• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen d.m.v. vlaggen ( nationaliteit ) koppelen met elkaar middels verticaal zoeken,

Status
Niet open voor verdere reacties.

toontje69

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Wie o wie kan mij met volgende op gang helpen,

Ben een database in excel aan het bouwen voor F1.
Heb een begin gemaakt van een layout maar nu wil ik graag de drivers koppelen aan een bitmap ( foto ) nationale vlag.
Dus wanneer ik selectie maak van vert. zoeken in tabblad constructeurs ( zie bijlage ) heb het zo ingesteld door zoeken op racenr.:
komt de naam van de rijder met het land. voorbeeld; nu is dit bij selectie Hamilton - GB, dit zou ik dus eigenlijk vervangen willen hebben
voor een vlag. Maar ik weet niet goed hoe ik dit nu het beste kan doen.

Alles zou dus gezocht moeten worden zoals ik al voor grootste deel gedaan heb vanuit tabblad "Drivers" gebeuren.

Kan iemand mij hiermee helpen a.u.b.

p.s. zie bijlage als voorbeeld.

Bedankt alvast

Gr. Toontje

Bijlagen

Beste Toontje69,

Het meerdere keren stellen van dezelfde vraag is op helpmij.nl niet toegestaan.
Ik heb daarom al uw andere vragen weggegooid.

PS: Houd er rekening mee dat iedereen hier vrijwillig helpt, als u een antwoord niet dezelfde dag krijgt zult u simpelweg wat meer geduld moeten hebben :)

Prettige dag verder :thumb:

Laat de code hsv() maar eens lopen en zie tabblad teams.

Bijlagen

Goede ochtend Harry ( hsv )

zie idd dat er vlaggen staan nu maar weet niet en zie niet hoe deze nu ook tevoorschijn komen bij de teams?
en zie derhalve niet wat je gedaan hebt.

Zie nog een puntje van aandacht namelijk daar er steeds nieuwe coureurs komen van diverse nationaliteiten
komt het natuurlijk voor dat er vlaggen toegevoegd dienen te worden. dit had ik voor ogen om dit op tabblad
Drivers te doen in KOLOM O en P met afkorting land: "NED" = vlag nederland.

Kan namelijk zijn dat er drivers komen in toekomst uit:

INDonesie, POLen, HONgarije, AMErika, JAPan, TJEchie etc. ARGentinie, SINgapore

als ik deze dan invul in zowel drivers zou dit ook mee moeten lopen in zowel tabblad: 2016, Drivers en ook teams.

Maar alvast bedankt voor datgene wat tot nu toe gelukt is;

Ben dan ook benieuwd of dit ook lukken kan; " soort verzamelaar kolom met nationaliteit en bijbehorende vlag. ( kolom nationaliteit in drivers )

Hoor graag van je,

P.s. tevens heb ik de vraag dat wanneer ik nu een nieuwe tabblad aanmaak dat ik middels "VLOOKUP" ook deze weer door kan lussen?

Nogmaals bedankt zover,

Groet Ton,

Hallo Harry,

Ik heb je formule laten draaien maar zie dat na elke keer ik deze laat draaien
de vlaggen steeds meer dubbel dik komen te staan. op dit moment dus 3 dik.

Dit zal wel een schoonheidsfoutje zijn maar ga er vanuit dat dit hersteld zal worden.

Verder het verzoek van mijn eerder schrijven daar ik heel graag vanuit Kolom
O en P in Drivers de landen ( bijv: NED ) heb staan met daarnaast de bijbehorende vlag.

Zodat op moment dat ik de rijders ga invullen ( Drivers tabblad ) deze auto worden
aangevuld met vlag als ik afkorting gebruik van kolom ( O ).

Deze namen worden vervolgens doorgelust naar 2016 tabblad.

Rest mij tevens de vraag of ik dan tevens in staat ben of de mogelijkheid heb om dan wanneer
ik nieuw tabblad maak waarbij de rijders genoemd worden de aanvulling kan gebruiken
zoals op tabblad Drivers ( dus naam, land en vlag ).

Ikz al voor zekerheid de sheet als bijlage toevoegen waarop je kunt zien dat op tabblad teams
alle rijders 3 dubbeldik staan met vlag.

Hoor graag van je,

Alvast bedankt en groetjes ToontjeBekijk bijlage F1 statistieken Rev.1A.xlsb

Dit zal wel een schoonheidsfoutje zijn maar ga er vanuit dat dit hersteld KAN worden. :rolleyes:

@Helpers. Ik heb wel een idee in welke richting dit zou moeten gaan, maar heb op dit moment geen idee hoe ik dat snel kan oplossen.

Ik denk dat in kolom O & P in principe een onbeperkte lijst moet kunnen komen met AFK & vlag

Op het moment dat in Teams > Kolom F dan een (geldige) afkorting wordt gegeven moet middels het change_event een UDF gaan lopen die de juiste vlag op zoekt en deze in kolom H plaatst. Als er al een vlag staat moet deze verwijderd worden. Idem (neem ik aan) in Drivers > Kolom D.

Helemaal gelijk Peter,

Wil als het ware kolom O en P gebruiken om standaard vlaggen met afk. te pinnen.
om vervolgens van daaruit op alle wenselijke plaatsen dit toe te kunnen passen.
( of dit nu in seizoen volgend jaar is 2017 of in de bestaande 2016 tabblad.
Dus als ik bijvoorbeeld de lijst met coureurs ingeef met juiste afkorting dan zou als
het ware de juiste vlag erbij moeten komen. En dit geldt dan ook weer bij tabblad teams.
als ik hier selectie maak middels bestaande vlookup ( zoeken op race.nr. ) dan zou hier de juiste
naam met afkomst moeten komen bij juiste team met daarbij dan ook weer de juiste vlag als toevoeging.

Kolom O en P zou dan als bestaande standaard afk. met bijbehorende vlag verder aangevuld
dienen te worden daar er steeds meer landen bijkomen als ook racers.

Dus om goed door te kunnen gaan met me databank ( idee eerachter is zowel hystorie als ook toekomst )
te bewerken. dus er zullen nog vele tabbladen gaan komen. en hierbij zal waarschijnlijk ook regelmatig
een vlag bij volgen. Voorbeeld zal bijvoorbeeld de soorte circuits zijn. dit zijn ook weer diverse landen....

Word dus een heel project wat ik voor ogen heb. vandaar ook de vraag of het kan om vanuit kolom O en P
een standaard iets te laten maken, althans dat was in eerste instantie mijn opzet.
om vandaar uit deze informatie overal te kunnen gebruiken in nieuwe als ook andere tabbladen.

Thx, Toontje

Oh Peter,

En je laatste alinea klopt ook volledig, dat is de opzet zoals bedoeld.

Beste Peter / Harry,

Dus met andere woorden heel kort door de bocht.

of ik nu op tabblad 1 bezig ben of op tabblad 20.
op elk van deze zou het moeten kunnen als ik waar dan ook de afkorting gebruik van het land ( bijv.: "NED" )
dan zou derhalve overal de vlag moeten verschijnen van betreffend land.

Weet nu niet of dit wel mogelijk is en of dit uberhaupt kan.

Vandaar ook mijn gedachte alle info halen uit een bepaald kolom ( in dit geval nationaliteiten in de kolom O en P )
die vervolgens overal te gebruiken zijn en dus weer verwijderen bij vervanging c.q. verandering.

Gr. Toontje

In het bestand van jou staan de vlaggen inderdaad meerdere keren dubbel.

Als ik alle vlaggen verwijder en laat de code lopen, komen ze maar een keer voor, ook door meerdere keren de code te laten lopen op tabblad teams.
Maar door de code meerdere keren te laten lopen in tabblad 'drivers' komen ze dubbel.
Wat ik niet voorzien had is dat de naam van de vlag niet de naam blijkt te zijn die ik het meegegeven had naar het tabblad teams.

Ik heb de code aangepast (vereenvoudigd).

Hoe het werkt (en werkt in de vorige code).

De vlaggen in tabblad drivers heb ik een naam gegeven (bv. ESP 1, BRD 1, FRA 1, enz.).
De 1 heb ik er achter geplakt om niet in verwarring te komen met je gedefinieerde namen ESP, BRD, FRA, enz.

Nu staan er in kolom F van tabblad teams de afkortingen van de landen.
Bij die afkortingen zoek ik de vlag.

Staat er al een vlag, wordt die verwijderd en opnieuw geplaatst omwille evt. veranderingen in het blad teams.

Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range, c As Range
Application.ScreenUpdating = False
For Each cl In Sheets("teams").Columns(6).SpecialCells(-4123)
  On Error Resume Next
    Sheets("teams").Shapes(cl.Address & "final").Delete
  On Error GoTo 0
 If Not IsError(cl) Then
       Sheets("drivers").Shapes(cl.Value & " 1").Copy
                With Sheets("teams")
                  .Paste
                  .Shapes(cl.Value & " 1").Name = cl.Address & "final"
                  .Shapes(cl.Address & "final").Top = cl.Offset(, 2).Top + 5
                  .Shapes(cl.Address & "final").Left = cl.Offset(, 2).Left + 10
                 End With
   End If
 Next cl
 Application.Goto Sheets("teams").[a1]
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoy goede morgen Harry,

Heb de code geprobeerd maar het lukt mij niet en de vlaggen worden er als maar meer.

Doe voor zekerheid dan ook de excel sheet erbij zodat je het kunt bekijken als ook na kunt lopen
als ook aan te passen eventueel.

Bedankt tot zo ver,

Greets TonBekijk bijlage F1 statistieken Rev.1A.xlsb

Ik heb inmiddels o.b.v. Harry zijn code een code gemaakt die automatisch gaat lopen als je een 2 of 3 lettercode hebt ingevoerd. Het probleem met de wonderbaarlijke vermenigvuldiging komt volgens mij voort uit het feit dat er op het moment van kopiëren 2 vlaggen zijn met dezelfde naam op dezelfde sheet.

Ik heb dan ook een sheet "Nationaliteiten" aangemaakt waar je alle vlaggen op moet plaatsen en exact de naam moet geven als de code die je invoert. Dus de vlag moet "BRA" heten voor Brazilië.

Achter iedere sheet waarop de vlaggen weer wilt geven moet je de "trigger" hangen (Change_Event):
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Count = 1 And (Len(Target.Value) = 2 Or Len(Target.Value) = 3) Then
    Call hsv_1(Target.Value, ActiveSheet.Name, Target)
End If

End Sub

En in een module (Ik heb deze sub hsv_1 genoemd. Ere wie ere toekomt):
Code:
Sub hsv_1(ByVal landStr As String, ByVal shStr As String, ByVal cl As Range)
Application.ScreenUpdating = False
If Not IsError(cl) Then
    On Error Resume Next
    Sheets(shStr).Shapes(cl.Address & "final").Delete
    Sheets("Nationaliteiten").Shapes(landStr).Copy
    With Sheets(shStr)
        .Paste
        .Shapes(landStr).Name = cl.Address & "final"
        .Shapes(cl.Address & "final").Top = cl.Offset(, 1).Top + 5
        .Shapes(cl.Address & "final").Left = cl.Offset(, 1).Left + 10
        cl.Select
    End With
End If

Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoi Peter B.,

Dank je alvast maar dit is voor mij wartaal :) het lees gedeelte begrijp ik nogwel.
Is ja wat ik reeds vele malen had aangegeven dat ik vanuit apart kolom ( O en P ) of zoals jij zegt
een nieuwe sheet ( Nationaliteiten )aangemaakt voor de juiste namen met bijbehorende vlaggen......

Om deze vanuit hier te kunnen linken naar alle afkortingen in de diverse tabbladen.
Als ook de tabbladen welke nog zullen gaan volgen later wanneer dit stuk gereed is.

Idee dan is; dat wanneer op welk tabblad dan ook een afkorting gebruikt wordt welke overeenkomt met
nationaliteiten dan ook deze meteen de vlag toont. Tenminste als dit zou kunnen uiteraard.

Ik doe je dan ook de sheet opnieuw toesturen zodat dit verwerkt kan worden want voor mij stijgt dit boven mijn petje:(

Hoop dan ook dat iemand mij dit wil of kan voorbereiden zodat ik vanuit nieuw deel verder kan met bouwen.

Dank je alvast,

Bijlagen

Je zult wat landcodes moeten herstellen i.v.m. testje. Op de sheet "Nationaliteiten" heb ik nu maar 3 vlaggen geplaatst; deze moeten aangevuld worden. Tevens alle vlaggetjes verwijderen en toevoegen middels intypen 2/3-lettercode.

Aandachtspunt. Nu voegt de code automatisch de vlag toe na de cel waarin de 2/3-lettercode wordt ingegeven. Dit leidt tot problemen op de sheet "Teams", omdat daar de opmaak anders is. Wellicht kun je de opmaak aanpassen zodat dit in lijn is met de andere sheets. Anders zou de code aangepast moeten worden met een uitzondering voor sheet "Teams".

Bekijk bijlage F1 statistieken Rev.1A (3).xlsb

Hoi Peter,

Ik had zelf ook al een tabblad toegevoegd met land afkortingen en vlaggen.
is misschien makkelijker voor je. kijk maar eens naar de bijlage.

En dan ga ik die andere bekijken.

Spreken ons soon,

Gr. Ton

Bijlagen

Peter,

Ik zou niet weten waarom en hoe ik nui het beste atbblad Teams aan kan en of zou moeten passen!
daar ik dit middels vlookup doe nu voor tevoorschijn krijgen van coureurs.

Bewust zo gedaan daar er jaarlijks stoelendansen zijn en dus rijderswissels vandaar op deze wijze door gevoerd.

Hoe jij het nu bedoelt zou ik ff niet weten hoe.

Misschien kun je toch mij nieuwe aangepaste versie gebruiken in vorig schrijven waarop ik doorgaf dat ik tabblad
had toegevoegd incl. afkortingen en bijbehorende vlaggen....... is misschien makkelijker nu er dit al staat ingevuld.

Hoop het in ieder geval,

hoor het wel,

groetjes Ton

Bijlagen

Je hebt nu in iedere sheet de volgende volgorde:
Land - Vlag

Behalve in de sheet teams waar de volgorde is:
Land - Drivers - Vlag

Op het moment dat je dit dezelfde volgorde zou maken (dus bv. Drivers - Land - Vlag) dan is de "functie" op alle sheets hetzelfde. Natuurlijk valt er een uitzondering te maken o.b.v. sheetnaam maar het lijkt mij ook voor jezelf het meest overzichtelijk.

Overigens moet je de vlaggen op de sheet "Nationaliteiten" nog wel voorzien van een naam die gelijk is aan de afkorting. Nu heeft de Nederlandse vlag bv. de naam "Afbeelding 3". Dit moet zijn "NED". Hetzelfde geldt dus voor de andere vlaggen.

Voordat je dit gaat doen moet je nog wel de namen die je hebt toegevoegd aan de cellen op de sheet "Drivers" eerst verwijderen. Deze voegen nu niets toe. Dit kan via "Formulas" > "Name manager", alles selecteren en "Delete". Ik werk in de Engelstalige versie van Excel ...

Hoi Peter,

Ik heb n.a.v. jou schrijven het volgende gedaan. Op sheet Rev. ( 1A ) 3 de lijst tabblad " nationaliteiten" gecompleteerd
welke dus nu correct zou moeten zijn.

Op tabblad Teams heb ik zoals je zei de volgorde veranderd: is nu LAND, VLAG en dan pas Driver ( echter krijg ik nu foutcodes ).

De vlaggen in tabblad nationaliteiten zijn op grote gecorrigeerd zodat ze beter passen op de diverse tabbladen. ( werkt goed )
>> alleen zag ik bij tabblad 2016 onder de naam Magnussen ( DEN ) dat de vlag er 2 x staat over mekaar << verder alles aangepast.

Jou vraag om bij tabblad Drivers de namen weg te halen vraag ik me af waarom? deze heb ik toch nodig bij tabblad "teams" en
waarschijnlijk ook nog elders bij opbouw databank.

Maar de formule code is nog niet goed daar ik foutmeldingen krijg en ik ben een leek op dit gebied helaas....

Doe voor zekerheid de gewijzigde sheet erbij,

Gr. Ton

Bijlagen

Peter,

Tevens zou het zo moeten zijn dat wanneer er "geen" landcode staat of als men deze weghaalt dan zou
de vlag ook automatisch weg moeten gaan, dit gebeurt nu ook niet merk ik.

Hoor het wel,

Gr. Ton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan