Ik bedoelde dat ik zowel in posting #6 als in posting #8 het over Universal Media Server (UMS) heb gehad.
Goed, korte handleiding UMS i.c.m. Horizonbox:
a. Verbind de UMS server-pc/-laptop met het Horizonbox netwerk (bedraad of draadloos)
b. Deel mappen in UMS (zie
de link in posting #6). Vergeet niet om, na het selecteren van mappen om te delen, de UMS software te herstarten.
c. Op de afstandbediening van de Horizonbox: Klik op Menu, kies MIJN MEDIA (oftewel: Ga 1 naar links) en klik OK
c. In de 'map' MIJN MEDIA: Kies MIJN APPARATEN (oftewel: Ga 1 omhoog) en klik OK
d. Als het goed is verschijnt de UMS server ("Universal Media Server"), klik op OK en ga door de mappen heen en klik OK om in de gewenste map te komen. Selecteer de media die je wilt zien en klik OK. Je krijgt, afhankelijk van welk soort media, (o.a.) de keuze Afspelen (indien films) of Kijken (indien foto). Klik op OK om het te tonen/afspelen.
Indien film, klik op het Stop knopje op de afstandbediening om de vertoning te stoppen. Indien foto, klik op Back op de afstandsbediening.
Weer Back om weer terug te komen in de map waar de film of foto stond en zo kun je weer verder navigeren.
Als je (met gestopte media) maar vaak genoeg Back doet kom je vanzelf weer in MIJN APPARATEN uit en doe je ook daar weer 2x Back dan ben je terug op normaal tv kijken.
PS: Om voor mij onbekende reden geeft de Horizonbox altijd max. 10 mappen of media-bestanden weer. Wil je er meer zien, ga naar map/media-bestand 10 en klik op OK. Als je dan met Back weer teruggaat kun je ook mappen/media-bestanden 11 t/m 19 bereiken etc.
PS2: Normaal gesproken verschijnt de Horizonbox in UMS als een Samsung GMT-G7400 zodra UMS 'm "ziet". Maar de UMS zelf verschijnt er ook, omdat UMS ook een "website" heeft waar ik verder niet op inga waar (verbonden vanuit een webbrowser) gebladerd kan worden door de gedeelde media.
Bediening/bladeren/openen van media vindt (normaal gesproken) dus plaats via de afstandsbediening van de Horizonbox.
Als bij d. de media-server
niet verschijnt op de Horizonbox bij "MIJN APPARATEN" dan moet je kijken naar firewall(-instellingen) op de pc/laptop waar je UMS op gestart hebt. Bedenk dat UMS gebruik maakt van Java, dus je zou in de firewall-software van je de applicatie C:\Program Files\Java\jre1.8.0_91\bin\javaw.exe danwel C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_91\bin\javaw.exe (waar het bij jou maar staat) inkomende verbindingen moeten toestaan.
Ook kan (maar dan alleen als je meerdere
actieve netwerkverbindingen tegelijkertijd hebt, zoals 1x bedraad én 1x wifi tegelijkertijd) dat UMS zich verbonden heeft met de verkeerde netwerkverbinding, waar je dan een keuze in kunt afdwingen in tabblad Algemene Configuratie ("Dwing netwerkgebruik op interface" deel). Uiteraard moet dan UMS weer herstart worden om de nieuwe instelling actief te maken.
Tijs.