i.htm.
Er is een cookie-optie AAN/UIT voor de Google Analytics, en aparte AAN/UIT's voor elk van de Social Media (op de manier van Google+One; nu de enige die in praktijk is gebracht; de andere SM zouden ook zo uitgevoerd kunnen worden).
Met de koekjes-beschijving erbij is dit eigenlijk de meest nette manier.
  • NB: Iemand die van plan is een Link of Plusje uit te delen, weet tevoren niet dat er een cookie-akkoord gevraagd gaat worden! Dat blijkt dan pas bij een klik op het SM van keuze. Het bezwaar "liever lui dan moe" geeft dan waarschijnlijk hoogstens een klein zuchtje (1 klikje extra), en zal denk ik niet tot verloren gaan van de stem leiden. De beslissing "ik ga stemmen" is dan al genomen, daarvoor is het geen hinderpaal.
2. Alle Sociale Media over één kam
Hierbij worden er maar twee toestemmingen gevraagd: één AAN/UIT voor de Google Analytics, en één AAN/UIT voor alle social media tegelijk.
De GA-toestemming kan gevraagd worden op de manier zoals nu, de SM-toestemming wordt pas gevraagd bij een klik op één van de SM's. Hiermee wordt het voor de bezoeker makkelijker om bv. zowel een Like als een G+ uit te delen.
De koekjes-beschijving kan nagenoeg hetzelfde blijven.

3. Rood-oranje-groen
Als nummer 2, maar nu wordt de SM-toestemming (krijg je al visioenen? ;)) meteen al mogelijk gemaakt bij het "hoofdkoekje" zoals dat rechts bovenaan zweeft. Dat gaan er dan bij hoveren 3 worden:

cookie-rood-oranje-groen.png

Met aangepaste beschrijving: de "Alles"-knop is voor GA+SM, de middelste is voor alleen GA akkoord. De SM zijn weer alles over 1 kam. Doe je niets, dan helemaal geen cookies.
Als je nog geen SM-akkoord hebt gegeven, komt bij een klik op een SM in de footer een pop-up à-la-nu bij G+1 (maar dan voor alle SM dezelfde pop-up).

4. Rood-oranje-groen Plus
Als nummer 3, maar op een wat gebruiksvriendelijker manier. Nu worden de echte G+1 en FB-buttons (incl. hun onderhuidse cookies) meteen in de footer geplaatst als je op "Alles" hebt geklikt. Dit spaart de tussenklik bij de footer.

5. Alles of niets
Koekjes-plaatje rechtsboven blijft hetzelfde, maar er wordt geen aparte toestemming gevraagd voor GA en SM. Klik je op akkoord, dan meteen akkoord voor alles, en worden net als in nummer 4 de echte SM-knopjes geplaatst en is er geen soesa.
Heb je geen akkoord gegeven, dan komt bij een klik op de SM-knoppen in de footer de vraag om alsnog akkoord.

6. Mevr. Van den Domme (1)
Mevr. Van den Domme weet dat je cookie-toestemming moet vragen en dat de SM cookies plaatsen, maar weet als selfmade webmaster niet dat het plaatsen van een FB-like of G+1 knop via een widget meteen al cookies plaatst. Er wordt alleen akkoord voor de GA gevraagd.
In de footer worden meteen al de echte SM-knoppen geplaatst. Wel wordt er in een hovertje op gewezen dat een klik cookie-akkoord voor de SM betekent, maar er is geen tussenstap.
De koekjes-beschijving kan nagenoeg hetzelfde blijven.

7. Mevr. Van den Domme (2)
Dit keer weet mevr. Van den Domme wel van de cookie-wet, maar niet dat de GA-cookies daar ook onder vallen; ze denkt dat het "functionele cookies" zijn waarvoor geen toestemming nodig is. Er wordt géén GA-toestemming gevraagd, wel SM-toestemming (bv. allemaal tegelijk, als nummer 4 of 5 zonder de GA-knop).

8. Mevr. Van den Domme (3)
Als nummer 7, nu gecombineerd met nummer 6: géén GA-toestemming gevraagd, géén SM-toestemming gevraagd, wel SM-pop-up met waarschuwing.

9. Mevr. Van den Domme (4)
Helaas weet mevr. Van den Domme helemaal niets van cookies, laat staan van de cookie-wet. Ze doet helemaal niet aan toestemming vragen: alle cookies worden gewoon geplaatst, er zijn geen waarschuwings-pop-up's, en is geen cookie-verklaring.

10. Mevr. Recht, geboren Door Zee.
"... Klik op het cookie als u deze melding gelezen en begrepen heeft."
Zoiets kan ook, maar dan rijst de vraag als brood in de oven: wat gebeurt er als er niet geklikt wordt of als iemand het niet begrepen heeft? Geen klik = geen toestemming = geen GA; of toch toestemming-zonder-toestemming?
  • Los hiervan: de teksten van de cookie-beschrijving kunnen altijd wat joliger. Ik ben uitgegaan van de dorre noodzakelijkheden, die kunnen taal-o-logisch natuurlijk gepimpt worden.
=======
Nu de vragen en overwegingen

Facebook
O.k., de link naar je persoonlijke FB-pagina moet dus omgezet worden naar de GroesbeekMC FB-pagina.
Ja, het meteen kunnen liken van een bepaalde pagina is wel zo handig als dat een sneeuwbaleffect heeft.
Dan zouden er op een te liken pagina 2 FB-knopjes komen te staan: 1 in de footer, en 1 voor het liken van de pagina (c.q. het artikel). Is dat niet wat verwarrend voor de bezoekers?
Je zou ook van de footer een rechtstreekse Like kunnen maken (= dan pagina-gewijs, ook voor de homepage enz.).

Twitter
Het Twitter-blok als aandachtstrekker: dat kan je ook bereiken door een iets verkleinde afbeelding van een Twitterblok te plaatsen (zodat je net de teksten niet kan lezen), die dan een link naar Twitter is:

gb-twitter-img.png

Een extra "hier Twitter volgen" knopje op blog-pagina's lijkt me geen bezwaar.

LinkedIn
Ja, prima. Dan moet even de pop-up tekst van "Naar GroesbeekMC op de externe LinkedIn website" veranderd worden in "Naar Linda Groesbeek op de externe LinkedIn website". Ik denk dat de LinkedIn-bezoekers wel weten dat dat persoonlijke pagina's zijn, dus dat hoeft dan niet apart vermeld te worden in de tekst.

Google+
Luie bezoekers weten niet dat hun extra werk te wachten staat: zie boven.

De cookies
  • "Wat de boer niet kent, dat klikt 'ie niet": ik denk dat dat intussen heel erg meevalt. Veel sites raken buiten dienst als je niet op de groene knop klikt, en dan leidt de cookie-moeheid al gauw tot "ja hoor, OK" om er van af te zijn.
  • "Ik behoor inmiddels tot die grote kliek die z.s.m. dat cookieverhaal wegklikt" > dus "ja hoor, OK" ?!
  • Wat dat betreft zou je ook de cookie-knop meteen als pop-up groot in het midden van de pagina kunnen zetten, zodat ze 'm zeker weten moeten wegklikken. Eventueel met cookie-muur: "Als u niet ja zegt, dan komt u de site niet op".
  • Maar ik vind een klein koekje rechtsboven sympathieker (met het risico dat mensen niet op "Akkoord" klikken voor de GA).
Ad: samenvattend
"Sowieso wil ik niet ondankbaar overkomen door veel commentaar te leveren". Eh, flauwekul, met uw welnemen: het is jouw site, en niet de mijne; commentaar = dialoog, en daar wint de site alleen maar bij; en de dringende overkomst van dankbaarheid is al wel geslaagd! :)

Ad post nr. #47
  • De dames Van den Domme en Recht-Door Zee staan hierboven al in verschillende klederdrachten op de foto.
  • Ik denk dat ik het FB-/LinkedIn-/Plus-verhaal nu wel zo'n beetje door heb. Bij vragen meldt ik me!
  • "... kan ook niet meeknutselen" > Mocht je tijd over hebben, dan kan je eens Het Groene Boek gaan lezen. :cool:
  • "... maar wat een sprite precies is en hoe dat werkt, begrijp ik niet helemaal" > Een css-sprite bestaat uit een aantal afbeeldingen gecombineerd naast en/of onder elkaar geplakt, waarvan er op een bepaalde plek maar één nodig is (en bv. bij een hover een andere).
    Dan zet je de afbeelding er in als background-image, en met de eigenschap "background-position" schuif je het gedeelte er in dat je nodig hebt.
    Voor hoe de background-positie werkt: lees het artikeltje De Patrijspoort-theorie.
    Voor hoe zo'n sprite verder werkt: lees het artikeltje Een blokje knoppen.
  • "Vind je het nog wel leuk om aan te werken?" > Jazeker wel, maar ik heb soms last van wat makkes: (a) perfectionisto (mooi schilderen met alle pixels precies op de goede plaats), (b) veel-hooi-op-de-vorker (met beetje veel dingen tegelijk bezig), en een schandelijke optimist (ik zie het resultaat al voor me, ook de weg waarlangs, "alleen nog even doen", maar dat vraagt ook gezien (a) en (b) doorgaans 1,5 tot 5 à 10 keer zoveel tijd als ik veronderstelde - dat schijn ik maar niet goed te kunnen plannen). ;)
Dus: wordt vervolgd (na je reactie).
Met vriendelijke groet,
CSShunter
__________
@TheKnight ("dat koekjesbeleid hoef je geen zorgen over te maken, dat geld alleen voor N(n)ederland, niet Internationaal"):
Vooropgesteld dat ik geen groot bewonderaar ben van de cookie-wet: we leven hier dacht ik in NL, en hier is de NL wet van toepassing. Dus je moet er wel rekening mee houden.
Dat MS, Google, FB e.a. het klakkeloos cookie-akkoord in hun gebruiksvoorwaarden stoppen, is voor een deel hun goed recht: zie bieden een dienst aan (bv. Google-mail, FB-account), en daar mogen ze voorwaarden aan stellen; of het je bevalt of niet.
Een website die informatie geeft als enige "dienst", en waarvoor je geen account nodig hebt (d.w.z. aanmelding incl. akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden), moet het wettelijk melden en vragen als er dingen ingebakken zitten die de privacy van de gebruiker raken (ongevraagd bestanden op z'n/h'r computer zetten, en die gebruiken om het surfgedrag te volgen).
En dat vind ik als principe nog niet zo gek. Ik wil graag in alle rust en anonimiteit kunnen leven en surfen: aan Big Brothers geen behoefte!
... maar dit begint een beetje off-topic te raken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hi CSSHunter,

Bedankt voor je uitleg over de sprites, ik begrijp het nu een heel klein beetje beter! Er staan dus, ook al lijkt het niet zo, eigenlijk 8 SM-knoppen in de footer?
Ik wilde graag het Groene Boek downloaden (dat handboek waarnaar je verwees) maar bammer, die doet 't niet meer :confused: !

Over het cookiegebeuren:

Twijfel, twijfel, twijfel, maar ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de Rood-oranje-groen Plus-methode. Al was het maar omdat ik het cookie-stoplicht zo leuk vind om te zien :thumb:. Wie op "Alles" drukt, is dus meteen van het cookieverhaal af? En wie alleen voor de statistieken gaat, krijgt alsnog een cookieklik voor de kiezen wanneer hij/zij deze leuke, verfrissende, getalenteerde tekstschrijfster (ahum) wil aanbevelen op sociale media? Mmm, denk dat dat wel heel mooie oplossing is, cookiemuur vind ik nml. ook niet zo sympathiek. Heel veel sites hebben een dergelijke muur, en ik klik altijd maar op "Whatever, OK", zodat ik in ieder geval verder kan lezen, maar gebruik(er)svriendelijk is anders.

FaceBook

De link moet idd verwijzen naar de link die je aangaf in je laatste bericht, maar dat is wat anders dan een directe like! Wellicht is de door jou voorgestelde oplossing beter: een directe like-mogelijkheid in de footer. Per pagina.
Maar: gaat dat wel? Volgens mij moet de footer dan per pagina anders worden, omdat daar een stukje code voor nodig is met een link naar de desbetreffende pagina. Ik zal in de loop der tijd vast nog pagina's gaan toevoegen, en als ik dan geen CSSHunter meer voorhanden heb die al die FB-links goed in de footer zet, denk ik niet dat dat goed afloopt voor de pagina in kwestie :shocked:. Misschien dus toch maar de footer naar de Groesbeek MC-FB, en dan een 'like'mogelijkheid onder een blogbericht?

Twitter

Leuk leuk leuk, die verkleinde gadget! Maar waar had je die precies bedacht qua positie? Contactpagina?
Over de extra "hier volgen" button: da's geen extra "hier volgen"-button, maar een tweetbutton, oftewel een "vertel jij via jouw Twitter eens even wat voor leuks jij op mijn site gelezen hebt, want dan komen jouw volgers hopelijk ook op mijn site kijken"-button. Als je er als lezer op drukt, kan je de link naar mijn pagina delen met de mensen die jouw tweets lezen.

LI en Google+

Volgens mij zijn die prima nu, niets toe te voegen aan jouw laatste post.
Komt met het cookie-stoplicht geen extra toestemmingsgebeuren meer voor Google+ (als je tenminste op "Alles toestaan" hebt gedrukt), dus ook luie en cookiemoeie lezers zijn dan weer tevree.

Rest van de site

Hij wordt steeds mooier, ben er echt blij mee! Ik hoop wel dat het straks gemakkelijk blijkt om bijv. een tekstblok toe te voegen, mijn pagina's zijn soms aan de nodige wijzigingen onderhevig. Maar ik denk dat dat wel gaat lukken, tot nu toe begrijp ik de code wel redelijk volgens mij. (Hou me ten goede: ik denk te begrijpen wat waar voor is, níet hoe het werkt! Nogmaals, ben niet zo'n bèta.:rolleyes:)
Voor de blogpagina's zou ik graag een ander menuutje/layout willen hebben, zodat de blogs ook duidelijk allemaal terug te vinden zijn. Zoiets als het groene gedeelte in het menu, maar dan uitgebreider, zodat alle blogs erin passen. (Volgens mij hebben we het in den beginne hier over gehad, kan dat kloppen?) Zou zoiets te doen zijn? En gemakkelijk aan te passen voor n00bs zoals ik, zodat ik na ieder blog het desbetreffende blog een plaatsje kan geven in het menu?

Tweewieler/driewieler/vierwieler:
Vierwielig vehikel inmiddels weer helemaal euh, op de band zeg maar? Ik hoop het voor je, want zo met die kou is 't zonder karretje maar afzien!
 
Laatst bewerkt:
Even tussendoor.
"Vierwielig vehikel inmiddels weer helemaal euh, op de band zeg maar?"
Yep! :) Er bleken na de motorische opkalefatering ook nog 2 verse banden nodig te zijn om van de tweewieler af te raken. ;)

- De koekjestrommel kan met je bericht aardig gevuld worden, denk ik.
- O, Groene Boek even hier gezet: Essential-CSS-and-HTML.zip
- O, en alvast een Prettige Paas!

Wordt vervolgd!
 
Hoi Spikkeltje,

Koekjes: "mijn voorkeur uitgaat naar de Rood-oranje-groen Plus-methode".
Prima, die had ik ook hoog genoteerd staan. Het is wel meteen de meeste gecompliceerde om te maken. :)

Maar ik geloof dat ik intussen de technische realisatie voor achter de schermen te pakken heb.
Je mag 'm testen!

=======
Test 1: scriptloos

  1. Zet javascript in de browser UIT.
  2. Ga naar grmc-model-overart-6.htm (maar klik nog nergens op!).

  3. Het koekje rechtsboven is er niet, want zonder javascript kunnen geen cookies geplaatst worden.
  4. Scroll naar de footer: er staat een link in naar Linked-In, want daar kan je zonder javascript en zonder cookies ook naar toe.
  5. Er staat ook een link naar de Twitter-pagina: ook daar kan je zonder javascript naar toe.
  6. Er staat wel een knop naar Facebook, maar bij een hover wordt duidelijk gemaakt dat je eerst javascript aan moet zetten.
  7. Er staat ook een knop naar G+1, maar bij een hover wordt duidelijk gemaakt dat je eerst javascript aan moet zetten.

  8. Klik nu aan de linkerkant in de footer op het knopje "cookies en privacy" om naar die pagina te gaan.
  9. Op de pagina "cookies en privacy" is weer geen koekje rechtsboven.
  10. Op deze pagina staan ook verder geen mogelijkheden om koekjes toe te staan.
  11. In het verhaal wordt uitgelegd dat er geen koekjes kunnen zijn omdat javascript uit staat.
=======
Test 2: met javascript

  1. Zet javascript in de browser AAN.
  2. Ga weer naar grmc-model-overart-6.htm (en klik nog nergens op!).

  3. Rechtsboven staat nu ons koekje "Akkoord? Uitleg?".
  4. Bij een hover komen de 3 opties: meteen "Akkoord" (om de bezoeker/ster te verleiden staat de muisaanwijzer daar al op ;) ),
    "Alleen statistiek" en nogmaals "Uitleg". Nog steeds nergens op klikken!
  5. Scroll naar de footer.
  6. Het duurt soms even voordat de verbinding met Twitter de Twitter-knop oplevert (twitter is afwisselend sloom en snel): dan wordt als feedback een "even laden" balkje getoond.
    momentje-ani.gif
  7. Voor Twitter kan je nu in principe op "Volgen" klikken. Bij mij werkt het niet, waarschijnlijk omdat mijn server niets met de GroesbeekMC-site te maken heeft.
  8. Hoveren over de Facebook-knop geeft nu de vraag om cookie-toestemming. Nog niet op klikken!
  9. Ook hoveren over de G+1 knop geeft nu de vraag om cookie-toestemming. Nog niet op klikken!

  10. Ga weer terug naar rechtsboven en klik op "Uitleg" (of ga in de footer naar de pagina "cookie en privacy", dat is hetzelfde).
  11. Op de pagina "cookies en privacy" staat rechtsboven nog steeds het koekje (want er is nog geen actie ondernomen).
  12. Voor het gemak, dat de mens dient (en in het bijzonder de bezoeker) staat aan het begin van het cookie-verhaal nu een extra knop "Akkoord?" (die een reis naar nog eens rechtsboven niet nodig maakt), met hover-variant. En in de tekst zit ten overvloede ook nog een tekst-link: "Om akkoord te gaan kunt u ook hier klikken." - Nog niet klikken!
  13. De noeste lezer van de kleine lettertjes zal bij naar beneden scrollen ook de knop "Alleen statistiek" (met hover-variant) tegenkomen, met de uitleg dat de sociale media dan niet werken.

  14. Eindelijk kliktijd! Klik nu op deze knop "Alleen statistiek" (of op dezelfde knop rechtsboven).
  15. Je vliegt nu naar boven op de pagina, en rechtsboven is nu niets meer te zien: in het vervolg wordt je niet meer met de cookie-vraag lastiggevallen.
  16. De knop "Alleen statistiek?" is nu veranderd in "U heeft statistiek toegestaan" (en is niet meer aanklikbaar).
  17. De knop "Akkoord" (voor alles) is er nog steeds, voor wie zich mocht bedenken. Niet op klikken!

  18. Klik nu bovenaan op de knop "Terug".
  19. Je komt weer op de "Over Artikelen"-pagina. Geen cookie te zien! (maar alleen de statistiek is nog toegestaan)
  20. Scroll naar de footer. Hover over Facebook of Google +One.
  21. Er komt een pop-up dat je met klikken de koekjestrommel voor de sociale media moet openzetten.

  22. Nu mag je op Facebook of G+1 klikken!
  23. De pagina wordt ververst om de SM op te halen. Voor trage verbindingen is bij Twitter, FB en G+1 weer een voortgangsbalkje, zodat je kunt zien dat er wat gebeurt.
  24. Het FB-Like knopje met het aantal Likers komt tevoorschijn, evenzo het G+1 knopje met het aantal PlusEners.
  25. Bij mij werkt Like of een +1 toekennen niet, waarschijnlijk weer omdat mijn server niets met de GroesbeekMC-site te maken heeft en de link niet klopt.

  26. Klik links in de footer op "cookies en privacy".
  27. Hocus-pocus! Er is rechtsboven nog steeds niets te zien, maar in de inhoud is de "Akkoord"-knop veranderd in een groene "U heeft koekjes toegestaan". Daar kan niet meer op geklikt worden; en ook de regel met de link "of hier klikken" is er niet meer. De oude knop "Alleen statistiek" is verdwenen, en daar zit een plaatje waar niet op geklikt kan worden.
  28. Helaas: heb je eenmaal toestemming gegeven, dan is er geen weg terug. Eens gegeven blijft gegeven. :D
  29. Tenzij je natuurlijk de koekjestrommel via je browserinstellingen leegt.
  30. Of als je de browser helemaal uitzet en opnieuw opent: bij de volgende sessie mag je weer JA zeggen.
=======
Vraag niet hoe!
Die sociale media maken het een mens niet makkelijk... :rolleyes:
Ze willen automatisch van alles en nog wat in de pagina pompen (eigen scripts, eigen iframes, eigen css) en je moet secuur opletten wat ze op een bepaald moment al wel of niet mogen doen. Behalve dat moet het ook nog in de opmaak van de footer van de pagina passen, waarvoor soms nodig is de SM-css te overrulen. Omdat er <iframe>'s in zitten (= alleen doorkijkvenstertjes naar pagina'van de SM zelf) is dat best lastig.

Maar voor zover ik zien kan, is met enig kunst- en trapezewerk zowel de techniek als de opmaak redelijk goed geland in alle browsers (Firefox, Chrome, Opera, Safari, IE8, IE9).
NB: Of het bij SM-klikken ook echt werkt, zal pas blijken als alles op de groesbeek-site zelf staat! ;)

Als je in de broncode van de twee pagina's gaat kijken, zie je dat de footer erg eenvoudige html heeft (voor alle pagina's identiek, en later automatisch in te voegen met een php-include; net als het menu dat er nu ook nog dubbel in staat).
De crux zit 'm in het aangehaakte javascript (en het stylesheet voor de opmaak) - die twee zijn ook identiek voor alle pagina's.

  • Het javascript staat hier: scripts/gb-general6.js

  • Het begint met twee code-brokken voor de wisselschakelaar van de "meer"-blokken op de pagina's, daarna komst het cookie-gebeuren.
  • Je kunt hier met een gerust geweten ja en amen tegen zeggen, maar het geeft hopelijk een indruk van het type dingen die moeten gebeuren, en hoe het javascript daarvoor globaal in elkaar zit.
  • In wezen is zijn het alleen maar "als > dan" instructies. Die staan in series bij elkaar: als ... dan ..., maar als ... dan niet ..., behalve als ..., want dan ...; enz. Telkens wordt on-the-fly ingegrepen in de html-code (stukjes worden weggehaald en vervangen door andere html) en in de opmaak (bepaalde elementen worden wel/niet zichtbaar gemaakt, krijgen een ander kleurtje of ander background-image, of een andere cursor, enz.).
=======
Nieuwe pagina
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de pagina "Over artikelen" in z'n nieuwe jas te steken: om te zien of dat makkelijk gaat met het model dat er al was.
Klopt: dat ging heel makkelijk! :)

Er is alleen wat aanvullende css bijgekomen voor het tonen van de vele afkortingen (waar niet iedereen bekend mee zal zijn). Het leek me wel sympathiek om de volledige namen van wetten, organisaties e.d. in een tooltip te melden.
O ja, en het pennetje-faviconnetje heb ik wat opgepoetst: was
gb-fav-ori.png
, is nu
gb-favicon.ico
.

=======
Openstaande vragen

... die komen nog!

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
________
PS-1: Ook bij kleinere schermen gaat het goed met de sociale media in de footer, bv. een mobieltje in portret-stand (320*480px) onderaan:

gb-sm-mobiel.png

(op halve ware grootte in px)​

PS-2: Het is nog valid xhtml-strict en valid css3.
 
Hi CSSHunter,

Eén woord:

BRIL-JANT!!


Werkelijk.
Wat is die site ongelofelijk mooi geworden, wat heb jij er een kunstwerk van gemaakt :cool:! Het is prachtig, en het werkt allemaal als een tierelier!
(Was nog even zoeken hoe dat uit te proberen, want ik wist niet hoe je Java uitzet in Google Chrome, dus ik kreeg 'm steeds niet uit... maar dat terzijde.)

De sociale media doen het trouwens wél, dat 'ie het bij jou niet doet is omdat je geen SM hebt, denk ik. Maar ik kan deze link een Like geven, en ook nog een plusje.
Kijk maar:

FB Like.jpg

(Ik weet niet of 'ie het doet, in ieder geval: het is een printscreen van m'n Facebook)

Het "Laad Twitter"-balkje heb ik ook nog voorbij zien komen, prachtig! Ik zie het al: laat CSSHunter maar schuiven :cool:
Alleen dat Javascript-gebeuren ga ik in geen 100 jaar begrijpen, dat krijg je ook gewoon niet aan mij uitgelegd (sprak zij in het kader van "ken uzelve").

Laat je me weten op welke locatie je het standbeeld geplaatst wil hebben? :d
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nou iets beter hoe zo'n sprite in elkaar zit, want volgens mij zie ik er het "even wachten"-balkje een heel klein beetje doorheen :)
(boven de Twitter-counter en achter de Google+button, als ik in- of uitzoom met Ctrl+ en - dan ook bij het FB-balkje) Heb je dat gedaan om aan mij te laten zien hoe het werkt, dat patrijspoort-verhaal?

Wilde het cookiegebeuren even aan m'n man laten zien, maar ik krijg m'n bestaande cookies niet weg, dus zie geen stoplicht meer :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Spikkeltje,
Merci voor de briljant, ik ga helemaal glimmen! Voor de standbeeld-locatie dacht ik aan deze. Mocht dat niet lukken, dan is deze ook goed. :)

=======
Ah, bestaande cookies wissen:

Firefox
Rechtsklikken in de pagina > optie "Pagina-info bekijken" > tabblad Beveiliging > knop "Cookies bekijken" > knop "Alle cookies verwijderen".

Chrome
Instellingenmenu openen (3 streepjes rechtsboven) > optie Extra > optie "Browsegegevens wissen..." > aanvinken "Cookies en andere site- en plug-ingegevens verwijderen".

Opera
Menu Extra > optie Geavanceerd > optie "Cookies..." > selecteer bliksekaters.nl > knop Verwijderen.

Safari
Menu Bewerken > optie Voorkeuren > tabblad Privacy > knop "Info..." > selecteer bliksekaters.nl > knop Verwijderen.

Internet Explorer (7)
Menu Extra > optie Internetopties > tabblad Algemeen > vakje Browsegeschiedenins > knop "Verwijderen..." > knop "Cookies verwijderen" > Weet u het zeker? > Ja hoor.

=======
"De sociale media doen het" > Hieperdepiep!

=======
"volgens mij zie ik er het "even wachten"-balkje een heel klein beetje doorheen :)"
> Tsja, dat was geen demo... Ik zie het nu ook in Chrome. Het was liederlijk moeizaam om die krengen van ingebedde SM-toestanden cross-browser en cross-schermformaat op de goede plaats te krijgen. Bij Chrome is het FB-knopje ook wat lager de andere: kan ik ook niet helpen. Bij in- en uitzoomen hebben de browsers elk ook zo hun eigen gedachten, vooral als het om het meezoomen van achtergrond-afbeeldingen bij iframes gaat. Dat doen ze allemaal anders, en bij Chrome piept de achtergrond er dan doorheen, helasie-pindakasie.
Als mogelijke oplossing zou de footer flink hoger gemaakt kunnen worden: dan is er meer speelruimte. Maar het verticale midden zal ook dan een probleem blijven, denk ik; en een hoge footer vind ik weinig subtiel - dus daarvan afgezien.
Kortom: meer kan ik er niet van maken.

=======
"dat Javascript-gebeuren ga ik in geen 100 jaar begrijpen" > willen is kunnen! :p
Maar als je het ziet zonder enige basiskennis, komt het nogal overdonderend over. Terwijl het principe erg eenvoudig is: html zit secuur in elkaar als stamboom van elementen, en met javascript kan je elk element via die stamboom te grazen nemen. Vervolgens zijn er een aantal functies, en is er een stringente logica om de volgorde van beslissingen te bepalen. De rest bestaat uit details (vrij veel) en wat complicaties door dwarsliggende browsers. - Heel erg ingevoerd in javascipt ben ik trouwens ook niet, dus ik ben geregeld bezig het wiel opnieuw uit te vinden en te debuggen wat ik fout heb gedaan. :)

=======
Verdere Openstaande Vragen

... die komen nog!

Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
________
PS: ik kwam nog een SOS'je tegen op de OverArtikelen-pagina: "een serie artikelen over sociale zekerheidswetgeving".
Is er ook asociale zekerheidswetgeving? :d
 
Ha CSSHunter,

Gewoon zo laten staan hoor, die SM-knoppen in de footer, ik vind ze prachtig! :thumb:

Wat dat SOS'je betreft: je hebt gelijk. Heb veel te maken gehad met de Sociale Verzekeringsbank, vandaar de spatie denk ik :cool:. Maar inderdaad, de asociale zekerheidswetgeving bestaat niet (net zomin als de asociale verzekeringsbank). Mooi opgemerkt!

Standbeeld is dan ook ruimschoots verdiend, inclusief bladgoud:
Statue.jpg

Ta-daa!
Als dank voor je onmisbare hulp, kennis en ervaring!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Spikkeltje,
Hoei, wat gaat de tijd hard! Daar kan ik maar niet aan wennen. :rolleyes:

- De dankbetuigingen vliegen over en weer: bedankt voor m'n nieuwe standplaats! Ik ben er verguld mee, om niet te zeggen helemaal in de wolken. En gevoeglijk gauw gedaan: het vergde naarstig nachtelijk zeulwerk, zie ik; want het kabouterige kabelbaantje paste het niet in. En eventuele bladgoud-beluste bergstropers zullen zich ook even achter de oren moeten krabben voordat ze, met ongerieflijk onzekere kans van slagen, kletterend in de tintelkou de hoogheid durven ingaan!
;)

Intussenerwijl heb ik op de achtergrond wat vorderingen geboekt.
Nu de meeste sociale problemen zijn opgeborgen in de koekjestrommel kunnen we verder!
Wat ik gedaan heb:

1. De pagina's van tot dusverre omgezet naar php.
Als je de broncode van deze pagina's bekijkt, zie je niets bijzonders: geen verschil met de voorafgaande .htm-versie.
Niets is echter minder waar! :)

2. De php-includes aangemaakt
In de php-pagina's (zoals ze op de server staan) zitten php-includes voor de onderdelen die voor elke pagina hetzelfde zijn.
Dat zijn:

  • includes/gb-logo_rightheader-7.htm, waarin het logo en het rechterblokje van de header (met adres enz.) zijn opgenomen.
    Bekijk je dit bestandje los in de browser, dan is er geen logo of rechterblok te zien. Dat klopt, want het is geen complete pagina (bv. de link naar het stylesheet ontbreekt) maar alleen een code-fragment.
    Bekijk je de broncode ervan, dan zie je dat de html-structuur in orde is, en dat ook alle hooks voor de css (id's en classes) aanwezig zijn.

  • includes/gb-menukolom_cWrapper-7.htm, waarin de hele menukolom.
    Als los bestand alweer ontdaan van alle opmaak.

  • includes/gb-clear_footer_cookies_scripts-7.htm, waarin de footer, het cookies-stoplicht, en de links naar de javascript-bestanden die opgehaald moeten worden (zie broncode).
3. De php-includes op de pagina's zelf ingevoegd.
Dat gaat met achtereenvolgens de regeltjes:
PHP:
...
<?php include("includes/gb-logo_rightheader-7.htm"); ?> <!-- ter vervanging van deze dingen in de html-code -->
...
<?php include("includes/gb-menukolom_cWrapper-7.htm"); ?> <!-- in plaats van de hele menu-waslijst -->
...
<?php include("includes/gb-clear_footer_cookies_scripts-7.htm"); ?> <!-- ipv het footer-gebeuren en de staart van de html-code -->
Hiermee is de hoeveelheid html-code op de pagina's drastisch geslonken!
En alle pagina's zij nu mooi synchroon geworden: bij een menu-aanpassing hoeft dat alleen in het menu-fragment te gebeuren, en alle pagina's hebben per direct het aangepaste menu.

4. De resterende html op de pagina's
Naast de begincode met het Doctype, de pagina-<title> en de meta's (met o.a. de per pagina toe te dienen description) bestaat elke pagina nu uit:
HTML:
<body id="home"> <!-- de body-tag met de id voor het oplichten in het menu -->

<?php include("includes/gb-logo_rightheader-7.htm"); ?>

<div id="header_cloud"> <!-- de tekst van het wolkje voor die pagina -->
	<h2><a href="contact.html" title="Laat me weten wat ik voor u kan betekenen!">
		<span id="vrg">Tekst<span class="hoverHide">schrijver</span> <br />nodig ?</span><br />
		<span id="antw">Uw wens <br />wordt verwoord!</span>
		<span id="ctct">Contactpagina</span></a>
	</h2>
</div>

<?php include("includes/gb-menukolom_cWrapper-7.htm"); ?>

<!-- ... en daarna steeds alleen maar de content-items (de papier-velletjes), telkens: --->

<div class="contentItem">
	<h2>Tekstschrijver Linda Groesbeek staat voor u klaar!</h2>
	... enz.; met plaatjes en z'n "Meer..." afdelinkje er in
</div>

<div class="contentItem">
	<h2>Kleurrijke teksten en een bont portfolio</h2>
	<p>Mijn website is behoorlijk kleurrijk te noemen. Enz. </p>
</div>

<!-- en op het laatst: -->

<?php include("includes/gb-clear_footer_cookies_scripts-7.htm"); ?>
</body>
</html>

Op deze manier is de html-code voor de bovenstaande 4 pagina's geworden:
Dit is steeds exact dezelfde code als in de php-variant, maar nu met de .htm uitgang ipv .php > dan kan de php-machine de includes niet integreren en zie je hoe de pagina echt naar de server is geüpload.
  • Vergelijk de zb's: in de pagina's verschilt alleen de content + een paar kleine dingetjes.
  • Bij los bekijken ontbreken nu de include-gedeeltes, en het wolkje staat niet op de goede plaats.
  • Maar de css is wel aangehaakt, en in je editor of lokaal in je browser kan je alvast het resultaat van de content-kolom zien zoals dat na uploaden gaat worden. - De "Meer..." tjes zijn uitgeklapt, want het javascript zit er pas aan vast via de includes.
  • Dat zou het niet moeilijk moeten maken om zelf nieuwe pagina's te fabrieken!

5. Verder!
Het framewerk van de site is nu in principe klaar! :d
ToDo:
  • Van elke soort subpagina wil ik er telkens ééntje als voorbeeld uittillen, om te kijken of er nog specialiteiten in zitten die extra aan html, css en/of script moeten worden toegevoegd.
  • Bv. de 3 voorbeelden van de artikelen moeten er allemaal gelijkvormig uit komen te zien. Als er 1 in orde is, gaat de rest "vanzelf". > Dan mag je eindelijk ook iets gaan doen! ;)
O ja, ik had beloofd nog op de openstaande vragen te reageren, maar kan ze zo gauw niet vinden. Zijn ze er nog?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Wauw, ben jij even flink aan de slag geweest! :thumb: :thumb::thumb:

En met die includes ziet het er zelfs uit als iets wat ík kan begrijpen :D (wel zo handig als er nieuwe pagina's/blokken toegevoegd moeten worden)
Je was alleen nog op zoek naar de openstaande vragen, begreep ik? Die zijn er nog, ik weet alleen niet hoe ik sommige zaken precies moet formuleren. Dusss, opgepast, n00b-alert!

De op-een-na-lastigste-vraag: PHP versus HTM(L)
Mijn huidige site is ooit begonnen als html-site. Máááááánden later, toen ik inmiddels helemaal gallisch was geworden van het feit dat ik na ieder nieuw blog op álle pagina's het menu moest aanpassen (echt, betere manieren om blogintenties in de kiem te smoren zijn er niet) heb ik m'n menuutje losgekoppeld van de rest van de site. Dit heb ik gedaan met een php-include. Ik heb echter niet alle pagina's veranderd in .php-exemplaren, omdat ik geen zin had om Google tegen me in het harnas te jagen door al m'n geïndexeerde pagina's ineens te laten verdwijnen. De pagina's zijn dus .html gebleven, alleen heb ik een code toegevoegd in de htaccess, zodat ik de pagina kon laten parsen als PHP. Dat was deze code:

####
AddType application/x-httpd-php .php .htm .html
AddHandler x-httpd-php .php .htm .html
####


Werkte in eerste instantie niet, maar dat had te maken met m'n hostingprovider. Die heeft even aan een paar knopjes gemorreld, et voilà: ineens had ik een pracht van een PHP-parse. Kan dat met de site die jij gemaakt hebt, ook? Of moet deze perse .php of .htm zijn? (.htm is toch ook iets anders dan .html?)

Excuses voor het feit dat ik met deze vraag waarschijnlijk Hare Koninklijke Lastigheid lijk uit te hangen, maar ik heb natuurlijk in de loop der tijd ook al her en der behoorlijk wat linkjes aangemaakt naar pagina's van mij. Ik denk niet dat Google vrolijk van me wordt als die ineens allemaal verdwijnen, en om nou straks verbannen te worden naar de donkerste uithoeken van internet.... :eek:

De lastigste vraag: to iframe or not to iframe?
Jij had het in je post van 6 april over iframes. Maar tekst die in iframes staat, wordt toch niet geïndexeerd door Google? Overigens zie ik geen <iframe> in de code, maar goed, omdat je er zelf over begon, wijt ik er toch een vraagje aan. (Een summiere, want ik weet lang niet genoeg van iframes om daar een inhoudelijke vraag over te kunnen stellen.)

Overigens, mocht het echt een enorm domme vraag zijn geweest (een mogelijkheid die ik onder geen beding uitsluit): mijn excuses, ik dacht ergens een bel te hebben horen luiden en ben nu aan het zoeken geweest naar de bijbehorende klepel.

Makkelijke vraag 1, maar impliceert nóg meer werk aan de winkel: blogmenu
Dit was de vraag die nog openstond en die je niet meer kon vinden, moest 'm zelf ook even opsnorren hoor :)
Voor de blogpagina's zou ik graag een ander menuutje/layout willen hebben, zodat de blogs ook duidelijk allemaal terug te vinden zijn. Zoiets als het groene gedeelte in het menu, maar dan uitgebreider, zodat alle blogs erin passen. (Volgens mij hebben we het in den beginne hier over gehad, kan dat kloppen?) Zou zoiets te doen zijn? En gemakkelijk aan te passen voor n00bs zoals ik, zodat ik na ieder blog het desbetreffende blog een plaatsje kan geven in het menu?

Makkelijke vraag 2, voor als je nog niet tureluurs was geworden van die sociale media: Twitter
Ook deze heb ik door middel van de sleur-en-pleurfunctie even naar het huidige reactievenster getransporteerd:
Bij de blogs, dus niet in de footer, wil ik uiteindelijk ook graag zo'n Tweet-button, zie Taaltrivia-pagina. Dat invoegen is me dus al weleens gelukt, alleen blijft de boel niet naast elkaar staan. (En toen ik de link veranderde -met een redirect- stonden m'n tellertjes ineens weer op nul, maar dat terzijde.) Kan dat? (Alleen op de blogpagina's dus, op de andere pagina's niet.)
Het gaat dus niet om een extra "hier volgen" button, maar om een tweetbutton, oftewel een "vertel jij via jouw Twitter eens even wat voor leuks jij op mijn site gelezen hebt, want dan komen jouw volgers hopelijk ook op mijn site kijken"-button. Als je er als lezer op drukt, kan je de link naar mijn pagina delen met de mensen die jouw tweets lezen.

Het is wel een bevalling hè, die site van mij? :eek:
Blij dat ik binnenkort ook iets kan/mag doen, voel me nu wel een beetje Paula Profiteur hoor, jij werkt je zes slagen in de rondte voor mijn website en ik kom af en toe een beetje vragen stellen en je nog meer werk in de schoot werpen :eek: :eek: :eek:
 
Laatst bewerkt:
De no-panic knop kan ingedrukt worden. Komt ie!

PHP versus HTM(L)
Geen enkel probleem! :)
Toelichting:
  • In den beginne konden computers niet overweg met meer dan 3 lettertekens in een extensie: toen werd .htm ingevoerd voor html-pagina's.
  • Dat is veranderd: nu kan ook .html gebruikt worden.
  • Het maakt niets uit, of je .htm of .html als uitgang van je pagina's gebruikt, ze doen het net zo goed of slecht (als naar gelang de inhoud van de code).
  • De .php uitgang i.p.v. .htm (c.q. .html) is om servers diets te maken dat ze eerst met php (includes en wat er eventueel nog meer aan php-instructies op de pagina staat) aan de slag moeten voordat ze de pagina naar de bezoeker mogen sturen.
  • Via de .htaccess-regels wordt het óók aan de server diets gemaakt, dan mogen de pagina's gewoon .htm heten en worden ze toch als .php behandeld.
  • Dan laten we de pagina's gewoon .htm heten en niets aan het handje.
  • NB: In m'n testpagina's blijf ik .php gebruiken, want op mijn server heb ik geen ht-dingest zitten.
To iframe or not to iframe?
Als het aan mij ligt: not!
- Maar het ligt niet aan mij: de iframes waar ik op doelde worden er niet door ons, maar door de sociale huppelepups in gezet (via hun scriptologie, zie je niets van in de paginacode). Valt niets aan te doen, en voor de Google-indexering van de pagina's zelf maakt het niet uit.

Blogmenu
Ah, de verloren zoon. Die had ik uit m'n herinnering gewist, omdat het fabrieken van een blogmenuutje vanzelf naar boven zal komen drijven op het moment dat de blogpagina's aan de beurt zijn voor onder de microscoop. :)
Het blogmenuutje kan mooi in een eigen include komen te staan, dat is dan makkelijk vindbaar en aanpasbaar.

Tweet-button à la Taaltrivia-pagina
Mmm, zie geen Tweet-button op de TT-pagina die anders is dan op de andere pagina's. Wel op de Contact-pagina. Bedoel je dat?
- Hola, nee! Zie 'm toch, zit verstopt in de "Meer..."!
Ja, moet kunnen op de blog-pagina's, en dan ergens nogal bovenaan (naast de FB "Even deze liken" die er ook op de blogpagina's bij moet komen te staan).
Als de blog-pagina's aan de beurt zijn!

Viel trouwens mee met de bevalling: heb er geen kind van gekregen. :d
Groetjes,
CSShunter
___
PS: Slakje zout: "ik wijt er een vraag aan"? Dat wijt ik maar aan de tijd! :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan