Na het ontwaken geeft Windows Explorer niet alle harde schijven weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Ik gebruik Win 7 Ultimate 64 bits. Gisteren een nieuwe installatie gemaakt.
Daarna had ik een C en een G op de twee partities van de eerste disk en D, E en F op de drie partities van mijn tweede disk.
Bij een 'gewone start' van Win7 functioneert alles best, maar als Windows uit de slaapstand ontwaakt heb ik meestal alleen C (en mijn CD-roms en USB-poorten) nog over. Een enkele keer is D er ook, maar dat is dan een geheel lege schijf.

Als ik daarna de computer opnieuw laat opstarten, dan draait alles weer als van ouds.

Hoe repareer ik dit?

Hi pieter53!
Het lijkt me dat Windows op een of andere manier niet slaagt in het koppelen van schijfletters aan de partities. Om te checken of alles wel goed wordt herkend na 'het ontwaken' zou je even kunnen kijken bij shijfbeheer (Start>rechtsklikken Computer>Beheren>Schijfbeheer). Hier kan je zien of alle partities daadwerkelijk herkend worden (lijkt me wel) en ook eventueel partities herkoppelen aan een schijfletter door rechts op een partitie te klikken en te kiezen voor 'Stationsletter en paden wijzigen'. Ik weet dat dit niet echt een oplossing is maar op deze manier kan je in ieder geval meer inzicht in de situatie krijgen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken. Ik zal er morgen eens mee aan de slag!

Bedankt, ik zal morgen eens zien of dat helpt, maar Hybernate is iets anders dan slapen!

Hi pieter53!
Het lijkt me dat Windows op een of andere manier niet slaagt in het koppelen van schijfletters aan de partities. Om te checken of alles wel goed wordt herkend na 'het ontwaken' zou je even kunnen kijken bij shijfbeheer (Start>rechtsklikken Computer>Beheren>Schijfbeheer). Hier kan je zien of alle partities daadwerkelijk herkend worden (lijkt me wel) en ook eventueel partities herkoppelen aan een schijfletter door rechts op een partitie te klikken en te kiezen voor 'Stationsletter en paden wijzigen'. Ik weet dat dit niet echt een oplossing is maar op deze manier kan je in ieder geval meer inzicht in de situatie krijgen.
Eerst deze test maar eens uitgevoerd.
Computer gestart en vrijwel onmiddelijk weer in de slaapstand gezet.
Schijfbeheer toonde alleen de schijf C met de tweede partitie en verder de DVD-roms en USB.
De tweede schijf met drie partities werd over het hoofd gezien.

Nu staat bij mij de Windows partitie op schijf1, terwijl er ook een schijf0 is.
Zou dit het probleem zijn?

Dit klinkt logisch!

Mijn Moederbord is een ASRock N68PV-GS.
Dat lijkt mij allemaal in orde, behalve dan dat er een melding komt dat er geen drivers voor de co-processor gevonden zijn.

System Type x64-based PC
Processor AMD Phenom(tm) 9650 Quad-Core Processor, 2300 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. P1.60, 14-5-2009
SMBIOS Version 2.5
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Installed Physical Memory (RAM) 4,00 GB
Total Physical Memory 4,00 GB
Available Physical Memory 2,26 GB
Total Virtual Memory 8,00 GB
Available Virtual Memory 6,08 GB
Page File Space 4,00 GB

Spijtig!
Na downloaden en openen krijg ik het volgende:

NVIDIA installer cannot continue
This graphic driver could not find compatible graphics hardware.

Vanavond maar weer eens verder.

Laatst bewerkt:
Komt omdat er denkelijk een PCI-e insteekkaart in zit en de onboard is uitgeschakeld.
Er wordt nu de windows driver gebruikt en installeert denkelijk niet de smbus driver voor o.a. de coprocessor, die zit wel in de combi gpu-chipsetdriver.

http://www.nvidia.com/object/nforce_vista_win7_64bit_15.49.html
Gebruik wel eens de uitgepakte drivers uit deze exe voor de smbus driver, of dat voldoende is om het probleem op te lossen zal nog moeten blijken.
Via rechtermuisklik op de inf file te installeren, zo ook de smu driver.

Ik vrees dat dit boven mijn pet gaat, of in ieder geval ben ik bang te snel meer kwaad dan goed te doen.
Ik zal dus maar even wachten tot 'mijn computerexpert' langs komt.

In ieder geval wordt alles (tot nu toe) wel correct gezien als ik de computer gewoon opstart of juist als ik de sluimerstand (hybernate) WEL gebruik.
Bedankt voor de hulp en misschien dat ik over een dag of veertien een antwoord heb.

De huidige driver is 6.1.7600.16385. Dit is ondermeer volgens PCpitstop de juiste.
Is het niet zo dat er geen driver voor de Co-processor is, omdat er geen co-processor is?
Volgens 'speedfan' is de spin-up time 93 ms. Dat is wel iets trager dan de andere schijf (64) maar het moet toch voldoende zijn, dacht ik.
9bksxNb.jpg

Een SMbus blijkt er ook te zijn.
klembord1.jpg

Laatst bewerkt:
Op het ogenblik lijkt het probleem met de verdwijnende schijven opgelost!

Ik heb de computer uitgezet, de kast opengemaakt, de sata kabels van de twee HDD's verwisseld, de zaak weer dicht gemaakt en weer opgestart.
Het starten duurde wat langer en ging met het nodige geratel gepaard, maar alle schijven zijn er weer (met dezelfde drive letters als voorheen) en ook na het ontwaken zijn ze er nog.

Hiermede is het probleem waar het om draaide dus opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan