Netstroom valt soms regelmatig uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcoreiring

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2014
Goede middag,

Ik heb regelmatig het probleem dat beneden de frituur in het stopcontact gaat en dat na een paar minuten mijn pc uitvalt omdat beide op de zelfde groep teveel ampère's trekken (te veel watt). Aangezien deze uitvallen niet bevorderlijk is voor mijn harde schijf (en misschien nog wel meer componenten) zou ik hier een oplossing voor willen hebben. Mijn vraag is dan ook of er een externe voedingsmogelijkheid is om hem 5 minuten op een accu te laten draaien zodat ik hem goed uit kan zetten en mijn naald niet midden op de schijf blijft staan. Of alleen een printkaartje met voeding voor de HDD zodat deze in ieder geval in de "rust" stand kan gaan staan zonder dat er netspanning nodig is.
Ik zou wel een nieuwe kabel willen trekken maar pa weet niet meer hoe alles aangesloten zit...
Daarnaast heb verschillende fora afgezocht maar je komt altijd op laptop accu's uit wat nu NIET het geval is.
Ik hoop dat er een mogelijkheid is, en anders moet ik ergens opnieuw aan het bedraden gaan, of de fase naar de pc of de fase van de frituur.

Mvg Remco

Hoi,

Of voordat je gaat frituren de pc even uit zetten ook een idee misschien;) Of een ups noodvoeding ervoor plaatsen.
Of je je vader en moeder een frituurpan geven voor op het gas:P

Laatst bewerkt:
Zou eerst eens alle schroeven waar de draden mee aangesloten zitten in de wandcontactdozen en in de meterkast aanschroeven, zet wel even de hoofdschakelaar op 0.
Neem aan dat die groep is afgezekerd met een 16AMP zekering?
Hoeveel watt verbruikt die frietpan?

Jup B16 automaat, daaronder stond 230~, 4500 (aantal watt?) en daaronder 3 (??).
En de frituurpan is niet leesbaar meer maar verdoet een hoop.
Een ups wordt een aardige inverstering, en zo vaak valt de stroom niet uit in dit gebied. Heel af en toe (1 keer in het jaar) dan zijn ze bij het ziekenhuis hier in de buurt ook druk :P

Aardlek was 0,0030 Ampère dacht ik.
Dus 30 mili ampère.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een 16 A zekering ( installatie-automaat ) heeft een max. toelaatbare belasting van 16A x 220V = 3520 VA.
Je zult op zoek moeten naar een andere groep in de huisinstallatie om dit op te lossen. Blijkbaar trekt de vetpan zoveel stroom dat de groep overbelast raakt.
Normaal gesproken zou er in je kamer boven minimaal 1 wandcontactdoos ( stopcontact ) moeten zijn dat op een andere groep zit, sluit daar je pc op aan ( desnoods via een verlengsnoer ) en je probleem met de vetpan is opgelost.

Hallo

Het wordt er niet echt duidelijker op ...

Tript uw verliesstroomschakelaar , is het een zekering , of valt de ganse buurt zonder spanning ???

Peter

Nee, HEEL af en toe valt overal de stroom wel eens uit. Zoals een paar manden geleden in Noord/Zuid Holland. Niet te voorkomen ;)
Maar goed.
Hier (thuis) komt het nog wel eens voor dat de pc uit valt door de vetpan. En het niet doorgegeven wordt.
Op de boven verdieping zit alles op één groep+ de frituurpan en als ik het goed heb de schuur. De 2de schuur zit wel apart, daarop zitten 3 fasen en ook de buitenverlichting zit er groot en deels op.
Ik zat er aan te denken om 2 aders (fase en nul) vanuit de meterkast naar mijn kamer te voeren, de eerste vraag is waar gooi ik die dan op? De kamer en keuken? Waar ook al een pc zit? Kan wel in mijn ogen, 2 pc's die beide tussen de 200 en 300 watt verbruiken en wat verlichting en een oven :P
De gang en bijkeuken is ook geen optie aangezien daar weer de was machine en een droger op zitten, of beide apart, geen idee...
Het huis is zelf zo rond de 90/100 jaar oude maar de elektra zelf tussen de 20 en 30 jaar dacht ik, wanneer wordt er geadviseerd om de boek te vervangen?

Draai gewoon eerst die schroeven vast als die los zitten.
Moet wel een gigantische frietpan zijn, wattages van die dingen variëren van 1600 tot soms wel 3200 Watt en je 230V 16AMP leiding kan tot 3680Watt maar die automaat kan hogere piek stromen aan.

Je zult een groep meten zoeken die dan niet zo zwaar wordt belast en die gebruiken, eerst erachter komen waar de fase en de 0 op zitten v.a. je kamer, daarvandaan kun je dan een fase naar de meterkast trekken, de 0 maakt niet uit, die kan gewoon zo blijven.

Wat die 2e schuur en 3 fase er allemaal mee heeft te maken ontgaat mij.

Hmm klopt maar voor de zekerheid toch maar op een nieuwe nul aansluiten ;)
Laats was boven in de centraal doos al vonkerij... Heb toen de oude draaidop vervangen en de draden weer bij elkaar gebonden. Toen had ik kortsluiting tussen de fasen. Na 1 voor 1 iedere fase weer aan elkaar gemaakt te hebben deed hij het uiteindelijk weer. Ben er nooit achter gekomen waarom hij de eerste keer kortsluiting maakte, want uiteindelijk heb ik alle fasen wel in die dop gekregen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ook brandmelders in huis.
Lijkt mij geen overbodige luxe.

Heb je nog van deze lasdoppen :Lasdoppen1340283534.jpg

Vervang ze dan door deze Lasdoppen.png

Geven minder overgangsweerstand

Laatst bewerkt:
@Palomino,

Een goed aangebrachte ouderwetse lasdop is beter als de huidige insteeksladoppen alleen iedereen an het met die insteeksladoppen en niet iedereen de ouderwetse manier daar zit het verschil ben ik bang voor maar ben met je eens gezien ze verhaal dat hij het daar wel moet zoeken.

Niet in je gebied valt je spanning weg maar wel bij jouw thuis toch daarom het idee hub maar zo te lezen zal de bedrading niet echt in orde zijn

Laatst bewerkt:
Morgen,

Ik heb geleerd dat als je de fasen goed in elkaar draait en daar een lasdop overheen draait, dat deze dan beter geleid dan een lasklem. Overigens zit er 1 ader bij in gedraaid om een tweede las te maken, ''anders moet je een 2de fase vanuit de meterkast leggen naar boven'', zal het idee er achter zijn. Op de boven verdieping zitten 5 lampen, waarvan alleen de lampen (6 led spotjes) van de badkamer en de spaarlamp op de overloop/gang veel gebruikt wordt. Verder 2 of 3 wekkers 1, een ventilator op de badkamer, computer op mijn kamer + 2 beeldschermen totaal zal de computer geen 300 watt opnemen als ik aan het gamen ben en dat is meestal niet eens het geval als de stroom uitvalt. Wat ik vergeten ben door te geven is dat mijn broertje ook nog een aantal apparaten op zijn kamer heeft die ook een paar kleine 100 watt uit het net trekken. Dit was gister overigens niet het geval aangezien hij heen werken was en die apparaten niet aanstonden. Dus het blijft bij mijn pc en die k!#l@@te frituurpan. (sry)
Ik had hem zowiezo al een keer weg gedaan aangezien hij al een aantal jaren oud is en één keer in de zoveel tijd in de vaatwasser gaat en goed schoon gemaakt wordt. Maar dit betekend niet dat hij intern geen hoge weerstand heeft opgebouwd door al het vet of de warmte die de elementen aantast.
Mocht iemand toevallig meer weten over die elementen en of deze idd na verloop van tijd meer weerstand opbouwen dan hoor ik het graag want dan kan ie misschien morgen nog met het vuil mee ^^
Ik ben het overigens er mee eens dat het met de fasen zo niet kan. Na dat de kapotte lasdop vervangen was bleef het vreemd dat ik die pas na 1 voor 1 bij elkaar draaien de boel weer werkend kreeg.

We hebben inderdaad een pieper maar dat is zo'n goedkoop Gamma ding die de geur van verbrand plastic nog niet opgemerkt had, niemand overigens aangezien ik het hoorde knetteren en het niet rook :S

Dus ja, als een verwarmings element ouder wordt, kan deze meer weerstand(meer verbruik) op gaan bouwen.
Ik heb hetzelfde gehad met een waterkoker.
Dus als je niet vaak een lasdop gebruikt kun je beter de insteek klemmen gebruiken.
Die met die oranje handeltjes zitten hier veel in huis.
Voordeel van deze is dat je ook soepele draden erin kunt steken.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Klopt, maar ze zaten er toch al in en pa had eff niks anders :)
Maar een goeie voor de volgende keer.
Als ik van de week tijd heb en er staat geen apparatuur aan dan draai ik die schroefjes nog iets aan in de meterkast.
De pan is denk ik iets ouder dan 3 jaar, dus wat mij betreft...
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie tips, informatie en moeite.

Mvg Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan