• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mogelijke uitkomsten weergegeven (propositielogica/ lineair programmeren?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dazomixu

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 apr 2013
Berichten
2
Beste Allemaal,

Ik zit met een excel vraagstukje waar ik wellicht te weinig kennis heb om dit een beetje efficiënt op te lossen.Bekijk bijlage test doc.xlsx

Het vraagstuk is als volgt:
Ik heb vanuit een zevental clusters een minimale en maximale waarde (in dit geval maandsalarissen). De clusters zijn opgebouwd uit drie à vier verschillende namen. Het resultaat moet zijn dat per unieke salaris ik een mogelijke naam wil hebben. Het resultaat bij een bepaald salaris kan meerdere namen opleveren.

Wie kan mij in de goede richting duwen (waarbij kennis ten aanzien het programmeren in VBA niet op een gewenst niveau zit).

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr

Dick
 
Wat bedoel je met "unieke salaris"? In het voorbeeldje staan alleen minnen en maxen.
 
Dank voor de snelle reactie.

@VenA: Niet alle drie kan voor het vraagstuk genegeerd worden.

@ Sylvester-ponte: met unieke salaris bedoel ik dat op de rij waar de min/ max bedragen staan zeven unieke bedragen. Graag zou ik per uniek bedrag willen weten welke naam/ namen mogelijk bij dat bedrag kan/ kunnen horen.

Als ik dit vraagstuk op kladpapier zou moeten oplossen dan zou ik beginnen met het opstellen van een matrix, namen in kolommen en unieke bedragen in de rijen. Daarna turven welke min/ Max hoort bij welke namen. Daarna is het logisch uitsluiten/ toewijzen van namen bij bepaalde bedragen.

Ik hoop dat eea iets verduidelijkt is.

Alvast bedankt.

Gr

Dick
 
Mij is het nog behoorlijk onduidelijk. Wil je weten of een naam in een bepaalde salaris-range voorkomt?

Ik zie trouwens maar 5 unieke waarden op de rij MIN/MAX (rij 8), geen 7. Zie wel 7 verschillende namen van personen.

Misschien kun je het voorbeeld een beetje aanpassen met het gewenst eindresultaat.
 
@dazomixu,

Volgens mij haal je wat namen door elkaar. Als je jouw kladblokversie nu eens in excel zet. Met wat je als resultaat voor ogen hebt. Dan is vast wel iets voor te verzinnen. Nu is iedereen alleen maar vragen aan het stellen over wat je eigenlijk wil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan