mklink na reboot

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jors
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jors

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Hallo,

vandaag ben ik bezig geweest mijn harde schijf wat op te ruimen. Ik ben namelijk in het bezit van een (kleine = 64Gb) SSD schijf waar mijn Windows 7 op draait. Deze is op 2Gb na vol. Na wat zoekwerk vond ik ergens de mogelijkeheid om met het commando "mklink" een directory aan te maken die als het ware een snel koppeling is naar mijn veel grotere D-schijf. Dit heb ik toegepast op wat bestandslocaties in mijn documenten, met name onder de map AppData. Tot mijn grote vreugde had ik hierna ineens weer 15 van de 64Gb vrij.

Echter, na het rebooten van mijn systeem zag ik dat ik weer slechts 2Gb vrij heb.. De mappen die ik heb doorgelinkt werken nog gewoon en worden niet meegenomen in het gebruik van de C-schijf. Ik heb dus geen idee waar deze extra gigabytes dus ineens vandaan komen. Heeft iemand hier ervaring met dit soort problemen? Ik zou namelijk graag een wat langdurigere oplossing vinden.

Bvd voor de hulp.

Ok dit heb ik uiteindelijk opgelost door mijn hele users directory naar mijn hdd te kopieren. Dit heb ik gedaan met deze guide.

Hoewel deze map 15Gb was, heb ik toch maar 6Gb vrij op mijn SDD. Heeft iemand een idee waar deze andere 9 Gb vandaan kunnen komen?

Gebruik WinDirStat om te controleren waar je schijfruimte blijft. Gebruik de tree-interface om de boosdoeners te achterhalen.
Update: Ik zie net in je andere topic dat je WinDirStat al in huis hebt, je had gewoon in dat topic kunnen verdergaan.

Laatst bewerkt:
Ok excuus, ik dacht dat het twee aparte dingen waren.

Hoe kan ik met WinDirStat zien waar mijn schijfruimte blijft?

Start WinDirStat als administrator (rechtsklik op het programma), vink de optie individuele schijven aan en selecteer de schijf/partitie die onderzocht moet worden.
Wacht tot het onderzoek is afgerond en er verschijnt vanzelf een grafische weergave van je schijf met allerhande kleuren, rechtsboven kun je zien waar de kleuren voor staan en in het linker deelvenster zie je een verkenner.
Als je met je muis op een blok gaat staan zie je onderaan in de weergavebalk welk bestand het is en waar het staat, klik je met de muis op het blok dan springt in het linker deelvenster de verkenner naar de juiste plaats waar zich het bestand bevindt.
Zo kom je erachter waar het bestand staat en wat het is.
Handleiding hoe je het best je schijf opruimt en uitleg over noodzakelijke bestanden en waarvoor ze dienen.
De grootte van ruimte die je reserveert voor systeemherstel en het virtueel geheugen is ook van invloed op je schijfruimte.
Ik zou al eens beginnen met systeemherstelpunten te verwijderen behalve de laatste als het systeem goed draait.

Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips! Ik geloof dat ik er redelijk over uit ben hoe t zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan