Hoi Spikkeltje,
Daar ben ik eindelijk weer!
Was afgelopen tijd wat druk met andere dingen en kwam niet erg aan helpmij toe. Vandaar dat ik hier niet zo op het toneel te vinden was. Maar achter de schermen kon ik wel stukje bij beetje wat aan je site doen.
Waar ik tegen aan liep was dat ik niet zo veel van de sociale media en hun werking af weet, en wat research moest doen om daar achter te komen.
Eerst even de openstaande vragen
Wil je *smeek* (...) even kijken naar de contactpagina?
Jawel, die heb ik er voor het Twitter-deel al bij betrokken. Het contact-formulier zou het gewoon moeten blijven doen, maar daar heb ik nog niet uitputtend naar gekeken.
=======
Hoort Feestboek- Vind ik leuk een andere uitkomst te geven? Nu verwijst 'ie naar míjn FB, maar geeft geen Like.
Klopt, - omdat ik geen Facebook-account heb, kwam ik via de bestaande link op je site niet verder dan een registratieformulier. Struinen via Google leverde je privé FB-account op, die ik toen in mijn testpagina als link heb gezet; en daar staat inderdaad geen
Like-mogelijkheid bij.
Intussen ben ik er achter dat er ook een GroesbeekMC-account bij FB is, dat verandert de zaak!
=======
Google+ wilde ik ook proberen, maar die doet het nog niet.
Dat kan ook kloppen. Ook Google+1 kon ik niet checken, omdat ik geen Google-PlusWanner account heb en ook daar tegen een aanmeldformulier op stuiterde. Verder vermoed ik dat het niet werkt omdat m'n testpagina niet op de server van de Groesbeek-site staat. Dat zal een voorwaarde van G+1 zijn, want anders zou je vanaf een willekeurige site een +1 kunnen geven aan een andere site.
Bovendien kan het zijn dat G+1 geen plus-eentjes honoreert als die vanaf je eigen site naar je eigen G+1 account lopen, want anders zou je de plusjes lelijk kunnen opschroeven.
- Terzijde: er wordt momenteel ook al stevig handel gedreven in het (nogal fake) oppeppen van Likes en Plusjes: je kan ze kopen!!! :shocked:
- Google maar eens op facebook like aanschaffen.
De betrouwbaarheid en waarde van de
Likes nemen daardoor niet toe!
=======
De sociale media (zucht) en Google Analytics
Tja, die sociale media zijn uitermate bekwaam om allerlei extra dingen op je eigen webpagina's in te voegen. Extra scripts, extra css-bestanden, extra html-coderegels, extra <iframes> die doorlussen naar (mini-)pagina's van de sociale media zelf; en het zijn ook vreselijke koekjesmonsters: ze plaatsen via jouw site ook van allerlei cookies.
Dit alles zie je niet als je "alleen maar" hun paar regeltjes widget-code op je pagina toevoegt!
In de volgende berichten probeer ik alles op een rijtje te krijgen. Ik heb ze maar opgesplitst, want anders gaat de lengte van dit bericht gierend uit de klauw lopen.
1. Linked In
Die zie ik er onderaan op de huidige homepage niet bij staan, maar geeft wel allerlei aanvullende info (en ook voor mensen die geen LI-lid zijn)!
Een link naar je LinkedIn pagina zit wel op de contact-pagina.
Cookies van LinkedIn? De link op de contact-pagina brengt via jouw site 2 cookies met zich mee (ook als je er nog niet op geklikt heb). Klik je door naar je LinkedIn-pagina, dan plaatst die meteen 29 cookies (!) op de pc van je bezoeker: 22 van LinkedIn zelf en nog 7 van derden.
=======
2. Twitter op alle pagina's (nu rechtsboven in de header)
Met een klik op deze knop/link kan de bezoeker direct intekenen als volger van je Tweets.
Dit is een "blind intekenen", want op de verschijnende Twitter-pagina (
deze) kan je alleen maar intekenen: zonder iets van Twitter-berichten van je account te zien.
Nu ben ik geen twitteraar, maar voordat ik me ergens als volger zou aanmelden, zou ik eerst wel eens willen weten of de rondgebazuinde Tweets wel iets zijn waarop ik me wil abonneren. - Dan verlaat ik dus de Twitter-aanmeldpagina en klik door naar je Twitter-account:
https://twitter.com/GroesbeekMC. Dat is vollediger: er zijn Tweets, en ... je kan je daar ook als volger aanmelden!
Het aparte knopje "112 volgers" rechtsboven is ook aanklikbaar, dat gaat naar een andere T-pagina!
Op deze pagina staan 2 Tweets, en je kunt "Volgen" aanklikken om op de losse intekenpagina te komen, of "het volledige profiel weergeven" om op de gewone account-pagina terecht te komen.
- Dat is de output ervan.
Nu de input: wat staat er op de pagina's om dit te bereiken?
- Het bij Twitter opgehaalde javascript van 25kB.
- Dit is echter niet het enige! Bij opvragen van je homepage of een andere pagina maakt dit T-script het nodige los. Er worden bij de bezoeker ook gedownload: een <iframe> naar een Twitter-pagina waarop de knopjes "@GroesbeekMC volgen" en "112 volgers" staan. Die T-pagina is zelf 25,5kB groot, en herbergt o.a. vertalingen in zo ongeveer alle wereldtalen. Er worden ook images van Twitter.com binnengehaald: een 1x1px gif'je ... dat er 2,4 sec. over doet om gedownload te worden (!), en nog twee die 0,5 sec. vragen.
Vergelijken we de baten en lasten, dan valt te constateren:
- Als het goed is, gebeurt het inladen van de Twitter-zaken "asynchroon", d.w.z. het vraagt geen extra downloadtijd voor het tonen van de gewone pagina. Het kan wel even uren voordat de Twitter-dingen binnen zijn.
- Het aparte knopje "112 volgers" is in elk geval overbodig.
- Het knopje voor "blind intekenen" (met alles wat daar achter zit) vraagt 50kB extra die gedownload moeten worden, maar gaat naar een minder uitgebreide pagina dan de gewone T-account-pagina.
3. Twitter op de contact-pagina
Daar zit ook een ingebed Twitter-blokje met de laatste berichten. De Twitter-widget daarvoor vraagt 2 javascripts op (14kB + 26kB). Ze halen een Twitter-widget css-bestandje van 1kB binnen, en stoppen dat ook in ca. 185 code-regels op de pagina zelf.
Cookies van Twitter? Op je gewone pagina's zelf (d.w.z. in het iframe) gebruikt Twitter geen cookies, maar de popup-pagina van Twitter maakt 9 cookies aan op de pc van de bezoeker.
Op de contact-pagina plaatst Twitter via de pagina meteen 1 cookie. Klik je door binnen het Twitterblok, dan komen die 9 er weer bij.
4. Facebook op de homepage
Het simpele knopje onderaan in de homepage impliceert op dit moment:
- Er staan slechts 7 regeltjes javascript in de paginacode om het knopje met toebehoren in te laden: lijkt verwaarloosbaar.
- Maar: die 7 regeltjes halen ook veel meer overhoop dan direct zichtbaar is! Er wordt veroorzaakt: op je pagina zelf worden 170 (!) code-regels aan extra css ingevoegd (die de bezoeker dus extra moet downloaden), en er zijn 3 <iframe>'s naar Facebook-pagina's bijgekomen.
- In 2 <iframe>'s worden (onzichtbaar op de pagina) 2 FB-scripts van samen 18,5kB binnengehaald, het 3e <iframe> dat doorlust naar de FB-like afbeeldingen is 5kB en gebruikt op zijn beurt een javascript bij FB van 35kB. De twee hidden iframe's zitten stampvol javascript en dragen de welluidende naam "Facebook Cross Domain Communication Frame". Wat die scripts precies doen, weet ik niet; maar via de iframe's zitten ze wel op jouw site.
- Het FB-script is weer asynchroon; het kan wel even uren voordat de FB-dingen binnen zijn.
Dat zijn de lasten van Facebook in de footer. De baten zijn:
Je ziet meteen dat er nu 10 Likers zijn, en je kunt op "Like" klikken; maar je komt dan niet terecht op je FB-account, maar op een aanmeld-pagina. Niet-Facebookers komen niet binnen, die moeten zich eerst bij FB registreren. De "Sign-up" link doet hetzelde als de "Registreer" knop op de Aanmeld-popup.
5. Facebook op de contact-pagina.
Daar heeft FB zit een link met plaatje. Daardoor worden eveneens heel veel css-regels aan je pagina toegevoegd, en ook twee verborgen iframes naar Facebook. Weer tjokvol javascript: "Facebook Cross Domain Communication".
Cookies van Facebook?
- Op de homepage niet spontaan, maar klik je op een van de twee FB-links op de homepage, dan plaatst je eigen site meteen 2 FB-cookies; of die via een FB-script ook worden doorgegeven aan Facebook, kan ik niet overzien. De aanmeld-popup van Facebook plaatst verder 6 cookies: die gaan via die FB-pagina zelf.
- Op de contact-pagina plaatst FB er spontaan 1 cookie in, bij doorklikken weer meer.
Hé, op de homepage staat dat je 10 Likes op Facebook hebt verzameld, maar op de FB-pagina via de contact-pagina staat dat er 55 Likes zijn! Hoe kan dat nou?
=======
6. Google +1
Lasten: hiervoor worden 6 regeltjes javascript op je pagina gebruikt. Die halen een Google-PlusOne javascript van 10kB binnen. Gevolg: weer een <iframe>, nu naar Google+1, ter waarde van 9kB.
Baten: onbekend (waarschijnlijk 1 plusje meer voor wie wel lid is).
- Krijg nou wat: als ik op het G+1 knopje klik (ik ben geen lid), dan krijg ik een aanmeld-formulier (dat noemen ze "upgraden"), waar mijn gmail-naam en gmail-account al in zijn voor-ingevuld! Ik had toevallig mijn gmail openstaan, en zo koppelen ze dus ongevraagd gegevens uit een heel andere G-webpagina! (dwz. via de kleine lettertjes van hun privacy-beleid; waar je niet omheen kan als je gmail wilt gebruiken). Google wordt me een beetje erg hebberig en monopolistisch...
Cookies van Google+1? Via het script/iframe wordt direct 1 cookie van Google geplaatst. De Google popup-pagina plaatst 5 cookies.
=======
7. Google Analytics
Met een paar regeltjes GA-script op elke pagina wordt mogelijk gemaakt om met Google Analytics het bezoek van de site bij te houden.
Cookies van Google Analytics? Hiervoor worden door jouw site direct 4 GoogleAnalytics-cookies geplaatst.
Cookie-beschouwing!
De cookie-wet, medio 2012, schrijft voor dat elke Nederlandse website toestemming aan de bezoeker moet vragen om cookies te plaatsen.
Een uitzondering wordt gemaakt voor "functionele cookies", d.w.z. cookies die strikt noodzakelijk zijn om de site te laten functioneren. Bv. om bij een webwinkel de vulling van het winkelwagentje bij te houden.
Andere cookies zijn bv.: statistiek-cookies, advertentie-cookies en social-media-cookies.
- Sommige websites hebben een "slikken of stikken" beleid (een z.g. "cookie-muur"): gaat men niet akkoord, dan komt men niet op de site.
Op dit moment wordt dat o.a. gedaan door de Publieke Omroep (akkoord is meteen akkoord voor 36 websites en ca. 20 cookies; "Accepteer je deze niet, dan kun je de websites en online programma's van de Publieke Omroep niet ontvangen."
- Sommige websites maken melding van hun cookies, en hebben een weliswaar een knopje "Akkoord", maar ook als je niet akkoord gaat worden cookies geplaatst.
Bv. de Volkskrant: "Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website toestemming voor het gebruik van cookies". In wezen is dat natuurlijk ook slikken of stikken.
- Sommige websites maken melding van hun cookies, en laten het daarbij. Al of niet met in de kleine lettertjes de boodschap dat je in je browser cookies kunt uitzetten.
Bv. de NRC: "nrc.nl maakt gebruik van cookies. Wat betekent dat voor jou?". Met daarbij het dreigement "Wees je ervan bewust dat als je geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan of zelfs dat je bepaalde websites helemaal niet meer kunt zien".
- Sommige websites maken een splitsing tussen soorten cookies, die je per soort kunt uitschakelen (behalve doorgaans de functionele cookies).
Bijvoorbeeld De Telegraaf (geavanceerde instellingen; maar kies je voor alléén functioneel, dan kan je geen reacties plaatsen). - Wil je wel een reactie plaatsen, dan kan dat alleen maar met de optie "Standaard" (en dan worden er 74 cookies geplaatst, zegt men: functioneel: 12, statistiek: 5, sociale media: 14, advertenties: 6, interesses: 37). - Overigens dateert de uitgebreide cookie-uitlegpagina van oktober 2011, en worden er in werkelijkheid bij "Toestaan" 88 cookies geplaatst.
- Ook nu.nl heeft dergelijke settings, die gelden dan meteen voor 213 (!) andere sites; d.w.z. als je akkoord gaat ook!
- Ook: mediamarkt.nl (knop: Instellingen).
Er zijn ook tal van sites die gewoon cookies plaatsen zonder iets te zeggen.
Kortom: de cookie-wet is een draak van een ding, maar er wordt van alles en nog wat uit de kast gehaald om bezoekers maar de cookies te laten slikken. En er wordt gespeeld op cookie-moeheid van de bezoekers: klik ongezien op de groene knop, en je bent verlost van alles.
Wat betekent dit alles nu voor de Groesbeek-site?!
De site heeft op zich
geen "functionele cookies" (nodig): er hoeft niets aan instellingen e.d. onthouden te worden als je van de ene naar de andere pagina gaat, of later terugkomt op de site.
Daarom zou het makkelijkste zijn: helemaal geen cookies (laten) gebruiken, dan hoeft er ook geen toestemming gevraagd te worden!
Maar wat zijn daarvan de gevolgen?
Google Analytics
Als je daarvan afziet, worden er geen bezoekersstatistieken meer bijgehouden. Vraag is, in hoeverre je de Google Analytics voor je site gebruikt, of je van plan bent dat te gaan doen.
- Wil je GA handhaven, dan moet er dus vooraf een cookie-toestemming gevraagd worden. Daarvoor is nodig: een javascript om het al/niet toe te staan + extra cookie om het voor de volgende pagina's niet opnieuw te hoeven vragen (+ script daarvoor) + uitleg aan de bezoekers van wat cookies zijn, en wat ze in dit geval precies doen. - Dit is redelijk makkelijk te doen.
Suggestie: het kan nu of later van pas komen om bezoekersstatistieken te zien, en ik zou GA er in houden.
Sociale media: algemeen
Dat zijn nogal behoorlijke cookie-monsters. De nu gebruikte widgets en codes zorgen er (direct of indirect) voor dat bezoekers met cookies worden opgezadeld, ook al zien de links er uit als alleen maar knopjes.
Linked In
Een directe link naar LI hoeft zelf geen cookies te herbergen.
- Ik weet niet precies wat je dan mist, maar dan hoeven daarvoor in elk geval geen extra cookies-scripts voor gemaakt te worden. Cookie-toestemming hoeft dan niet, een kleine waarschuwing kan volstaan.
Suggestie: directe link naar Linked In.
Twitter
Bij alleen een link naar het gewone T-account hoeft er geen T-widgetscript aan te pas te komen, en geen <iframe> pagina, alleen een image voor het knopje is nodig.
- Je mist dan het aantal volgers op de GroesbeekMC-pagina's, maar dat aantal wordt getoond zodra je op de link klikt.
Bij het Twitter-blok op de contactpagina vraag ik me af of dit echt nodig is. Er wordt vooral geTweet over berichten / artikelen op de site, maar daar zitten de bezoekers op dat moment al op. Dat geeft overtollige info en rondzingen.
- Het nut kan zijn dat bezoekers zich als volgers kunnen melden voor komende berichten, maar dat kan je ook in de tekst duidelijk maken met een gewone link naar je Twitter-account.
Mijn keus zou snel gemaakt zijn: op alle pagina's weg met die Twitter-widget met de bijbehorende rammelderoetsj! En op de contactpagina geen Twitter-blok. Een link naar het gewone T-account kan volstaan. Cookie-toestemming hoeft dan niet.
Facebook
Als je een rechtstreekse link naar de FB-pagina opneemt en de FB-widget vergeet, ben je alle overbodigheid en cookies kwijt; alleen een image voor het knopje is nodig.
- Je mist dan het aantal Likers op de GroesbeekMC-pagina's (maar die komen meteen als op de FB-pagina bent).
- Overigens: Hoe groot zal de Like-bereidheid zijn in je doelgroep? Voor het statische deel van de site: wie op zoek is naar een tekstschrijver en geïnteresseerd is, zal niet Liken maar contact opnemen. Klanten die na een opdracht tevreden zijn, weten je te vinden en zullen denk ik niet zo gauw naar de site teruggaan om alsnog op FB te Liken.
Suggestie: rechtstreekse link naar de FB-pagina.
Google+1
Ook hier valt af te vragen hoe groot de klikbereidheid van de site-bezoekers is. Aan de andere kant: Google schijnt in de toekomst de plusjes te gaan verdisconteren in zijn ranking, dan telt elke plus.
- Omdat het G+1 knopje meteen een iframe en een cookie plaatst, is een tussenstap met vraag om cookie-toestemming nodig. Met een beetje gedokter kan daar een javascript voor gemaakt worden dat ook gebruikersvriendelijk is.
Suggestie: G+1 met tussenstap mogelijk maken.
=======
Overige privacy
Op de contactpagina worden in het contact-formulier diverse gegevens van de bezoeker gevraagd, oa. het e-mailadres. Wat je daar wel/niet mee doet, zou in een paar regeltjes verteld moeten worden.
EN NU CONCREET!
Vooruitlopend op jouw ideeën heb ik bovenstaande suggesties toegepast.
- In de cookie-knop rechtsboven heb ik een splitsing gemaakt in "Toestaan" en "Uitleg", die verschijnt zodra je eroverheen hovert. Klik je niet op "Toestaan", dan worden er géén cookies gezet (d.w.z. niet van Google Analytics).
- Klik je op "Uitleg", dan ga je naar een pagina "Cookies en Privacy" waarin alles haarfijn uit de doeken wordt gedaan.
- Klik je op "Toestaan", dan worden de Analytics-cookies geplaatst en verdwijnt de cookie-knop van het toneel (ook voor de andere pagina's van de site).
- De pagina "Cookies en Privacy" blijft altijd beschikbaar via een linkje in de footer.
- In de footer staan ook de social media. De links naar LinkedIn, Twitter en Facebook hebben een cookie-waarschuwing, de link naar G+1 vraagt eerst cookie-toestemming.
- Het subtiele verschil is dat het echte G+1 knopje niet in jouw site zit, maar via een onzichtbaar iframe bij Google vandaan komt - die automatisch een cookie plaatst. Maar zolang je niet op de knop in de footer-balk hebt geklikt, gebeurt er dus niets.
Hiermee lijkt me aan alle verplichtingen van de cookie-wet te zijn voldaan, zonder het de bezoekers erg lastig te maken.
Aldus:
Testen:
- Ga naar de nieuwe homepage.
- Hover over het koekje, en klik op "Uitleg" (maar nog niet op "Toestaan").
- Je komt op de cookie-pagina. Klik daar op "Toestaan" (of op de link "Om akkoord te gaan kunt u ook hier klikken.") > het koekje verdwijnt (en de link ook).
- Klik op de cookie-pagina op de Home-knop van het menu.
- Je komt terug op de nieuwe homepage, en het koekje is nu weg.
Ben je hiervoor te porren?
Met vriendelijke groet,
CSShunter