MS-DOS onbereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanstoon

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2003
Bij mij hebben de kids weer op de computer zitten klooien met als gevolg dat ik niet meer (via de snelkoppeling) in MS-dos kan. Hij geeft dan aan: klik op het programma om DOSPRMPT.PIF op te starten.
Ook bij het opnieuw opstarten, werkt het niet als ik "opnieuw opstarten in MS-Dos mode" aanklik.
Via de verkenner kan ik in de map Windows (98 SE)alleen maar een snelkoppeling nar DOS vinden (en die werkt dus niet).
Wie weet hoe ik dat kan verhelpen??
Alvast dank

Je kunt tijdens het opstarten op F8 drukken (div. keren) en dan in het menu wat je dan krijgt kun je kiezen voor MS-Dos.

Bedankt, beide oplossingen werken. Maar kan ik nu ook de werking van de snelkoppeling herstellen?

Het kan wel, maar ik ben vergeten hoe.

Ik zat ook met dat probleem, en via helpmij kreeg ik het antwoord om te herstellen.

Aangezien ik niet berichten ouder dan 2 maanden kan bekijken, kan ik er ook niet achter komen.

Lid worden dan maar?

sanstoon,

Dat is heel makkelijk om op te lossen.
Ga naar c-windows met je windows verkenner en daar heb je een bestand dat DOSPRMPT.PIF heet. Rechts klik erop en maak een snelkoppeling.
Knip die snelkoppeling en ga met de windows verkenner naar C:\WINDOWS\Start Menu\Programma's\Bureau-accessoires en plak die snelkoppeling daar.
Probleem opgelost.

Klinkt hoopvol, maar ik kan dat bestand niet vinden. Ook niet op de disk Windows 98 SE

sanstoon,

Doe dit:

ga naar start-instellingen-configuratiescherm-weergave of extra-weergave en vink uit: bestandsextensies verbergen voor bekende bestands types-toepassen-ok.

Zoek nu in de gehele harde schijf naar:

command.PIF (je hebt er hier 2 van)

DOSPRMPT.PIF

NOCLOSE.PIF

Alle vier kun je gebruiken om een snelkoppeling van DOS te maken in:

C:\WINDOWS\Start Menu\Programma's\Bureau-accessoires

Dat lijkt me onmogelijk sanstoon.
Ga naar start-uitvoeren-en typ command of cmd-ok.
Gaat dan dos wel open? Zoja, dan moeten die bestanden er wel zijn.

Zo niet, installeer windows boven op je huidige windows. Dan heb heb je alles weer. Je verliest geen data, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Zorg er wel voor dat je de virus scanner uitzet voordat je windows gaat installeren.

met command kom ik in DOS en met CMD krijg ik het bericht dat het bestand niet kan worden gevonden.

Als je met Command erin kan, dan moet het bestand "command" ook in c-windows zitten, alleen zul je misschien de *.pif niet zien omdat je extensies verborgen hebt.

Volgens mij heb ik de extensies niet verborgen. Als ik op Start, Zoeken, Bestanden of mappen, druk en laat zoeken naar *.pif, krijg ik alleen een aantal snelkoppelingen te zien (waaronder command). Als ik zo'n snelkoppeling aanklik krijg ik de vogende melding:
Klik op het programma dat u wilt gebruiken om het bestand command.pif te openen. Klik op overige als het te gebruiken programma niet in de lijst voorkomt.

sanstoon,

Dan moet je gewoon windows installeren boven je eigen windows en dan is je probleem verholpen.

Die *.PIF-bestandjes zijn niets anders dan snelkoppelingen naar MS-DOS. Verwijder ze (of hernoem ze naar oud) en maak nieuwe snelkoppelingen aan. De snelkoppeling verwijst naar command.com in je Windowsmap.

Groetjes,
Bennie

Bennie: heb ik gedaan; probleem hetzelfde.
Saldos: heb ik nog niet gedaan, ik ga het proberen.
In ieder geval veel dank aan beiden (en een pietsie meer aan Saldos)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan