Newbie :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathieuu

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hallo allemaal,

Nu ik HTML en CSS (denk ik) toch wel grotendeels onder knie heb, ben ik sinds gisteren met javascript bezig. Ik heb mezelf een boek aangeschaft en ben er volop in bezig nu.

Maar koppig als ik ben, probeer ik altijd graag eens zelf iets uit :) .

Mijn doel was om een simpel eerste scriptje te schrijven in javascript waarbij met een prompt 2 getallen gevraagd werden aan de gebruiker, deze met elkaar opgeteld zouden worden en vervolgens de uitkomst zichtbaar werd.

Met mijn luttele kennis, heb ik dit geschreven, maar het resultaat is niet echt wat ik in gedachten had, zouden jullie me even kunnen helpen of wat tips geven ? Alvast bedankt.

JS code:

[JS]<script type="text/javascript">

function optellen(a, b)

{

var resultaat = parseInt(a) + parseInt(b);
return restultaat;

}

var getal1 = prompt("Typ het eerste getal");
var getal2 = prompt("Typ het tweede getal");
var uitkomst = optellen(getal1, getal2);

document.write('getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst');

</script>[/JS]

Mvg, Mathieu.

Ik raad je aan Firefox te gebruiken; deze heeft een erg handig foutenconsole (ctrl+shift+J)
deze geeft:
Error: restultaat is not defined
Source File: test.html
Line: 8
---> haal eens die t weg die er teveel staat? (typo!!! haha)

Wat je nu krijgt is dit:
getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst
geschreven op je pagaina. 'Wat de *(#&%', hoor ik je denken. Nou, heel simpel:
[JS]document.write('getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst');[/JS]
document.write neemt als parameter een string. Die geef je ook, en dus wordt alles letterlijk geprint. Je kan nl. enkele en dubbele quotes vrij mixen, want ze tellen als 'hetzelfde', zolang je het maar logisch houd:
[js]alert('dit is een ' + 'stringetje'); //goed
alert('dit is een' + "stringetje"); //goed

alert("dit gaat 'goed' dus"); //goed
alert('dit gaat "ook" goed'); //goed

alert('dit is een foutje"); //fout, verkeerd gewisseld[/js]

Wat jij wilt is dit:
[JS]document.write(getal1 + " plus " + getal2 + " = " + uitkomst);[/JS]
zonder de enkele quote's ( ' ) in het begin/einde.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank. Toch weer iets bijgeleerd :) .

(Als ik de komende dagen nog vragen heb - wat zeker het geval gaat zijn - wordt er dan verwacht dat ik per probleem een nieuwe topic aanmaak, of liever voor simpele vragen als de mijne gewoon hieronder een vraag bijplaats ?).

Mathieu.

Hmm, ik denk dat een nieuw topic een beter idee is. Vermeld iig wel even een goede beschrijving van het probleem als titel (en niet: 'newb vraag' maar 'probleem met user input' ofzo. Of verzin iets creatiefs, zoals 'Arithmetrische fout willekeurige invoer' :P).

Deze kan je op 'opgelost' zetten, zie rechtsonder van dit bericht (Status van de vraag).

:thumb:

Laatst bewerkt:
Ja sorry, ergens had ik verwacht dat vragen van het niveau als deze niet eens beantwoord zouden worden.. Vandaar :) .

Anyways, vraag opgelost. Bedankt.

Nog een tip: De Firefox addon "FireBug" is ook erg handig, vooral voor de grotere scripts.
Het helpt echt VEEL d(^^,)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan