netwerk opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

100tibor

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2010
beste,

ik heb laatst onze modem-router vervangen door een nieuwe modem-router en die werkt precies zoals het moet.

de nieuwe modem-router is de wifi modem router x6 wlm-6600 van sitecom.

aangezien bij ons thuis de telefoonlijn binnenkomt in de kelder hebben we daar de modem-router ook weggezet maar helaas hebben we dan boven nauwelijks tot geen bereik en dat is erg lastig.
daarom heb ik via een kennis een 2e router kunnen bemachtigen. dit is de wireless gigabit router N300 x4 WLR-4000.
na hier op het forum gezocht te hebben naar een antwoord op mijn vraag hoe ik dit allemaal in moet stellen kwam ik dit bericht tegen: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/677841-Meerdere-routers-in-één-netwerk

Het opzetten van een tweede router
Om een tweede router te laten werken als een draadloos access point moeten we uitzoeken wat een router precies doet.
Uitdelen van ip adressen aan computers en andere apparaten via DHCP
Het vertalen van domeinnamen naar ip adressen via DNS
Het oplossen van ip adressen via een 'adressenboek'
Het blokkeren van poorten en diensten via een firewall, mac adressen filter, url filter, woorden filter, etc..
Nog extra functies als het instellen van netwerk prioriteiten, VPN verbindingen, etc...

Al deze functies worden al afgehandeld via onze eerste router (router 1), namelijk de gateway. In de tweede router moeten we deze functies dus uitzetten zodat er geen problemen optreden met de eerste router.
Al het bovengenoemde kan worden uitgezet (disable) in de tweede router. Wat er niet uitgezet kan worden is natuurlijk de WIFI functie. Deze kan worden ingesteld zoals gewenst, bijvoorbeeld dezelfde naam als router 1 of een totaal andere. Ook de encryptiemethode mag verschillen.

na dit stukje gelezen te hebben begreep ik alleen niet precies wat ik allemaal uit moest zetten. dit omdat er zo veel verschillende instellingen zijn die ik kan aanpassen.
is er iemand die me nog eens duidelijk stap voor stap wil uitleggen hoe ik al die dingen uitschakel op de eerste router.

alvast heel erg bedankt!

Tibor

Ik wilde ook zoiets gaan opzetten maar mijn draadloze router kan niet werken als access point.
Zit er in je 2e router (boven) niet een keuze menu waarin je kan instellen dat het als access point moet werken.

Heb je wel een netwerkkabel die loopt vanaf de huidige router naar de plek waar je de andere router wilt neerzetten?
Indien ja, dan zou je de andere router kunnen ombouwen naar accesspoint (en bedrade switch)
Indien nee, dan zoek je (m.i.) eigenlijk een wifi range extender (ik geloof dat die ook wel draadloze repeater wordt genoemd).

Tijs.

het is een wifi router met acces point dus het is mogelijk.

en er loopt een kabel van beneden naar boven waar ik de 2e router op aansluit.
als ik de 2e router aansluit doet het hele netwerk het niet omdat de modem-router en de router elkaar in de weg zitten omdat ik niet precies weet welke instellingen er precies aangepast moeten worden.

Ok, je wilt 'm ombouwen naar switch/accesspoint?
Als je 'm niet kunt (of niet weet hoe) om te zetten naar accesspoint kun je deze instructie gebruiken (ik denk dat bron hier ook wat aan heeft):

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de N300 X4 zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de wlm 6600. En daarna de N300 X4 via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de wlm 6600 verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de wlm 6600 moet je even achterhalen via een pc die je bedraad (of draadloos) aansluit op de wlm 6600, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de wlm 6600 aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de N300 X4 router:
Je kunt daarna je N300 X4 router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een router die ervoor staat (wlm 6600). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de N300 X4 van de wlm 6600.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de N300 X4.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de N300 X4, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de N300 X4.
5. Zet DHCP serving uit op de N300 X4.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de N300 X4 uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de N300 X4 een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de wlm 6600, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de wlm 6600. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de wlm 6600 als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Als je twijfelt, laat het toe te kennen ip-adres dan eindigen op .253
[Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de wlm 6600 al als LAN ip-adres gebruikt!]
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de N300 X4.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de N300 X4 bedraad met een LAN poort van de wlm 6600.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de wlm 6600 ipv. de N300 X4.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de N300 X4 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de N300 X4].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de N300 X4 zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de wlm 6600.
Je hebt dus de N300 X4 als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
uitleg ziet er erg goed uit. ga het morgen even op mijn gemak uitzoeken en zal dan waarschijnlijk nog wel een paar vragen hebben.

ik ga nu mijn bed opzoeken.

in ieder geval heel erg bedankt!

beste,

ik heb de stappen doorlopen en loop vast bij stap 7.
ik weet niet hoe ik hoe ik een vast ip adres kan toewijzen aan een lan poort.

mvg

Ok, je weet wel welk LAN ip-netwerk de wlm 6600 heeft? Want dat moet je weten om het juiste ip-adres op de N300 in te stellen.

Het LAN ip-adres stel je op een N300 in op (hoofd-)tabblad Status, (sub-)tabblad DHCP. Daar heb je trouwens (eerder al, in stap 5) DHCP serving uitgezet(!)

Tijs.

oke ik heb dit opgeslagen:
2eaoyeh.png

en hier heb ik het uitgeschakeld maar wat ik dan waar in moet vullen volg ik nog niet helemaal...
16j0n5l.png

Je moet op de N300 (bijv.) 192.168.0.253 als LAN ip-adres instellen. Dus NIET 192.168.0.1 , want dat gebruikt de wlm 6600

Ik schrijf nog:
Als je twijfelt, laat het toe te kennen ip-adres dan eindigen op .253
[Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de wlm 6600 al als LAN ip-adres gebruikt!]

Tijs.

oke en als ik hem dan wil benaderen moet ik dat nieuwe ip adres invullen?

Precies. Dat schreef ik ook al, in stap 10:
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de N300 X4 nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de N300 X4].

Tijs.

heel erg bedankt!
het is me gelukt.

ik heb via een andere tutorial ook al eens geprobeerd maar toen werkte het niet omdat ik de kabel vanaf de modem is de Wan poort gestopt had en niet in de LAN poort.

waarom is dat eigenlijk want die logica snap ik niet helemaal.

mvg

Even over de logica: Een (thuis-)router heeft 2 type aansluitingen: LAN en WAN.
Een router routeert tussen 2 ip-netwerken, namelijk tussen het LAN en WAN en terug. Een router moet dus aangesloten zijn op beide netwerken en de twee netwerken moeten (qua ip-reeks) van elkaar verschillen.

Wil je een (draadloze) router degraderen tot een 'doorgeefluik' ZONDER te routeren, dan moet die dus via een LAN aansluiting worden gekoppeld met het netwerk ervoor. De WAN aansluiting wordt (vanaf) dan dus helemaal niet meer gebruikt.

Graag nog je vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Kleine toevoeging nog: De doorverbinding vindt op (een) LAN aansluiting plaats omdat het draadloze gedeelte en de 4 LAN poorten van de router in het LAN gedeelte vallen, niet in het WAN gedeelte. Dus willen pc's/laptops/smartphones/etc. via de tot accesspoint/switch gedegradeerde router toegang krijgen tot het netwerk ervoor, dan moet dus het LAN gedeelte worden doorverbonden met het netwerk ervoor.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan