• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

koudhe

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2010
Ik heb in kolom A een aantal namen staan en ik heb in kolom B een aantal namen staan, sommige namen uit kolom A komen ook voor in Kolom B, maar sommige namen in kolom A komen niet voor in kolom B en sommige namen uit kolom B komen niet voor in kolom A. Nu wil ik graag in kolom C alle namen hebben staan uit kolom A en Kolom B , maar niet dubbel, dus elke naam mag daar maar een keer staan.
Is er een formule die dit in Kolom C voor elkaar kan krijgen.

voorbeeldje,
Kolom A:
Jan
Piet
Klaas
Wim

Kolom B:
Jan
Joop
Wim
Harm

Dan moet kolom C dus worden:
Jan
Piet
Klaas
Wim
Joop
Harm

Kopieer de gegevens en plak deze onder elkaar. Gebruik vervolgens remove duplicates. Of is dit te eenvoudig gedacht?

Kopieer de gegevens en plak deze onder elkaar. Gebruik vervolgens remove duplicates. Of is dit te eenvoudig gedacht?

Dit is wellicht iets te eenvoudig gedacht.
Als ik in kolom A of B een naam toevoeg danwel verwijder dan wil ik graag dat kolom C dat dan ook automatisch doet.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 1 Or Target.Column = 2 Then
Application.ScreenUpdating = False
[A2].Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Copy [C1].Offset(1, 0)
[B2].Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Copy [C1].End(xlDown).Offset(1, 0)
Range("C1").Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlYes
Columns("C:C").Sort key1:=Range("C2"), order1:=xlAscending, Header:=xlYes
Application.ScreenUpdating = True
End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Hier de formule.

Deze doet precies wat ik eigenlijk moet hebben.
Ik zal proberen de formule eens wat nader te inspecteren, mischien kunt u de formule een beetje uitleggen.

O ja, Ik kom zelf ook van Grunnigerlaand.

mvg,
Erik

Hier de formule.

Is dit ook mogelijk zonder matrixformule ?
Ik ben daar niet zo in thuis, en ik moet de formule natuurlijk ook nog even zien in te passen in mijn werkblad.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee of dat mogelijk is.
Het vreet nogal wat tijd.

In onderstaande bijlage heb ik de formule aangepast en wil ik eens kijken of ik reacties los kan krijgen of dit ook werkt in Engelstalige versies.
De vorige was specifiek voor de Nederlandstalige versie.
Code:
=ALS.FOUT(INDIRECT(TEKST(MIN(ALS(ISLEEG(A$2:B$10)+AANTAL.ALS(I$1:I1;A$2:B$10);"";RIJ($2:$10)*1000+KOLOM(A$1:B$1)))[COLOR=#0000ff];"R0\"&ALS(TEKST("1-1-2017";"mmmm")="januari";"K???";"C???")[/COLOR]);0);"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zonder matrixformule lijkt het mij niet mogelijk.

@HSV,
Ik heb een Engelstalige versie van Office maar mijn taalinstelling in Windows is Nl en dan werkt de controle niet. IF(TEXT("1-1-2017";"mmmm")="januari" = True maar ik heb wel de C(olumn) nodig om de formule te laten werken. Op zich wel interessant om iets te verzinnen om een eenduidige formule te maken die tweetalig is.

@VenA,

Wat is het resultaat in jouw versie van.
Code:
=CEL("type";XFD1)

Hoe moet jij die aanpassen naar jouw versie doordat "type" tussen dubbele quotes staat.

Dit zou anders een vergelijking kunnen zijn.
Code:
=ALS(ISFOUT(CEL("type";XFD1));"C???";"K???")

Mooi gevonden.:thumb: Voor de gelegenheid (stond nog op de to do list) Xl-2007 Nl geïnstalleerd. Een lege cel geeft in de NL-versie een g en in de En-versie een b. "type" is in beide versies hetzelfde.

Code:
En: =IFERROR(INDIRECT(TEXT(MIN(IF(ISBLANK(A$2:B$10)+COUNTIF(I$1:I1;A$2:B$10);"";ROW($2:$10)*1000+COLUMN(A$1:B$1)));"R0\"&IF(CELL("type";XFD1)="g";"K???";"C???"));0);"")
Nl: =ALS.FOUT(INDIRECT(TEKST(MIN(ALS(ISLEEG(A$2:B$10)+AANTAL.ALS(I$1:I1;A$2:B$10);"";RIJ($2:$10)*1000+KOLOM(A$1:B$1)));"R0\"&ALS(CEL("type";XFD1)="g";"K???";"C???"));0);"")

De "g" had ik, en doordat jij schreef dat je een "b" verkreeg maar ook #NAME? kon het een van de twee worden.

Zo lijkt het me wel te werken als ze tenminste niet de Duitse versie hebben.
In het Duits is het...(ZEILE,SPALTE)
Code:
[COLOR=#007700][FONT=&quot]=[/FONT][/COLOR][COLOR=#0000BB][FONT=&quot]TEXT[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot]([/FONT][/COLOR][COLOR=#0000BB][FONT=&quot]2003[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot];[/FONT][/COLOR][COLOR=#DD0000][FONT=&quot]"Z0\S???"[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot]) [/FONT][/COLOR]
Of:
Code:
[COLOR=#007700][FONT=&quot]=[/FONT][/COLOR][COLOR=#0000BB][FONT=&quot]TEXT[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot]([/FONT][/COLOR][COLOR=#0000BB][FONT=&quot]2003[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot];[/FONT][/COLOR][COLOR=#DD0000][FONT=&quot]"Z0""S""???"[/FONT][/COLOR][COLOR=#007700][FONT=&quot])  [/FONT][/COLOR]
...maar dan dwaal ik af voor dit forum.

Bedankt voor je feedback @VenA.

Heel wat input. Ik zal alles eens goed bekijken en dan denk ik dat ik er toch wel wat uit kan halen wat voor mij van nut is.
Vriendelijk dank voor de ideeën en oplossingen.
Ik zal mijn best even doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan