MP4 filmpjes branden op dvd

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb in mijn laptop Thinkpad X250 een mapje met plm 25 afzonderlijke familiefilmpjes, formaat mp4, die ik van een stapel oude vhs tapes heb gehaald. Ik wil ze branden op M-disc dvd´s van 4.7Gb (heb een externe M-disc brander). Ik begrijp dat je geen volle 4.7Gb op een 4.7GB dvd kunt zetten, maar wat is een veilige hoeveelheid (ik wil geen half filmpje op een schijfje)? En is het gewoon een kwestie van een aantal filmpjes markeren en branden, of is dat te simpel gedacht? Ik heb de beschikking over laptops met Linux Mint en met Windows 10.

Modedit: Letters normaal gezet, vette tekst komt schreeuwerig over.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ze eerlijk gezegd niet alleen op DVD branden, als dit je kostbaarste bezit is. DVD's zijn erg kwetsbaar, en na verloop van tijd (afhankelijk van de omgeving) worden ze slechter leesbaar. Waarom zou je ze niet op een USB-schijf zetten, en uiteraard nog eens goed backuppen op een ander medium.

Nero, K3b, Brasero zijn een aantal softwarepakketten die onder Linux werken.

Dat is toch achterhaald. Tegenwoordig allemaal USB-sticks die je ook in TV's en routers kunt inpluggen.

Voor het branden van MP4 bestanden ga je net zo te werk als voor bijvoorbeeld Excel en Word bestanden.
Maak dus een Data DVD en niet een Video DVD.

MP4 branden als Data DVD. Goed om te weten. Voor de duidelijkheid: ik brand ze op een M-disc. Dat zijn zg millennium discs (van Millenniata, Ritek en Verbatim). Die zijn ontworpen om te archiveren en onbeperkt goed te blijven. Heb ik dus een M-disc brander voor. Maar mijn vraag was: kun je een schijf van 4.7Gb ook vullen met 4.7GB of kan er minder op? En in het laatste geval, hoeveel dan? Ik vraag dat omdat ik, toen ik nog wel eens muziek op een schijfje zette ik nooit de volledige schijfruimte kon gebruiken.

Over het algemeen kun je een schijf behoorlijk vullen met de aangegeven data. Je komt pas in de problemen met de werkelijke ruimte als je heel veel kleine bestanden hebt. Omdat je dan verschil gaat zien tussen de bestanden. Kijk even naar deze eenvoudige voorbeeldjes:

Grootte 1.jpg
Een bestand van een pdf van 11,3 Mb. Je ziet dat de grootte op schijf (11.927.522) ongeveer gelijk is aan de bestandsgrootte (11.924.986).

Volgend plaatje is al wat verder uit elkaar:

Grootte 2.jpg
Een afbeeldinge van 75kB. Hier is de bestandsgrootte 76.631 kB, en de opgeslagen grootte 77.824. Nog niet verontrustend :).

Laatste plaatje is van een heel klein bestand.

Grootte 3.jpg
En hier ga je dus de teil in, als je er hier 15.000 van brandt, want de werkelijke grootte *(806 bytes) soupeert 4.096 bytes op van de schijf. En dan gaat het hard (factor 10 per bestand).

Films zijn doorgaans redelijk groot, dus je zult daar niet zoveel last hebben, omdat alleen het laatste deel van het bestand in het eigen blok een deel onbenut laat.

Ik lees op internet de cijfers maximaal 4,43 GB of 4400 MB.

Terug
Bovenaan Onderaan