• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Negatieve Uren en minuten kunnen vermelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulup

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2002
Ik wil graag positieve en negatieve uren en minuten kunnen optellen. Positieve uren en minuten lukt wel maar ik krijg geen minteken voor een notatie van uren en minuten.
Bijvoorbeeld: 24:15 uur plus 13:45 uur min 15:30 uur plus 7:45 uur.

Wie kan me helpen?

Een suggestie:
Zet de waarde in A1 t/m A4, en in A5 de formule:
=A1+A2-A3+A4
Selecteer A1 t/m A5
ga naar celeigenschappen, tijd, en selecteer:

:mm:ss

Of type dit zelf in bij "aangepast".

Suc6, Albatros

Hoi,

weet niet hoe je het nu precies doet maar ik zou het aan het eind optellen aftrekken in een formule

dus bv jou tijden onder elkaar in kolom A

A1 24:15 uur plus
A2 13:45 uur min
A3 15:30 uur plus
A4 7:45 uur.

de formule wordt dan:
=(A1+A2)-(A3)+A4

uitkomst : 30:15

let wel even op de juiste getal notering als je over de 24 uur
heen gaat. celeigenschappen getal aangepast :00

bedoel je zo iets?

LOL Albatros was 1 minuut eerder met zijn antwoord :D

Laatst bewerkt:
Bedankt. Maar dit is niet echt de oplossing. Want hoe moet ik een negatief getal aangeven? En als de uitkomst negatief zou zijn kan dit niet worden vermeld.

Eigenlijk wil ik gewoon optellen met Automatic Som en dan moet een negatief getal toch met een minteken vermeld kunnen worden? Of vraag ik nu het onmogelijke?

Paul

Misschien kan het mooier of is dit toch ook niet echt te bedoeling?

Succes,
deSmid.

Bijlagen

Zie het eerste antwoord van Albatros....................en

Ga naar Opties in je menubalk daarna naar het tabblad Berekenen en vink Datumsysteem 1904 aan

Zonder dit vinkje kun je geen negatieve uren krijgen.

S6

Ja, dat is wel handig. Hoewel het niet mijn probleem is, blijf je gebonden aan die 24 uur. De uitkomst gaat voorbij de 24 uur, dat is geen probleem, het invoeren van bijv 26 uur is niet te realiseren. De celeigenschappen moet wel worden aangepast in: :mm ,zodat ook bijv 24:15 zo wordt weergegeven.

Succes Paulup.

grt deSmid.

Bedankt Sebas en deSmid. Met het aanvinken van Datumsysteem 1904 lukt het nu wel een uitkomst te krijgen met negatieve uren.

Ik heb echter nog 2 problemen:

1. Ik krijg de bijlage niet goed geopend, krijg 29 regels met onleesbare tekst. Ik doe iets niet goed, maar wat?

2. Ik wil zo graag positieve en negatieve uren met elkaar optellen. Bijvoorbeeld:
24:45
-13:45
- 6:15
8:45
--------
13:30

Met vriendelijke groet,
Paul

Geen idee. Het is een RAR-bestand, deze gewoon uitpakken en het uitgepakte bestand is een Excel werkblad.
Verder mijn excuus als ik dingen herhaal, zie sebas en Albatros.

Grt,
deSmid.

Hallo Paulup,
Volgens mij is het heel simpel. De kolom waarin je de tijden hebt genoteerd (celeigenschappen :mm:ss) plus Datumsysteem 1904 en dan met autosom op laten tellen. Moet lukken.

Hallo Sebas,

Zolang ik postieve getallen (uren/miniuten) vermeld gaat het goed. Ik kan alleen geen negatief getal (uren/minuten) invoeren, dan krijg ik een waarschuwing dat de formule fout is.

Weet jij hiervoor een oplossing?

Groeten,
Paul

Meestal kom je tot een negatief getal als je twee tijden van elkaar aftrekt. Ik denk dat je een lijst wil maken waarbij de saldo (negatief of positief) bij elkaar opgeteld worden. Klopt dat?
Als dat zo is dan zou je in bijv, cel A1 de begintijd kunnen zetten, cel A2 de eindtijd en A3 het resultaat en vervolgens B1, B2,B3 etc de kolom 3 laat je vervolgens optellen door Autosom.

Hallo Sebas,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt en in dit dat geval is jouw oplossing perfect.
Echter in mijn geval betreft het een overzicht waarbij het voorkomt dat een medewerker uren maakt voor een andere afdeling en deze uren moeten worden doorberekend. Dit is geen probleem, echter het komt ook voor dat medewerkers worden ingeleend en de door hen gemaakte uren in mindering moeten worden gebracht. Bijvoorbeeld:

Medewerker Afd.1 Afd. 2 afd. 3 Totaal
Jansen 13:30 12:15 -11:45 14:30
Pieterse 10:45 -9:30 -12:30 -11:15

Dus eigenlijk zou het nog steeds het prettigst zij als negatieve uren kunnen worden ingevoerd.

Ik hoop dat je hier ook een oplossing voor hebt.

Vast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Paul

Niet de meest mooiste oplossing, maar het werkt wel.
Werk met aparte kolommen voor positieve en negatieve tijden.

Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment geen passende oplossing.Ga er wel over denken.
In principe heb je nog steeds een begin en een eindtijd of zeggen de mensen die uitgeleend worden gewoon de tijd door. In dat geval heeft de inleenafdeling geen controle. Ik kan het bestand van maestro niet openen omdat ik alleen winzip gebruik, maar als dat werkt.......

:thumb:

Weet iemand hoe je negatieve uren/minuten kunt vermelden?

Met vriendelijke groet,
Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan