ms-dos opdrachtje laten uitvoeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gotty
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Hoi,

Ik heb een muziekbestand waarvan ik de bestandsnaam korter moet maken omdat ik deze anders niet naar mijn backupschijf kan kopieren. Als ik op de rechtermuis knop klik krijg ik dit:

rechter muisknop.JPG

Ik heb geprobeerd om de naam te wijzigen in de veilige modus maar dat wou niet, nu heb ik met dos geprobeerd maar ik ben er niet kundig genoeg mee.

Ik kom tot zo ver:

dos.jpg

Ik kom dus tot in de map waar het bestand staat waarvan ik de naam wil wijzigen het gaat om het bestand waar de tijd: 19:45 voor staat maar hoe krijg ik de bestandsnaam nu gewijzigd, het bestand mag wel gewoon a.mp3 heten van mij, dan kan ik er in ieder geval weer bij met de rechter muisknop om de goede (verkorte) naam te geven.

Bij voorbaat dank voor alle hulp.

normale syntax zou zijn : ren besta.ext bestb.ext, echter gaat dit niet lukken omdat wat jij op je bijlage laat zien geen normale dos bestanden cq verminkte bestanden zijn ( de naam is niet aanwezig wat niet klopt )

Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat je vraagt om moeilijkheden met dergelijke lange 'paden'. Bij het kopiëren telt de filename en het hele path als bestandsnaam. Dit mag maximaal 255 tekens zijn. Kijk nu eens naar de afbeelding. Als je tweemaal Nederlandse gebruikt dan kun je ook afkorten met Ndl. of Ned. Of Ned_ etc. in de mapnamen.

Op die manier bespaar je al max. 16 tekens. Ook zie ik tweemaal \Tipparade Nieuwe binnerkomers staan. Is dat wel nodig? Dan \Deze post's zijn gedownload met par2 of sfv\ Dat is een hele zin en niet geschikt als mapnaam. Daar kun je ook \Downloads MET par2 of sfv\ van maken

Mijn mening is dat de structuur/tree niet goed is en dat als je op die manier blijft werken (te lang path) problemen blijft houden met te lange bestandsnamen.

Laatst bewerkt:
Selecteer zoals in het eerste plaatje het bestand, maar dan met de rechtermuis knop.
Druk nu op F2 en je kunt de naam aanpassen.
Je backup schijf is denk ik FAT32 geformatteerd. Als je dit wijzigt naar NTFS hoef je helemaal niets te hernoemen.
Conversie van FAT32 naar NTFS kan met de gegevens erop, die raak je niet kwijt.
Van NTFS naar FAT32 kan echter niet maar dat is ook niet aan de orde.

Daarnaast geldt precies wat De Hulk zegt over maximale lengtes.

Laatst bewerkt:
Ook al pas je de naam (filename) aan dan blijf je nog met het feit zitten dat het path te lang is. Er zijn programma's o.a. SyncBack die daar niet mee overweg kunnen en dan maakt het niet uit of het FAT32 of NTFS is. Het maximum is 255 tekens.

Lijkt mij dat je vraagt om moeilijkheden met dergelijke lange 'paden'. Bij het kopiëren telt de filename en het hele path als bestandsnaam. Dit mag maximaal 255 tekens zijn. Kijk nu eens naar de afbeelding. Als je tweemaal Nederlandse gebruikt dan kun je ook afkorten met Ndl. of Ned. Of Ned_ etc. in de mapnamen.

Op die manier bespaar je al max. 16 tekens. Ook zie ik tweemaal \Tipparade Nieuwe binnerkomers staan. Is dat wel nodig? Dan \Deze post's zijn gedownload met par2 of sfv\ Dat is een hele zin en niet geschikt als mapnaam. Daar kun je ook \Downloads MET par2 of sfv\ van maken

Mijn mening is dat de structuur/tree niet goed is en dat als je op die manier blijft werken (te lang path) problemen blijft houden met te lange bestandsnamen.

Hey Hulk,

Ik dacht dat 255 tekens alleen voor de bestandsnaam gold ik heb de mapnaam van de laatste/diepste map aangepast en het bestand kan ik kopieren, dus ik in het vervolg anders werken, heel erg bedankt voor het meedenken allemaal.:thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan