na link op zelfde hoogte van het scherm blijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ecross

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
hallo,

misschien verraad mijn titel mijn vraag al een beetje maar hier komt ie:

is het mogelijk dat je, als je op een link op jouw site klikt, naar een andere pagina van jouw site gaat maar op de zelfde hoogte?

ik heb namijk een site met 3 kolomen, als je op een kolom klikt "klapt deze uit"
ik heb ook 2 rijen, als je dus naar de onderste rij gescrold bent en daar een kolom aan klikt schiet je weer terug naar boven aan het scerm en moet je opnieuw naar beneden scrollen.

mogelijke oplossing:
opeen of andere manier "meten" waar je scerm nu staat en daar op de nieuwe pagina naar toe gaan.

ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje snappen.

ecross

LOL ik heb geen scrollbalken, m'n resolutie is te hoog

zelf zou ik het met ajax doen. Ik weet niet of je al eens eerder wat met ajax hebt gedaan? Je kan in ieder geval met ajax.updater een php pagina laden in een div.

http://www.prototypejs.org/

als je er niet uitkomt hoor ik het wel!

ik kan geen javascript en ik heb ooit eens een voorgekauwde code voor het checken van een tekst veld gehad verder niet en zo goed is mijn engels ook niet (zelfs een nederlandse pagina via google snapte ik niet veel van)

kortom ik heb geen iedee waar het overgaat
kan je het me uitleggen?

Als je naar een bepaalde hoogte wilt, kun je ook een anker gebruiken.

Dan doe je het bijvoorbeeld zo:

HTML:
<a name="foo"></a>

en dan roep je de link aan met:

jepagina.html#foo

Het punt waar je het anker neer hebt gezet staat dan bovenaan het scherm, aangenomen dat er ónder het anker nog genoeg content is om de rest van het scherm te vullen.

dat had ik ook gelezen
maar het is de bedoeling dat je op de hoogte komt waar je op de vorige pagina ook was

Dat wordt lastiger. Dan zou je elke keer als er gescrolld wordt de scrollTop in een cookie moeten opslaan en op de nieuwe pagina automatisch die waarde gebruiken en daarnaartoe scrollen.

Het is vrij simpel!

Download eerst PrototypeJS Als hij hem opent in je browser ga dan naar bestand>pagina opslaan als.

Zet dat bestandje in de map van je website.

zet de volgende regel in de head van je website.

[JS]<script src="prototype.js" type="text/javascript"></script>[/JS]

Het volgende plaats je ook in de head van je website.
waarbij hetdivje de div is die gevult gaat worden met de output van die_ene_pagina.php

[JS] <script type="text/javascript">
function koppelen(pagina)
{
new Ajax.Updater('hetdivje', 'die_ene_pagina.php', {
},parameters: {welkepagina: pagina }});

}
</script>[/JS]

dit in de body.Als je op de button klikt word de functie gestart die de php pagina weergeeft in "hetdivje"

HTML:
<input type="button" onclick="koppelen(pagina6)" />

<div id="hetdivje"></div>
voorbeeld voor die_ene_pagina.php:
PHP:
<?PHP
$pagina=$_GET['welkepagina'];
if($pagina=="pagina6"){
echo "Yo whatup";
}

?>

Laatst bewerkt:
Hewwo all,

Even snel het topic doorgelezen. Maar:
1. Ajax is waarschijnlijk wat te overdreven voor zoiets; daarnaast, een js lib van 140 kB voor een update? Beetje veel. (inderdaad, ik ben niet van de js libs)
2. Een (zoals Erik al melde) scrollTo klinkt een stuk makkelijker.
3. Ik zie nogsteeds niet in waarom een anker het niet zou doen?​

@Vegras, je weet niet hoe hoog de bezoeker zat op de vorige pagina, dus weet je ook niet waar het anker moet komen.

is het een mogelijkheid om met javascript te kijken hoe hoog (einlijk laag) iemand zit als hij op de link klikt

Ja, dat is ongeveer wat ik aangaf. Je zult het dan in een cookie moeten opslaan, dan kun je het op de volgende pagina weer opvragen.

Ik zal zo even kijken of ik een voorbeeldje in elkaar kan zetten.

als ik het goed begrijp hoef je alleen de javascript te kopieren en in je eigen website te zetten en je bent klaar ?!
even kijken of ik begrijp hoe het werkt:
als je scroll ga je via onscroll een cookie plaatsen met daarin waar je bent
die cookie word via onload bij de volgende pagina weer uitgelezen.
klopt het een beetje?

Laatst bewerkt:
Dat klopt exact! En je hoeft inderdaad alleen het JavaScript te kopieren en te plakken op de pagina's waar het het gebruiken wilt.

o ik bedenk me iets:
als je helemaal van mijn webstite weggaat en weer terug komt wil ik wel dat je boven aan de pagina begint

kan dit?

Bij mij werkt ie niet... in FireFox en in Chrome allebei niet :(

bij mij nu ook niet meer (ie) ook niet meer de 1e wel
maar ik heb 'm bij mij geprobeert en daar doe ie het niet als ik naar een andere pagina ga
wel als ik de pagina resfresh.

even gekeken en misschien ligt het hier aan:
ik gebruik onclick="parent.location='index.php?page=home'"; op mij <div> 's om te linken

maakt dat wat uit?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan