Moet ik partitie verwijderen bij opnieuw installeren XP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gnurpie

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2007
Mijn c-schijf is gecrashed en nu wil ik XP opnieuw installeren op mijn andere schijf. Deze is 500 Gb groot en ik heb hem verdeeld in twee partities: een van 80 en een van 420.

Ik wil hem installeren op die van 80 en daar begint de installatie cd vrolijk aan, maar als de bestanden gekopieerd zijn en hij moet de computer opnieuw opstarten, kan hij niet booten op de nieuwe schijf. Ik kom dan weer in de Windows setup terecht (hij boot automatisch dan op de CD) en begint helemaal opnieuw met de installatie, dat gaat eindeloos door. Als ik de cd eruit haal en de pc opstart krijg ik de melding ïllegal partition ofzo.

Ik heb de partitie bij installeren alleen geformateerd. Ik vraag me af of ik hem helemaal moet verwijderen?

Echt een probleem want ik kom nu met geen mogelijkheid meer bij mijn bestanden.

Ik heb de partitie bij installeren alleen geformateerd. Ik vraag me af of ik hem helemaal moet verwijderen?

Echt een probleem want ik kom nu met geen mogelijkheid meer bij mijn bestanden.

Normaliter hoef je de partitie niet weg te gooien en opnieuw aan te maken. Formatteren is voldoende. In dit geval lukt het op de een of andere manier dus niet en zou ik het toch even proberen. Gooi alleen de 80 gb partitie weg en maak deze opnieuw aan. Heb je quickformat gebruikt? Gebruik dan nu normal format. Kijken wat ie dan doet.

is de windows partitie de actieve primaire partitie?
Misschien helpt dit artikel van Microsoft je verder.
Mocht het probleem in deze hoek zitten dat kun je met een partitie manager als partition magic de partitie aanpassen zonder data verlies.
Mogelijk doet dit gratis programma dat ook.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Is de oude schijf eruit gehaald?
Is het een SATA schijf en staat de sata controller in de bios op IDE modus?

Verwijder nooit 1 partitie als er meerdere opstaan als je windows op de C: wilt hebben, of je moet ze allemaal verwijderen en opnieuw aanmaken, anders krijg je windows op de eerste vrije schijfletter, anders dan de C:.

Ik ben niet helemaal volledig geweest. Mijn C-schijf werkt wel, maar erg krakkemikkig. Bij opstarten krijgt hij de status BAD en tal van programmas's werken niet goed.
Ik had in eerste instantie wel de C-schijf erin laten zitten en op de andere schijf Windows geinstalleerd. Ik kreeg dan een dual-boot, maar had altijd C nodig om op te starten. Dat werkte overigens goed. Maar omdat ik weet dat de C-schijf er binnenkort helemaal mee zou stoppen wil ik dat alles werkt zonder die C-schijf. Dus ik heb de C-schijf verwijderd, de tweede schijf master gemaakt en de BIOS aangepast.
Mijn tweede schijf heet K:\.
Ik heb een nieuwe installatie gedraaid en alles weer op K geinstalleerd, maar dan krijg ik dus het bovenstaande probleem. Het is een IDE-schijf. De partitie is actief en primair (gedaan met Partition Magic).
Zou het ook kunnen zijn dat de schijf de driver letter C: moet hebben?

Laatst bewerkt:
Zou overnieuw beginnen, met de XP cd opstarten, alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken, heb je windows ook op de C:.

Overigens dient de nieuwe schijf wel aan het eind van de IDE kabel te hangen en als master, eventueel zonder slave, gejumperd te worden.

Kun je later nog altijd de oude als slave er achter hangen voor de eventuele data.

Hij hangt in ieder geval niet aan het eind van de kabel, daar hing de oude schijf in. Hij is opnieuw gejumperd. Alle partities verwijderen is een beetje lastig: er staat zo'n 300 Gb op de tweede partitie en die wil ik graag behouden.

Laatst bewerkt:
Hij hangt in ieder geval niet aan het eind van de kabel, daar hing de oude schijf in. Hij is opnieuw gejumperd. Alle partities verwijderen is een beetje lastig: er staat zo'n 300 Gb op de tweede partitie en die wil ik graag behouden.

Juist, het was duidelijk dat dat het probleem was waar je tegenaanliep. De data mag niet verloren gaan.
Aangezien je toch al partition magic hebt gebruikt zou ik als ik jou was de 2de partitie ff hidden maken. Dan word ie niet meegeteld in Windoos. Je kunt dan de partitie van 80 GB opnieuw aanmaken en formatteren.

Als je dan de ide kabel er goed in hebt, stroom ook goed aangelsoten, schijf op master hebt gezet en een legale windows XP cd met key hebt, zie ik niet in wat er dan nog mis kan gaan! ;)

Ik ben hoopvol, ga het vanavond opnieuw proberen. Weer een avond achter de pc, wat een gedoe toch allemaal :evil:
Als er nog meer tips zijn, dan hoor ik die graag, want ik wil nu alles in een keer goed doen. Ik ga dus: nakijken of de jumper goed staat, de schijf op de goede plek in de kabel hangen, de partitie verwijderen en formateren (niet snel) en omdat ik nu niet meer op de schijf kan komen, kan ik de twee partitie nu niet meer hidden maken.

Heb je geen Partition Magic floppy dan? Dacht dat je het zo had gedaan. Misschien dat je die even van iemand kunt lenen ofzo?

Ik heb niet de opstartfloppy van PM. Ik ga kijken of ik dat kan regelen, bedankt voor de tip.

is de windows partitie de actieve primaire partitie?
Misschien helpt dit artikel van Microsoft je verder.
Mocht het probleem in deze hoek zitten dat kun je met een partitie manager als partition magic de partitie aanpassen zonder data verlies.
Mogelijk doet dit gratis programma dat ook.
mvg leo

Ranish partitioner is volgens mij iig verouderd. Succes Gnarpie !

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken, maar ik ga het toch maar eerst proberen zonder het "hidden" maken van de tweede partitie, dus ik blijf werken met de huidige indeling. Ik heb goede hoop dat het opnieuw inpluggen en het verwijderen van de partitie al hulp biedt. Zo niet, dan laat ik dat meteen (!) weten.

Nou ik heb het allemaal gedaan, maar het lukt niet. Snik.
Ik krijg de melding Ongeldige partitietabel. Iemand een tip??????

Laatst bewerkt:
Alle tips staan boven je.

Overigens kan ik er geen touw meer aan vastknopen wat de situatie nu is.

1 schijf eraan, 1e partitie formateren en windows erop zetten is toch niet zo moeilijk?:confused:

Voor de volledigheid:
De schijf hangt aan de eerste stekker. Alle andere schijven zijn verwijderd. De BIOS is aangepast en de schijf is Master. Ik heb twee partities: een van 80 Gb en een van 420 Gb, deze is hidden.
Ik start op met installatie cd. Ik kom in een stuk waar XP setup de partitie herkend, ik verwijder deze en maak hem opnieuw aan. Ik formateer volledig en niet snel.

Dit alles heeft geen effect. Ik kan niet booten op C en krijg de melding: ongeldige partitietabel. Het scherm blijft zwart en ik kan niets meer.

En die melding krijg je als je XP hebt geïnstalleerd?

Of probeer je nu te booten van een lege schijf?

Bij de eerste zou het kunnen dat XP niet met die hidden partitie overweg kan bij de install, want hij start na het kopiëren van de bestanden eerst op om de daadwerkelijke installatie te beginnen, en dan krijg je die melding?

Toch nog niet volledig genoeg, weet nog steeds niet waar het schip strand.

Overigens kun je die partitie gewoon op unhidden zetten in een andere comp en die eerste partitie niet verwijderen, die kun je ook in een andere comp eerst formateren, dan is en blijft die eerste partitie de c: schijf.

XP begint elke keer opnieuw met de installatie, dat komt volgens mij omdat hij niet goed boot op c, en dan boot op de cd en dan komt ie gewoon weer in het begin van de setup terecht, hij wil dan weer en weer en weer XP installeren. Hij geeft dan ook aan dat er al een directorie staat met XP etc. Ik stop dan maar de installatie en wat overblijft is een C:\schijf met een windows directorie, maar die ik niet kan booten, dus opstarten doet ie niet. Hij geeft dan de melding ongeldige partitietabel.

Ik heb de partitie hidden en gewoon geprobeerd.

Neem aan dat je in je eerdere reply met eerste stekker, de connector aan het eind van de kabel bedoeld? en deze in het eerste IDE slot op het moederbord zit? en deze schijf ook gejumperd is als master?

Heb je die mogelijkheid op die schijf in een andere comp te hangen en daar die eerste partitie weer te formateren en aktief te zetten?
En daar ook een chkdsk uitvoeren op die eerste partitie, beide opties aangevinkt, om zeker te zijn dat dat deel van de schijf wel goed is.

Probeer dat dan en voer nogmaals een setup uit als de schijf terug gehangen is.

Heb je overigens wel een XP SP2 cd? die de volledige schijf ook kan zien?

Lange Pier,

ik heb precies gedaan zoals je in het begin zegt. Ik heb de mogelijkheid om de schijf aan een pc te hangen. Ik ga er mee verder.

Is bij jou bekend wat ongeldige partitietabel precies is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan