Netwerk traag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sidi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sidi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Hoi,

Wie kan mij helpen?

Ik heb een thuisnetwerkje. Deze is aangelegd zoals je tegenwoordig heel veel leest in tijdschriften: Paar computers, 100 mb ethernetkaartjes, switch en utp kabels. Ze draaien allemaal het tcp protocol en ze zien mekaar ook allemaal.

Het probleem is dat alle computers met een behoorlijke snelheid kunnen communiceren maar dat 1 pc (192.168.0.1) ERRUG langzaam data ontvangt. De installatie van Photoshop Elements via het netwerk duurde bijvoorbeeld bijna een uur en een kwartier. Al mijn videobestanden overzetten daar begin ik maar niet aan... Verzenden gaat echter wel op normale snelheid. Heb geen flauw idee hoe dat komt. Ik heb geen afwijkende instellingen en bijvoorbeeld pc 192.168.0.5 is precies zo geconfigureerd als de 192.168.0.1 en die doet het wel goed. Heb alle kabels al eens vervangen, een andere ethernetkaart geïnstalleerd, het tcp protocol gedeïnstalleerd en weer teruggezet. Onlangs is er zelfs een compleet ander moederbord en processor ondergekomen (Niet vanwege de netwerk "problemen", hoor) Heb al 's een ander ip adres gegeven (Ja, je wéét het niet...) Mijn gevoel zegt dus dat het niet aan de machine of aan het besturingssysteem ligt maar dat ik gewoon iets over het hoofd zie. Maar wie weet wat dat is???

Alvast bedankt voor enige tips.

Groetjes,
Gerard

Draaid er op die pc ook een speciaal progje dat op andere pc's niet draaid. BV een virusscanner, firewall of iets dergelijks.

Allebei XP?
Zijn alle netwerkkaarten en switch 100 Mbit?
Allemaal zelfde subnetmask en werkgroep?
Zijn de kabels goed?
Geen eventueel mogelijke storings (speakers, televisie) factoren in de buurt van kabels of i.e.d.?
Probeer de netwerkkabel van de langzame pc eens in een ander poortje op de switch?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door JBS
Draaid er op die pc ook een speciaal progje dat op andere pc's niet draaid. BV een virusscanner, firewall of iets dergelijks.
Yep! Zonealarm, Winroute Pro, Norton AV 2002. Maar die heb ik allemaal al uitgeschakeld gehad. Overigens is die 192.168.0.5 (die het dus wel goed doet) een laptop die ik overal mee naar toe zeul. Eigenlijk is die qua setup een exacte kopie van die 192.168.0.1 Er draaien dus in principe dezelfde dingen mee.

Geplaatst door NLspecial
Allebei XP?
Zijn alle netwerkkaarten en switch 100 Mbit?
Allemaal zelfde subnetmask en werkgroep?
Zijn de kabels goed?
Geen eventueel mogelijke storings (speakers, televisie) factoren in de buurt van kabels of i.e.d.?
Probeer de netwerkkabel van de langzame pc eens in een ander poortje op de switch?

192.168.0.1 is W98se met alle mogelijke updates. Verder draait er nog een XP op 192.168.0.2, deze heeft een gB ethernet onboard en de laptop is W98 en zit op 192.168.0.5. Zitten allemaal in dezelfde werkgroep en hebben hetzelfde subnet: 255.255.255.0 De andere 2 compuers zijn niet zo belangrijk omdat ze zelden aan staan.
Ander poortje heb ik al 's geprobeerd en de hele bekabeling is al 's vervangen. Storende elementen? Nee, niet echt.

Leuk raadseltje, hé!? Wie weet nog wat??

In elk geval bedankt voor jullie reacties!!

Grtz,
Gerard

Staat de verbindingssnelheid/duplex mode (van de netwerkkaart) wel op "auto"?
Probeer eens te pingen vanaf de langzame pc en er naar toe vanaf een andere pc? Gaat dat goed? Lage ping?
Installeer ook eens het programma DUmeter op de trage pc. Hiermee zie je welke (maximale) snelheden je haalt tijdens overdracht van gegevens over het netwerk.

Het is bekend dat een netwerk tussen windows 98 en win200/win xp langzamer is dan een netwerk tussen xp en xp.

Geplaatst door mr. bravoman
Het is bekend dat een netwerk tussen windows 98 en win200/win xp langzamer is dan een netwerk tussen xp en xp.

Kun je aan mij uitleggen waarom dan?

Geplaatst door Sidi

Yep! Zonealarm, Winroute Pro, Norton AV 2002. Maar die heb ik allemaal al uitgeschakeld gehad. Overigens is die 192.168.0.5 (die het dus wel goed doet) een laptop die ik overal mee naar toe zeul. Eigenlijk is die qua setup een exacte kopie van die 192.168.0.1 Er draaien dus in principe dezelfde dingen mee.
Wissel ze eens om dan?
Dus die 0.5 aan het kabeltje van de 0.1 en vice versa...
Als het probleem bij dezelfde laptop blijft, zit hem daar dus het probleem, blijft het probleem bij dezelfde verbinding, zou ik die kabel eens nakijken...
Succes :)

Geplaatst door sjunnie

Wissel ze eens om dan?
Dus die 0.5 aan het kabeltje van de 0.1 en vice versa...
Als het probleem bij dezelfde laptop blijft, zit hem daar dus het probleem, blijft het probleem bij dezelfde verbinding, zou ik die kabel eens nakijken...
Succes :)

Het kabeltje omdraaien heeft hij al geprobeerd (zelfs gehele bekabeling vervangen) en het is NIET de laptop die problemen geeft! Lezen!:rolleyes:

Geplaatst door NLspecial

Het kabeltje omdraaien heeft hij al geprobeerd (zelfs gehele bekabeling vervangen) en het is NIET de laptop die problemen geeft! Lezen!:rolleyes:
Nou zeg, ik wist niet dat je kwaad werd. :eek:
Ik las zo vlug nergens dat hij de kabels al eens verwisseld had, maar idd wel vervangen.
Het is toch mogelijk dat iemand kabels vervangt, en bij het aan de draad knijpen van de connectoren exact de volgorde van de aders aanhoudt zoals die was?
Als er bij 1 van die kabels een verkeerde volgorde aangehouden is, krijg je met de nieuwe kabel hetzelfde probleem....
Denken!:rolleyes:
Alle mogelijkheden uitsluiten, al zijn ze nog zo voor de hand liggend....;)

Was niet boos bedoelt, maar vind wel dat je goed moet lezen voordat je reageert. En aangezien jouw beide vragen al gesteld en beantwoord waren......

Daarbij haal je nu weer heel andere zaken erbij zoals het zelf in elkaar zetten van kabels e.d.

Met dat laatste ben ik het uiteraard helemaal eens.;)

Geen geruzie om mijn probleempje hoor. Sjonie past zijn principes in elk geval toe (Alles nakijken) en NLspecial is lekker serieus met Helpmij.nl bezig. Klasse! Het is fijn dat er mensen met je probleem willen meedenken. Dus in elk geval bedankt iedereen!!

Nu heb ik op mijn werk 's rondgevraagd en één van onze IT jongens denkt dat het toch aan de kabels moet liggen. Mijn netwerkje is gestaag gegroeid van 10 mbit tot 100 mbit en mij was altijd verteld dat dat met dezelfde kabels kan. Maar er blijken kabels te bestaan, speciaal bedoeld voor 100 mbit netwerken. Dus die wil ik nog laten maken en dan kijken of dit enig effect sorteert. Hou jullie op de hoogte. Overigens geeft DU meter een upload van zo'n 90 kb en een download van minder dan 10 kb aan..... Het bevestigd dus mijn probleem(pje).
Ben natuurlijk nog altijd geïnteresseerd in tips..!

Grtz
Gerard

Als je werkt met UTP kabels (cat7) dan moeten ze allemaal dezelfde snelheid hebben. Als er binnen de kabels een kabelbreuk is werkt het niet. Door middel van te pingen kun je de snelheid controleren.

Probleem is opgelost. Heb besloten Win XP op de 192.168.0.1 te zetten en nu loopt het netwerk als een komeet. Lag dus duidelijk aan Win98. Maar WAAR het nou precies aan lag....... zullen we dus nooit weten. Nou ja. Bedankt in elk geval voor de tips and tricks.

Groetjes,

Gerard

Waarschijnlijk door winroute, als je deze afsluit, blijft een gedeelte actief. En aangezien winroute is voorzien van een DHCP server. Kan het ook nog wel eens zijn dat die nog op de standaard waarde 192.168.0.1 staat.

Groetjes Erik Rothuis

Geplaatst door roto
Waarschijnlijk door winroute, als je deze afsluit, blijft een gedeelte actief. En aangezien winroute is voorzien van een DHCP server. Kan het ook nog wel eens zijn dat die nog op de standaard waarde 192.168.0.1 staat.

Groetjes Erik Rothuis
Ja dat klopt, maar dat gedeelte had ik uitgeschakeld middels "msconfig". (Dit moet sowieso uitgeschakeld worden als je wilt defragmenteren anders blijft die computer bezig...)

Groetjes,
Gerard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan