moederbord beschadigd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
bij het opstarten van mijn computer met een processor waarvan 2 pinnen kapot bleken te zijn hoorde ik een heel klein knalletje en daarna rook het wat verbrand. ik kan verder geen verbrande plekken vinden. kan het zijn dat mijn moederbord ook is beschadigd of ben ik met alleen een nieuwe processor klaar?

Het standaard-advies hier op Helpmij van de echte profs:

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

voordat ik daar ook maar aan begin, is er verder geen voorspelling te doen?

Ook al kun je een voorspelling doen, je wilt het toch zeker weten en niet "misschien" of "waarschijnlijk"?

Nou gelijk heeft mrmusic wel, maar het is een heel gedoe voor iemand die dit "misschien" nog niet of nooit gedaan heeft. Het risico dat daardoor meer stuk gaat als dat "mischien" al is, is natuurlijk groot. Dus, ik zou zeggen, daar een proc niet zoveel meer kost, "waarschijnlijk" is alleen de proc deffect want het moederbord kan best wel een stootje hebben, en de uitleg over wat je hoorde en rook, klinkt als "waarschijnlijk" alleen de proc.

Om even volledig in "misschien" en "waarschijnlijk" te praten.

grtjs jjw

Ja, het mobo heeft een socket 754 en die zijn tweedehands niet zo duur. Ik probeer wel één te krijgen dan. :rolleyes:

heb er eentje gekregen. moederbord blijkt kapot. nu heb ik mijn hardeschijf in een usb kastje, zodat het als externe hardeschijf functioneerd. ik wil mijn e-mail (thunderbird) - gegevens terughebben. hoe kan ik deze restoren? de map van thunderbird is wel bereikbaar, maar thunderbird niet goed bruikbaar. heeft thunderbird ook een databestand of i.d.?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan