• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Na conversie Crystal Reports: Lege kolommen verijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Bijgevoegd bestand betreft een query uit een database programmatuur. Via de programmatuur kan deze query welke in Crystal Reports wordt opgebouwd worden geconverteerd naar Excel. Aanzich ziet het prima uit. Het enige probleem is dat om een of andere reden er enorm veel lege kolommen in zitten???

Ik heb geen enklele kennis van VBA, dus tijdens mijn zoektocht vond ik wel een antwoord van een mogelijkheid, maar deze was volledig in VBA en dus voor mij totaal niet te begrijpen of ik die oplossing zo kon toepassen op mijn bestand.

Helaas betreft het hier niet één enkel bestand, want ik heb voor ieder afdeling binnen onze organisatie een dergelijk bestand, anders was het makkelijk geweest om maar één bestand te hoeven aanpassen. Ik spreek hier over totaal ongeveer 12x dergelijk bestand.

Ik was zelf begonnen met alle kolommen op gelijke breedte te zetten en handmatig de lege weg te halen, maar dit was niet zo'n succes. Nogal arbeidsintensief, zodoende stel ik mijn vraag hier. Kan dit anders; handigere cq eenvoudiger en HOE???

Bijlagen

Zoals ik al zei, ik heb totaal geen verstand van VBA. Ziet er leuk uit, maar hoe ga ik dat in excel zetten cq verwerken??? Is dit één macro of meerdere.....???

Plak dit in een nieuwe module (Insert > Module):

Code:
Sub DeleteEmptyColumns()
    Dim cCount As Integer, c As Integer
    Application.ScreenUpdating = False
    With Rows(1)
        cCount = .Columns.Count
        For c = cCount To 1 Step -1
            If Application.CountA(.Columns(c)) = 0 Then
                .Columns(c).EntireColumn.Delete
            End If
        Next c
    End With
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

en voer uit.

Wigi

Is het u mogelijk iets meer uitleg te geven, want met uw uitleg kom ik togenblik niet echt ver. Ik doe nu:

Alt+F11
Invoegen -> Module
Copy/Paste de tekst
Uitvoeren -> Sub/Userform uitvoeren
En krijg dan een venster Macro's: Macronaam
Dit lijkt alsof er hier om een naam wordt gevraagd??? Maar als ik een naam in geef gebeurd er niets???

Alt+F11
Invoegen -> Module
Copy/Paste de tekst
Alt+F11
Alt+F8
Uitvoeren van de macro

Wigi

Bij alt+F8 krijg ik een leeg scherm met kopje macro's, waarbij er gevraagd wordt naar een macronaam. Maar het hele scherm is leeg.

Op moment wil het niet lukken, zodoende zal ik zelf op onderzoek gaan om het verder uit te vinden. Bedankt voor je hulp.

Op moment wil het niet lukken, zodoende zal ik zelf op onderzoek gaan om het verder uit te vinden. Bedankt voor je hulp.

Jouw bijlage terug met de macro erin

Wigi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hartelijk dank, ik heb je teruggestuurde bestand copy/paste naar een leeg bestand waar ik de macro had staan voor alle werkmappen toepasbaar en kan nu de macro toepassen op elk geopend bestand.

hartelijk dank, ik heb je teruggestuurde bestand copy/paste naar een leeg bestand waar ik de macro had staan voor alle werkmappen toepasbaar en kan nu de macro toepassen op elk geopend bestand.

OK, dat is dan ook weer in orde. Blij dat het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan