Netwerk van Horizin Box van Ziggo koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Netwerk van Horizon Box van Ziggo koppelen

Hallo Allemaal,

Ik maak gebruik van een Horizin-Box van Ziggo.

Om eigen data (Foto's enz) op deze Horizon Box te kunnen zetten, moet deze gekoppeld (draadloos of via een kabel) worden met het bijgeleverde modem.

Omdat de Horizon Box dicht bij het modem staat en er dus genoeg signaal is, lijt het me dat een Draadloze verbinding voor de hand ligt.

Alleen.... hoe kom ik aan het netwerkwachtwoord hier voor ?

MVG
Dukkel

Laatst bewerkt:
Dat staat in de brief die je van Ziggo/UPC gekregen hebt.
Alternatief sluit je een pc of laptop bedraad aan aan de Horizonbox en ga je naar http://192.168.192.1 en log je in als
admin
admin
en stel je een eigen wifi wachtwoord in in "tabblad" Draadloos en daarna (aan de linkerkant) op Beveiliging. Daar kun je het wachtwoord instellen.
NB: Je hebt 2 wifi netwerken: 1 op de 2,4 Ghz band en 1 op de 5 Ghz band, dus je hebt 2x Beveiliging aan de linkerkant, dan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Dnties

Volgens mij heb ik het Draadloos Wachtwoord voor de Horizon Box al gevonden.

Het staat onderop de Horizon Box. (logisch eigenlijk)

Maar nu:

Waar geef ik dit wachtwoord in? (ik wil dus een draadloze verbinding tussen mijn Horizon Box en mijn Modem)

a. Je kunt op de horizonbox geen bestanden zetten. Je kunt wel mappen delen vanaf je laptop/pc via het bedrade en wifi netwerk van de Horizonbox.
Ook kun je voor afspelen van (media-)bestanden bijv. Universal Media Server inrichten op je laptop/pc, zodat je laptop/pc op de Horizonbox gevonden wordt via MIJN MEDIA -> MIJN APPARATEN
b. De Horizonbox is een routermodem.
Je zult bedoelen dat je een draadloze verbinding wilt hebben tussen je Wifi netwerkadapter in je laptop/pc en de horizonbox. Dat is dan gewoon een kwestie van rechtsklikken op je wifi verbinding rechts onderin in je systeemvak (naast de klok) en kiezen voor "Beschikbare netwerken weergeven" en dan klikken op het wifi netwerk van de Horizonbox, dan kiezen voor "Verbinding maken" en dan het bijbehorende wifi netwerkwachtwoord ingeven.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo dnties

Ik heb nu wel verbinding met de HorizonBox.

Maar kan er (zoals je al zei) niets op plaatsen.

Ik had gedacht dat ik op sectie foto's/Afbeeldingen daar mijn foto's zou kunnen neerzetten, zodat ik ze laten op de TV zou kunnen bekijken.

Maar er zit dus nog wel een aap in.

Wat kun je dan WEL mee doen?

Je kunt mappen met media-bestanden (foto's, films) bekijken die via DLNA servers gedeeld worden op je netwerk en de gedeelde bestanden ook openen/weergeven. Zo staat het ook in de handleiding van het apparaat (in de papieren versie en ook in de electronische).
Ik heb het daar al over gehad ook, in mijn vorige posting!

Ziggo/UPC levert (ik neem aan nog steeds) een licentie voor Twonky, als alternatief voor Universal Media Server (waar ik het in mijn vorige posting over had), wat beiden (softwarematige) DLNA servers zijn.

Toelichting mappen delen met Universal Media Server: hier
Downloaden Universal Media Server: hier

Tijs.

Hallo Dnties

Ik heb de link op de Zigo-Site gevolgd om Twonky te installeren, maar die wijst naar een pagina die er niet meer is.

Dus ik denk dat Twonky uit de lucht is. Ik heb Ziggo inmiddels hierover vragen gesteld.

Maar is er misschien een gratis alternatief voor Twonky ?

MVG
Jan

Laatst bewerkt:
Als ik 2x Universal Media Server noem, zonder melding erbij dat dat betaalde software zou zijn, wat denk je dan wat een gratis alternatief voor Twonky is?

Begrijpend lezen verwacht ik van je, net zoals (enige) zelfwerkzaamheid/onderzoeksgezindheid...

Tijs.

Hallo Dnties

Ja, neem me niet kwalijk, ik had die 2x links niet gezien.

Inmiddels heb ik Universal Media System draaien, hij is nog aan het uploaden,
ik heb alleen nog niet gezien wat en waar het terecht komt. ook kan ik momenteel niet op de TV kijken.
Maar dat komt nog wel

Mvg
Jan

Ik bedoelde dat ik zowel in posting #6 als in posting #8 het over Universal Media Server (UMS) heb gehad.
Goed, korte handleiding UMS i.c.m. Horizonbox:
a. Verbind de UMS server-pc/-laptop met het Horizonbox netwerk (bedraad of draadloos)
b. Deel mappen in UMS (zie de link in posting #6). Vergeet niet om, na het selecteren van mappen om te delen, de UMS software te herstarten.
c. Op de afstandbediening van de Horizonbox: Klik op Menu, kies MIJN MEDIA (oftewel: Ga 1 naar links) en klik OK
c. In de 'map' MIJN MEDIA: Kies MIJN APPARATEN (oftewel: Ga 1 omhoog) en klik OK
d. Als het goed is verschijnt de UMS server ("Universal Media Server"), klik op OK en ga door de mappen heen en klik OK om in de gewenste map te komen. Selecteer de media die je wilt zien en klik OK. Je krijgt, afhankelijk van welk soort media, (o.a.) de keuze Afspelen (indien films) of Kijken (indien foto). Klik op OK om het te tonen/afspelen.
Indien film, klik op het Stop knopje op de afstandbediening om de vertoning te stoppen. Indien foto, klik op Back op de afstandsbediening.
Weer Back om weer terug te komen in de map waar de film of foto stond en zo kun je weer verder navigeren.
Als je (met gestopte media) maar vaak genoeg Back doet kom je vanzelf weer in MIJN APPARATEN uit en doe je ook daar weer 2x Back dan ben je terug op normaal tv kijken.

PS: Om voor mij onbekende reden geeft de Horizonbox altijd max. 10 mappen of media-bestanden weer. Wil je er meer zien, ga naar map/media-bestand 10 en klik op OK. Als je dan met Back weer teruggaat kun je ook mappen/media-bestanden 11 t/m 19 bereiken etc.
PS2: Normaal gesproken verschijnt de Horizonbox in UMS als een Samsung GMT-G7400 zodra UMS 'm "ziet". Maar de UMS zelf verschijnt er ook, omdat UMS ook een "website" heeft waar ik verder niet op inga waar (verbonden vanuit een webbrowser) gebladerd kan worden door de gedeelde media.
Bediening/bladeren/openen van media vindt (normaal gesproken) dus plaats via de afstandsbediening van de Horizonbox.

Als bij d. de media-server niet verschijnt op de Horizonbox bij "MIJN APPARATEN" dan moet je kijken naar firewall(-instellingen) op de pc/laptop waar je UMS op gestart hebt. Bedenk dat UMS gebruik maakt van Java, dus je zou in de firewall-software van je de applicatie C:\Program Files\Java\jre1.8.0_91\bin\javaw.exe danwel C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_91\bin\javaw.exe (waar het bij jou maar staat) inkomende verbindingen moeten toestaan.
Ook kan (maar dan alleen als je meerdere actieve netwerkverbindingen tegelijkertijd hebt, zoals 1x bedraad én 1x wifi tegelijkertijd) dat UMS zich verbonden heeft met de verkeerde netwerkverbinding, waar je dan een keuze in kunt afdwingen in tabblad Algemene Configuratie ("Dwing netwerkgebruik op interface" deel). Uiteraard moet dan UMS weer herstart worden om de nieuwe instelling actief te maken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Dnties

Eerste poging om UMS te updaten met Data is niet gelukt.
1) Het heeft heel erg lang geduurt met updaten.
2) De UMS kwam niet voor in Mijn Apparaten op de HorizonBox

Daarom heb ik uit voorzorg de Firewall tijdelijk uitgeschakeld en zelfs de UMS opnieuw ingericht en de Data gedeeld
Nu si UMS de gedeelde bestanden aan het uploaden naar de UMS toe.

Het lijkt me een zeer lang klussie (dat uploade) en omdat er geen voortgangs aanwijzer is, is het maar afwachten
Excuses er is wel een bewegnede voortgangs cursor, maar deze geeft niet de stand van zake weer

Doe ik wat verkeerd?

MVG
Jan

Laatst bewerkt:
Normaal gesproken deel je op een UMS server bestanden die op die pc/laptop lokaal staan. Echter, ik meen nu van je te begrijpen dat je mappen/bestanden van allerlei computers/laptops in je netwerk aan het kopiëren bent naar 1 computer, om ze (daarna) te delen in UMS?

Tijs.

Hallo Dnties

Nee, ik deel niet allerlei bestanden op diverse computers

Ik deel C:\Gebruikers\JanD\Afbeeldingen alleen maar om het te proberen.

Maar in een eerdere instantie heb ik wel meerdere bestanden gedeeld, maar dat lukte niet. Dus nu doe iuk het wat rustiger aan (maar altijd vanaf slechts 1 computer)

De eerste keren zag ik onder tapblad Status meerdere Gedetecteerde mediaranderers

Nu na het hernieuwd installeren van UMS, zie ik geen Mediarenderers Komen die op een later tijdstip?

Op mijn computerst, onder Netwerklocaties op C: staat wel Universal Media Server met diverse directories, en zelfs plaatjes, maar die zijn beslist niet van mij.

En op de Horizon Media Box is nog steeds niets te bekennen van de inhoud enig bestand.

MVG
Jan

Hallo Dnties

Volgens mij gaat er nu echt iets verkeerd.

Nu staan er 2 Gedecteerde mediarenderers zie plaatje, maar een er van wordt aangegeven als XBOX en ik heb niet eens een XBOX

Schermafdruk 2016-05-18 17.30.35.png

En ook het IP nummer van de XBOX ook nog eens onder dezelfde IP-reeks als dat mijn Desktop (192.168.178.11)
Ik dacht dat de Horizon Media Box reeks in de 192.178.192.1 en verder viel ?

MVG
Jan

Laatst bewerkt:
Inderdaad gaat dit helemaal verkeerd, want het lijkt er sterk op dat je niet met het wifi netwerk van je Horizonbox verbonden bent (UPCxxxxxxxxx) maar (bijv.) met een Ziggo WifiSpots netwerk ("Ziggo").
Ik zeg dat omdat (zoals je zelf ook al opviel) het standaard LAN netwerk van een Horizonbox 192.168.192.x is en niet 192.168.178.x , wat bij andere Ziggo apparaten hoort.

Tijs.

Je begrijpt wel dat ik me nu ernstig afvraag of je wel een Horizonbox hebt, nu je zegt dat je desktop (ook) niet met een Horizonbox verbonden is...

Een Horizonbox ziet er uit zoals op deze webpagina
en (als het goed is) heb je er (minstens) een afstandsbediening bij zoals getoond op deze webpagina
Mijn instructie gaat uit van een Horizonbox met de afstandsbediening die in de tweede link wordt getoond.

Tijs.

Hallo Dnties

Ja, maar ik heb wel degelijk een Horizon Media Box. En die is nu onder Status weer beeld gekomen. Zie plaatje
Schermafdruk 2016-05-18 19.13.03.png
Nu staat de Horizon Media box er dus wel weer bij.

Maar is heb je schrijven nos weer der eens opnieuw gelezen. Je schrijft onder b. Deel mappen in UMS:

en verder: "Vergeet niet om, na het selecteren van mappen op te delen, de UMS software te herstarten"

Moet dat meteen nadat alles volledig is geupload of meteen na het selecteren ?

Nog een vraag (die je misschien niet kunt beantwoorden): Hoelang duurt het voordat een map b.v. Afbeeldingen is geupload (= ong. 2.2 Gb groot) Er wordt n.l. niets aangegeven hoever de UMS is.

MVG
Jan

Hallo Dnties

Bij enige twijfel: Hier is hij verbonden, de WiFi Edimax-stick verbonden met de UPC241347784

Schermafdruk 2016-05-18 19.27.05.png

Ziet er tich goed uit he?

MVG
Jan

Tsja, kijk eens goed naar je laatste schermafdruk: Je bent 2x verbonden, namelijk 1x bedraad (met Ziggo94915) en 1x draadloos (met UPC241347784).
In dat geval kiest UMS zelf 1 van de 2 netwerken (blijkbaar met voorkeur voor de bedrade, wat ik me wel kan voorstellen).

Wat je dan moet doen is (had ik al in posting #10 geschreven, overigens :rolleyes:):
Ook kan (maar dan alleen als je meerdere actieve netwerkverbindingen tegelijkertijd hebt, zoals 1x bedraad én 1x wifi tegelijkertijd) dat UMS zich verbonden heeft met de verkeerde netwerkverbinding, waar je dan een keuze in kunt afdwingen in tabblad Algemene Configuratie ("Dwing netwerkgebruik op interface" deel). Uiteraard moet dan UMS weer herstart worden om de nieuwe instelling actief te maken.
[Uiteraard geef je daar dan aan dat je de draadloze verbinding wilt gebruiken.]

Verder: Er wordt niets geüpload vanuit UMS. Dus als je 2,2 GB aan bestanden deelt via UMS dan zijn die "meteen" te bekijken op de Horizonbox (vooropgesteld dat de verbinding ermee goed is en je (eenmalig) UMS geherstart hebt om de nieuwe instelling actief te maken).
Dat herstarten bedoelde ik nadat je de map(pen) hebt aangegeven om te delen. Zoals net gezegd wordt er verder helemaal niet geüpload, er vindt pas netwerkverkeer van enige grootte plaats zodra je (bijv. op de Horizonbox) gebladerd hebt naar media op de UMS server en hebt aangegeven dat je die media wilt Afspelen/Kijken. Zie posting #10.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tsja, kijk eens goed naar je laatste schermafdruk: Je bent 2x verbonden, namelijk 1x bedraad (met Ziggo94915) en 1x draadloos (met UPC241347784).
In dat geval kiest UMS zelf 1 van de 2 netwerken (blijkbaar met voorkeur voor de bedrade, wat ik me wel kan voorstellen).

Wat je dan moet doen is (had ik al in posting #10 geschreven, overigens :rolleyes:):

[Uiteraard geef je daar dan aan dat je de draadloze verbinding wilt gebruiken.]

Verder: Er wordt niets geüpload vanuit UMS. Dus als je 2,2 GB aan bestanden deelt via UMS dan zijn die "meteen" te bekijken op de Horizonbox (vooropgesteld dat de verbinding ermee goed is en je (eenmalig) UMS geherstart hebt om de nieuwe instelling actief te maken).
Dat herstarten bedoelde ik nadat je de map(pen) hebt aangegeven om te delen. Zoals net gezegd wordt er verder helemaal niet geüpload, er vindt pas netwerkverkeer van enige grootte plaats zodra je (bijv. op de Horizonbox) gebladerd hebt naar media op de UMS server en hebt aangegeven dat je die media wilt Afspelen/Kijken. Zie posting #10.

Tijs.

Hallo Tijs

Dat ik twee keer verbonden ben is juist.
1) Gewoon met internet via mijn vaste verbindings kabel
2) Via mijn WiFi-Stick met UPC241347784 (de Horizon Media Box)

Zou toch juist zijn op deze manier? Il heb dus 2 actieve verbindingen.

Ik ga zo meteen even kijken op de Horizon Media Box.

MVG
Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan