Heey, ik heb een vraag die veel voorkomt.
Een MMORPG game maken.
Ik zal wat uitleg geven:
Ik he op google veel gezocht naar MMORPG game maken, maar er komt altijd op het zelfde neer.
Ik kan daar nooit andwoord vinden op m'n vraag.
Ik heb een team, sponsers en heb tijd zat, hosting komt eraan.
Maar hoe moet lk beginnen?
Welke progameer talen heb ik nodig?
En hoe werkt MMORPG eigelijk?
Bestaan er nederlandse handleidingen?
Welke?
Ik zou graag andwoorden op deze vraag willen hebben.
De mmorpg zoals world of warcraft worden in c++ geschreven.
C++ is de object georienteerde versie van C.
Binnen C++ worden dan libraries gebruikt die al iemand heeft geschreven.
Meestal word 'opengl' gebruikt of 'directx van microsoft'.
Die libraries maken het dan mogelijk om de 3d models op het beeld te laten verschijnen.
C++ is tevenans ook de standaard in games programming.
Microsoft heeft ook een programeer taal ontwikkelt genaamt C#, en in C# kun je gebruik maken van XNA game studio. XNA zorgt dan voor de graphics en niet opengl of iets anders.
C# is normaal ook makkelijker te leren dan C++, maar je hebt minder vrijheid.
Dan worden er ook meestal script talen gebruikt zoals: 'xml' of 'lua' waarmee je bv makkelijker gegevens kunt opslaan en lezen.
Je moet natuurlijk ook je characters hebben in je game.
Dit word gemaakt door 3d artists.
hierin is dan weer onderschijd in 'character design', 'level design', ...
Dus je moet iemand hebben die met een programma kan werken als: maya, 3ds max, houdini, blender
In de game industry word 3ds max als standaard gebruikt denk ik, maya is ook goed, maar meer in de movie industry.
________________________
Mmorpgs werken op verschillende manieren.
Je moet een server ontwikkelen die alle inkomende berichten afhandelt.
Bij mmorpgs worden meestal databases gebruikt om informatie van de speler bij te houden, zoals bv de level, de coordinaten waar hij staat, ...
Het best is dat je ook zelf een protocol ontwikkelt waarmee je berichten kunt coderen en decoderen zodat niet iedereen ze kan zien.
Je moet ook een client maken, die berichten naar je server stuurt.
BV. In je database van de server staat dat de 'Speler' op de coordinaten 'X=0, Y=0, Z=0' is.
Als de speler nu vooruit wandelt, stuurt de client naar de server waar hij nu staat en de server zet dit dan in de database. Dus dan ziet de database er bv zo uit: 'X=1, Y=1, Z=0'
Als de speler nu uitlogt en hij logt terug in, komt hij op de plaats te staan die in de database stond. Dus de database dient voor de gegevens bij te houden, zodat je niet altijd opnieuw moet beginnen spelen.
je hebt ook een game engine nodig die de berekeningen doet.
Bv een 'physics engine' die de zwaartekracht regelt in je wereld.
Zodat als er een speler van een rots springt, dat hij naar beneden valt met een bepaalde snelheid.
Dit lijken allemaal zeer logische dingen, maar als je het zelf moet gaan maken kan het zeer veel tijd kosten.
Je hebt ook de 'graphics engine' die de graphics regelen zodat je bv textures kunt toevoegen op je models.
________________________
En of er nederlandse handleidingen bestaan, zal wss wel zijn.
Maar er gaan {bijna} geen tutorials zijn die alles uitleggen omdat een game maken zo ingewikkelt is dat je het niet allemaal kunt overnemen van een tutorial, je zult zelf dinges moeten uitproberen.
Je zult ook geen tutorials vinden om een raket naar de ruimte te sturen, omdat de mensen die een raken in de ruimte sturen meestal wel weten hoe ze dit moeten doen, en ze gaan het dus niet opzoeken op google

Zelf denk ik dat boeken beter zijn om te leren, maar die zijn meestal in het engels.
Zelf heb ik onlangs een boek gekocht, was ongeveer 40 euro genaamt "Opengl game programming" Dit leert je dus een game maken in Opengl, met c++.
_______________________
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft, Staan wss wel fouten in, wat ik heb alles uit mijn hoofd getypt.
-Greetz-