Netwerk handmatig instellen met XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter ovee
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ovee

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Ik wil een netwerk aanleggen tussen 4 computers
waarvan er één fungeert als server. Op deze PC(server)
draait Windows XP pro.
Op de 3 clients draait Win ME.
De PC's worden verbonden met een switch.
In de server-pc zitten twee netwerkkaarten. De ene kaart is verbonden met een router voor het internet.
De andere netwerkkaart wordt verbonden met de switch.
Nu weet ik dat je met XP via de wizard heel gemakkelijk het netwerk kan maken. Toch lukt die wizard netwerkverbinding instelling niet altijd.
Ik wil het netwerk graag handmatig instellen, dus zelf de IP adressen toewijzen. Net zoals je het doet met Win 98 of Win ME. Nu heb ik begrepen dat dat in XP anders moet.
Graag zou ik willen weten hoe je in XP handmatig het netwerk instelt zonder de wizard

Onne

Je kunt gewoon de andere pc's automatisch een ipadres laten krijgen want ik neem aan dat je router dhcp aan heeft staan

handmatig netwerk

Maar hoe kan ik de PC's onderling dan laten communiceren?
Dus dat je elkaars mappen kunt delen?
Die router geeft op elke PC natuurlijk gelijk internet toegang.
En hoe moet ik dan de PC's een automatisch ip adres laten verkrijgen?

Onne

De router zorgt ervoor dat je gelijk het internet op kunt.

Bestanden kun je delen door bestand en printerdelen aan te zetten

netwerk

Maar als ik dat wil doen, moet dan de router aangesloten worden aan de switch of moet de router aangesloten worden op de Server-pc?
Wanneer de router rechtstreeks op de switch moet worden aangesloten, moet dat dan via een UTP kabel of via een Crosslink kabel?

Onne

Ik heb een soortgelijke situatie:

kabel komt binnen op de router en vanaf de router gaat er een straight cable naar mijn switch en vanaf de switch worden de pc's voorzien van internet

netwerk

Oké bedankt.
Maar hoe zit het met het beveiligen van de gedeelde bestanden?
In Win ME en 98 kun je deze gedeelde bestanden met een wachtwoord beveiligen, zodat niet iedereen deze bestanden kan openen.
In Win XP Pro zie ik die mogelijkheid niet. Ik vrees dat dan iedereen de gedeelde mappen kan openen en inzien.

Onne

Als je partities gaat sharen wel.

Wat je dan kunt doen is xp overzetten op ntfs en dan in XP gebruikers aanmaken (je zult op de andere pc's dan ook een netwerklogin moeten hebben) en dan rechten uitdelen aan gebruikers op share's

netwerk

Nou gaat het wel ver.
Ik neem aan dat eerst het netwerk moet werken.
Oké XP staat op NTFS.
Op mijn Server met XP maak ik dan gebruikers aan.
Hoe kan ik die gebruikers sharen en een wachtwoord toekennen en hoe krijg ik die gebruikers dan te zien op
de client PC's?

Onne

Tijdens het aanmaken van de gebruikers op XP kun je ze ook een wachtwoord geven.

Om het loginscherm te krijgen op de andere pc's moet je aangeven dat er geen windowsaanmeldscherm moet komen maar een netwerkaanmelding. Daar kun je dan de gebruikersnaam invullen en het wachtwoord

netwerk

Hartstikkke bedankt voor jouw geduldige uitleg.
Ik ga het binnenkort proberen en mocht ik nog vraagjes hebben dan meld ik me weer.

Nogmaals bedankt

Groetjess Onne

Ok, succes en als je vragen hebt kun je ze altijd stellen

netwerk

Hallo hier ben ik weer.

Ik heb een hub aan de router verbonden.
Via die hub heb ik op al mijn 4 computers nu een internet verbinding.
Alleen zien de computers elkaar niet via het netwerk.
Ik heb op mijn server (XP Pro) 4 gebruikers aan gemaakt.
Eén gebruiker met mijn naam en voor de overige 3 clients heb ik PC1, PC2 en PC3.
Ik heb ze allemaal een wachtwoord gegeven. Ik kon nergens vinden hoe ik die gebruikers moet sharen.
Alleen nou weet ik niet meer hoe ik op de clients kan inloggen op de server.

Kun je mij uitleggen wat mijn volgende stappen zijn om via de clients in te loggen op de desbetreffende gebruikers die ik op de server heb gemaakt?

Onne

Bij de eigenschappen van je netwerkomgeving moet je primaire aanmeldscherm op netwerkaanmelding staan.

Dan opnieuw opstarten en dan behoor je een inlogscherm te krijgen waar je de naam en wachtwoord in kan vullen

netwerk

Maar hoe hoet ik dan de gebruikers op de server delen zodat ik ze op de clients kan openen.
Ik had nml. op de clients al het inlogscherm.
Als ik op de clients dan naar "Mijn Netwerkloktie" ga
dan wordt het netwerk niet gevonden. Dus de clients zien elkaar niet en ook de server niet.
En de server ziet de clients niet.

Onne

netwerk

Hallo hier ben ik weer

Ik heb mappen per gebruiker op de server gemaakt.
Geprobeert te delen, alleen kan ik ze maar delen door het bovenste hokje aan te vinken.
Het onderste hokje waarin staan dat ik een sharenaam kan opgeven blijft grijs en kan ik niet aanvinken.
Ik heb bestandsdeling wel aan staan.
Ik heb toch maar de wizard netwerk gedaan maar nou heb ik geen verbinding meer met internet

Kun je me nog helpen?

Onne

netwerk

Ik heb weer internet verbinding.

Ik heb gewoon even systeemherstel gedaan.
Nu het volgende.
Ik heb dus al mijn PC's aan een switch, die in verbinding staat met een router voor het internet.
Dat werkt goed op de server en mijn 3 clients.
Op de server heb ik 4 gebruikers aangemaakt.
Onne als systeembeheer en voor de rest PC1, PC2 en PC3.
Deze laatste 3 gebruikers hebben beperkte rechten en hebben een wachtwoord.

Hoe kan ik deze gebruikers delen? Ik heb bij de gebruiker PC1 een map gemaakt om te delen.
Die kan ik dus zoals ik al eerder mailde niet delen.
Terwijl op de server de bestandsdeling wel staat aangevinkt.
Als ik op de eerste client inlog met PC1 en het wachtwoord dan zie ik niet de gemaakta map.

Wat doe ik toch eigenlijk fout.
Of moet ik wel op de server de wizard netwerk doen,
dan worden de netwerkbestanden op een diskette gezet en kan ik met deze diskette de clients in het netwerk zetten.
Dat lijkt me wel onwaarschijnlijk omdat ik dat bij de eerste client (PC1) heb gedaan. En toch zie ik niet de gemaakte map wanneer ik inlog

Onne

Je moet gewoon op de map gaan staan. Rechtsklikken en dan delen kiezen.

Deel jij bestanden op de clients of op de server?

En waar wil je eigenlijk bestanden gaan delen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan