• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Niet correcte optelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Montaigne

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2005
Hallo,

Ik heb een lijstje gemaakt met omzetcijfers met daarnaast een kolom waar zichtbaar is de BTW.
Nu valt me op dat de optelling in deze kolom van de BTW niet correct is. Het scheelt telkens een cent.

Als ik hetzelfde lijstje van de BTW gewoon optel dus niet als een percentage van de toegewezen cel dan is optellling wel correct.

Heeft iemand hiervoor misschien een verklaring?

Vriendelijke groet Ton

Das een afrondingsverschil. Als je meer decimalen weergeeft zou het beter moeten kloppen.

Code:
exbtw 1,23    btw 19% 0,23    inclbtw 1,46
exbtw 1,23    btw 19% 0,23    inclbtw 1,46
------------------------------------------
exbtw 2,46    btw 19% 0,46    inclbtw 2,92
Je berekent de btw op de cent nauwkeurig. Dat is ook wat je in rekening brengt, ontvangt en weer afdraagt.

(per 1 juli 2004 moet vanaf een 1/2 cent naar boven worden afgerond)

Je totaal aan btw krijg je dus door alle afgeronde btw bedragen bij elkaar op te tellen en niet door het totaal exbtw met 19% te vermenigvuldigen (dat was hier 0.47 geweest). Hetzelfde geldt bij de inclusief bedragen.

Per kolom optellen dus.

Vr.Gr. Egel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan