Mmorpg

Status
Niet open voor verdere reacties.

carlo boy7

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2009
Heey, ik heb een vraag die veel voorkomt.
Een MMORPG game maken.

Ik zal wat uitleg geven:
Ik he op google veel gezocht naar MMORPG game maken, maar er komt altijd op het zelfde neer.
Ik kan daar nooit andwoord vinden op m'n vraag.

Ik heb een team, sponsers en heb tijd zat, hosting komt eraan.

Maar hoe moet lk beginnen?
Welke progameer talen heb ik nodig?
En hoe werkt MMORPG eigelijk?
Bestaan er nederlandse handleidingen?
Welke?

Ik zou graag andwoorden op deze vraag willen hebben.

Heey, ik heb een vraag die veel voorkomt.
Een MMORPG game maken.

Ik zal wat uitleg geven:
Ik he op google veel gezocht naar MMORPG game maken, maar er komt altijd op het zelfde neer.
Ik kan daar nooit andwoord vinden op m'n vraag.

Ik heb een team, sponsers en heb tijd zat, hosting komt eraan.

Maar hoe moet lk beginnen?
Welke progameer talen heb ik nodig?
En hoe werkt MMORPG eigelijk?
Bestaan er nederlandse handleidingen?
Welke?

Ik zou graag andwoorden op deze vraag willen hebben.
De mmorpg zoals world of warcraft worden in c++ geschreven.
C++ is de object georienteerde versie van C.

Binnen C++ worden dan libraries gebruikt die al iemand heeft geschreven.
Meestal word 'opengl' gebruikt of 'directx van microsoft'.

Die libraries maken het dan mogelijk om de 3d models op het beeld te laten verschijnen.

C++ is tevenans ook de standaard in games programming.

Microsoft heeft ook een programeer taal ontwikkelt genaamt C#, en in C# kun je gebruik maken van XNA game studio. XNA zorgt dan voor de graphics en niet opengl of iets anders.
C# is normaal ook makkelijker te leren dan C++, maar je hebt minder vrijheid.

Dan worden er ook meestal script talen gebruikt zoals: 'xml' of 'lua' waarmee je bv makkelijker gegevens kunt opslaan en lezen.

Je moet natuurlijk ook je characters hebben in je game.
Dit word gemaakt door 3d artists.
hierin is dan weer onderschijd in 'character design', 'level design', ...

Dus je moet iemand hebben die met een programma kan werken als: maya, 3ds max, houdini, blender

In de game industry word 3ds max als standaard gebruikt denk ik, maya is ook goed, maar meer in de movie industry.

Mmorpgs werken op verschillende manieren.

Je moet een server ontwikkelen die alle inkomende berichten afhandelt.
Bij mmorpgs worden meestal databases gebruikt om informatie van de speler bij te houden, zoals bv de level, de coordinaten waar hij staat, ...

Het best is dat je ook zelf een protocol ontwikkelt waarmee je berichten kunt coderen en decoderen zodat niet iedereen ze kan zien.

Je moet ook een client maken, die berichten naar je server stuurt.
BV. In je database van de server staat dat de 'Speler' op de coordinaten 'X=0, Y=0, Z=0' is.
Als de speler nu vooruit wandelt, stuurt de client naar de server waar hij nu staat en de server zet dit dan in de database. Dus dan ziet de database er bv zo uit: 'X=1, Y=1, Z=0'

Als de speler nu uitlogt en hij logt terug in, komt hij op de plaats te staan die in de database stond. Dus de database dient voor de gegevens bij te houden, zodat je niet altijd opnieuw moet beginnen spelen.

je hebt ook een game engine nodig die de berekeningen doet.
Bv een 'physics engine' die de zwaartekracht regelt in je wereld.
Zodat als er een speler van een rots springt, dat hij naar beneden valt met een bepaalde snelheid.
Dit lijken allemaal zeer logische dingen, maar als je het zelf moet gaan maken kan het zeer veel tijd kosten.

Je hebt ook de 'graphics engine' die de graphics regelen zodat je bv textures kunt toevoegen op je models.

En of er nederlandse handleidingen bestaan, zal wss wel zijn.
Maar er gaan {bijna} geen tutorials zijn die alles uitleggen omdat een game maken zo ingewikkelt is dat je het niet allemaal kunt overnemen van een tutorial, je zult zelf dinges moeten uitproberen.
Je zult ook geen tutorials vinden om een raket naar de ruimte te sturen, omdat de mensen die een raken in de ruimte sturen meestal wel weten hoe ze dit moeten doen, en ze gaan het dus niet opzoeken op google :)
Zelf denk ik dat boeken beter zijn om te leren, maar die zijn meestal in het engels.
Zelf heb ik onlangs een boek gekocht, was ongeveer 40 euro genaamt "Opengl game programming" Dit leert je dus een game maken in Opengl, met c++.

Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft, Staan wss wel fouten in, wat ik heb alles uit mijn hoofd getypt.

-Greetz-

Laatst bewerkt:
WOW heel erg bedankt
Ik zal eens gaan proberen te scripten, ken wel een beetje c++ maar ik ga eens proberen.

Over een jaartje of 5 zal ik het uit resultaat geven. (als het me lukt)

ps. Ik denk nu over na, moet ik dan niet veel geheugen hebben op m'n computer?
En kan dan wel eens m'n server buiten spel woorden gebracht, omdat er te veel mensen online zijn. Als ze veel bewegen, moet er veel comunicatie worden vericht naar m'n databace...
Dan lijkt me MySql geen fijne databace. Hij kan (denk ik) niet zoveel dingen aan

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoor, maar ik denk dat jou mmorpg gedoemd is om te mislukken, kijk maar hoeveel succes volle mmorpg zijn er, er mislukken er meer dan er succesvol zijn. En over 5 jaar is alles weer verouderd wat je nu of over 2 jaar hebt ontwikkeld. En een succesvolle mmorpg maken kost miljoenen en ik denk niet dat jij dat hebt. Ik wil je niet de grond in stampen ofzo, maar dat je niet bedrogen uitkomt over 5 of maybe over 10 jaar.

Wat jij zoekt is geen programmeer-taal, maar dit:
http://www.realmcrafter.com/store/home.php

Anders ben je een eeuwigheid bezig en dan heb je nog niets; aan games van het formaat van World of Warcraft werken honderden mensen mee en daar gaan idd miljoenen euro's in om aan ontwikkeling alleen al, laat staan aan het spel in de lucht houden.

Wat jij zoekt is geen programmeer-taal, maar dit:
http://www.realmcrafter.com/store/home.php

Anders ben je een eeuwigheid bezig en dan heb je nog niets; aan games van het formaat van World of Warcraft werken honderden mensen mee en daar gaan idd miljoenen euro's in om aan ontwikkeling alleen al, laat staan aan het spel in de lucht houden.

Ik weet wat er bij komt kijken. Maar ik wil eerst beginnen met iets simpels en dat uitbreiden.
Met iets simpels bedoel ik net 2 mensen op het spel (ik heb gehoort dat 3d makkelijker is dan 2d) 3d en dat dan uitbreiden, en als ik al een beetje weet hoe het werkt. Weet ik al genoeg.

Maar wat is dat, wat je me linkt?

Ambitie! Prima maar... even serieus zo iets is echt een meer jaren plan en iets voor een behoorlijk team van uitstekende programmeurs... dat je vraagt naar een Nederlandse handleiding geeft wat dat betreft niet erg vertrouwen in het kunnen van je team...

Misschien is het handiger een bestaande engine te gebruiken, de basis heb je dan in ieder geval al, bv deze http://www.realmcrafter.com/store/home.php (geen idee overigens of dit echt wat is).
Zo kan je direct richten op puzzels, verhaal lijnen, artwerk etc.
Zonder dan je eerst alle techniek op de achtergrond eerst zelf moet maken.

Realmcrafter is een programma dat speciaal gemaakt is om zelf MMO games in elkaar te zetten, zonder al teveel te hoeven programmeren... een soort editor zegmaar :)
Dat voorkomt dat je een eeuwigheid bezig bent en dan nog niets hebt, want er is geen enkel verschil in complexiteit tussen 2 spelers op je spel en 1000... je moet precies hetzelfde werk erin steken.

Daarnaast is 3d zeker niet makkelijker dan 2d, het is zelfs véel moeilijker. Als je het zelf wil maken al helemaal.

Maar probeer Realmcrafter maar eens uit, ik denk dat je daar veel meer aan hebt dan wanneer je zelf wat gaat maken :)

Hartelijk dank voor je goede uitleg(-bericht).

Ik zal er iets op maken,
Maar ik kan me geen beeld voor me krijgen met een 2d MMORPG game, dat moet raar zijn,

:eek::thumb:

Oke... Man wat download dat toch langzaam.

[on-topic]
Kan je ook voor de client side, java gebruiken?

:eek::thumb:

Oke... Man wat download dat toch langzaam.

[on-topic]
Kan je ook voor de client side, java gebruiken?
jah, java is zeer handig voor programmas die over het internet werken.

Het nadeel is dat java trager is, omdat deze niet gecompileerd word maar geinterpreteerd door een java runtime environment.

En jah er word gezegt dat 3d makkelijker is dan 2d, en eerlijk gezegt denk ik dat, dat ook zo is, maar dat zal wel voor iedereen verschillend zijn.

En ik zie iedereen hier zeggen dat het jaren duurt en dat het niet alleen gaat.
Het is moeilijk om het alleen te doen, maar zeker niet onmogelijk.
Uiteraard Mmorpgs zoals world of warcraft zal weinig kans zijn dat je zoits alleen kunt.

Maar ik heb ook bv het mmorpg 'tibia' gespeelt. Is ook 2d en word door veel mensen gespeelt.
Dit spel is gemaakt door een paar studenten informatica als eind project, en ze zitten er nu wel warmpjes bij :)

Als iemand zegt dat je zo een project niet alleen kunt, dan is het aan jouw om te bewijzen dat het wel kan, en dan zul je des te meer respect krijgen.

Sinds het internet is er natuurlijk veel meer concurentie, maar ik denk wie een goed idee heeft en dat kan uitwerken zal wel success hebben.
Mischien dat je zelfs een demo maakt en dat bedrijven die games uitgeven geintreseert zijn in dat concept en dan kopen ze het :)
Of een bedrijf wilt het financieren voor jouw omdat ze erin geloven, en natuurlijk voor een deel van de winst :)

Dus... Alles is mogelijk.

Jawel. Het gaat over de dinosaurus. Je bent zelf een dino, en dan kan je eigelijk een beetje hetzelfde als Runescape. Maar dan (hi hi, daarom ook het java XD) een beetje in de tijd van de dino, en dan als je beter word word je dan die mensen die er na komen, enz..
van de dino tijd naar de toekomst..

ps. Wat veel oudere, die allemaal hun vak heben in progameren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan