niet tevreden over AMD 6870

Status
Niet open voor verdere reacties.

maaroen

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Hallo allemaal,

ik heb afgelopen week een dell xps 8300 gekocht met een AMD 6870 er in. alleen nu blijkt dat deze kaart minder goed werkt als de kaarten die een vriend van mij 2 jaar geleden in zijn pc heeft gezet. Als hij bijvoorbeeld bij WoW de graphics het zelfde zet als mij heb ik meer lag dan hij.

Dit is mijn huidige pc:

-------------------------------------------------------------------------
PROCESSOR Intel® Core™ i7-2600 Processor (3.40GHz, 8MB) bewerken

BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT – Engels

GEHEUGEN 8.192 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 (2 x 4 GB)

OPTISCH(E) STATION(S) Blu-Ray ROM combo (Blu-ray alleen lezen en CD & DVD lezen/schrijven)

HARDE SCHIJF 2 TB, dubbele harde schijf, RAID "Stripe" (2 x 1 TB - 7.200 rpm)

GRAFISCHE KAART AMD Radeon™ HD 6870 1GB DDR5 Graphics Card

GELUIDSKAARTEN Sound Blaster X-Fi Xtreme Music-geluidskaart

DRAADLOZE CONNECTIVITEIT Dell Wireless 1501 halve minikaart (802.11n)
------------------------------------------------------------------------------

Nu mijn vraag klopt het dat deze grafische kaart eigenlijk niet zo goed is en moet ik hem vervangen door een van deze:

-------------------------------------------------------------------------------
AMD Radeon™ HD 6770 1GB DDR5 graphics [minderprijs € 104,50]

NVIDIA® GeForce GTX 560 1.25GB DDR5 Graphics Card [meerprijs € 47,50 of € 2/maand1]

AMD Radeon™ HD 6870 1GB DDR5 Graphics Card [Inbegrepen in prijs

AMD Radeon™ HD 6950 2GB DDR5 Graphics Card [meerprijs € 152,00 of € 7/maand1]
--------------------------------------------------------------------------------

Deze pc zal veel gebruikt worden om te gamen, dus wil ik er graag een goede video kaart in hebben. Ik denk dat de rest van het systeem wel goed is, ik weet alleen niet welke video kaart ik er het beste in kan doen.

Groeten,

Maaroen

de HD6870 is een mid range game kaart WoW zou geen probleem moeten zijn
nu weet ik niet welke videokaart jou vriend heeft

wil je echt alle games op high spelen dan heb je wel wat beters nodig de HD6970 of GTX570 bijvoorbeeld
maar die zijn dan ook weer een heel stuk duurder

de HD6950 is het sterkste uit dat rijtje van jou keuzens

Is de HD6950 vergelijkbaar met de HD6970? Dus zou ik daarmee wel alles op high moeten kunnen spelen?

En volgens mij heb ik de laatste drivers geinstalleerd maar ik weet het niet zeker. Ik ben nu aan het kijken of ik de driver kan upgraden.

Laatst bewerkt:
Je bedoeld tussen het upgraden van de drivers of tussen de HD6870 en de HD6950?

Ik zou inderdaad even de drivers nalopen. Hoewel de 6870 inderdaad midrange is, is het meer dan voldoende om wow op max te spelen. Met een oudere kaart op 1920-1200 max settings haal ik 48 fps in drukke gebieden, 90 fps of meer overal anders. Indien je de lag alleen in wow ervaart, is er mogelijk een cpu conflict of je netwerk niet optimaal.

Je kunt ook een benchmark draaien en de score vergelijken met een bekende score om te zien of de kaart mogelijk onder de maat presteerd

Ik heb overal 50 fps met niet alles op max , en ongeveer 35 - 40 in drukke gebieden.

Is het de moeite waard om de HD6950 aan te schaffen in plaats van de HD6870?

Welke voeding heb je ? Meestal in die market pc's steken wel een paar high end onderdelen in, maar de rest is dan brak (ik spreek uit ervaring van vroeger). Ik hoop dat je minimum 650w heb steken.

Ik kan zo niet vinden welke voeding ik heb, maar ik kan bij dell die grafische kaart selecteren dus ik neem aan dat die er in kan en dat de pc het trekt. Maar zit er genoeg verschil tussen om de HD6950 te kopen ipv de HD6870?

Hehe ... zo zijn er heel veel pc's waar de voeding het "juist net aan kan" of "juist net niet aankan". Soms kan dat bepalend zijn in testen en benchen. Zo had ik een ATI5770 met een "net niet" voeding maar toch alles high end. Bij een ander voeding kan je soms wonderen zien. Maar als je voet bij stuk wil houden bij het aanschaffen van een nieuwe kaart. Dan houd ik je niet tegen ;)

Succes ermee!

iig Ik heb even speurwerk gedaan en heb jou pc gevonden. Je hebt een 460W voeding als dit je pc is:
wss een gelijk aardige setup met zelfde cpu gaat zelfde 460w voeding hebbe, die toch naar de lage kant is,
http://www.pcworld.com/product/788982/dell_xps_8300.html?p=specs

Als dat jou pc is, met die voeding, vergeet dan maar die ATI 6950 :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor je reactie en ik zal kijken of ik er iets aan kan doen.

maar zou je toch antwoord kunnen geven op mijn vraag?:
Of het verschil tussen de HD6950 en de HD6870 goed merkbaar is?

het verschil tussen beide kaarten is goed merkbaar, maar 45 FPS in wow lijkt me echt erg weinig. heb je voor de gein eens geprobeerd een keer op te starten zonder al je addons?

de fps is nu wat beter met shadows lager, maar in een stad heb ik met alles op het hoogste 30 - 60 fps (verschil is lopen en stil staan), soms schiet hij naar 30 en soms is hij wel redelijk normaal.
De HD6870 is dus een mid range card, is de HD6950 een high range card. Hoeveel fps denk je dat ik zou moeten hebben met die nieuwe kaart in wow met alles op ultra?

Laatst bewerkt:
Als je echt zo graag verschil wil weten, zoek dan gewoon benchscores op google, ... download cinebench en vraag dat ook aanje maat met gelijk aardige kaart, en doe de testen, vergelijk dan mekaars scoren. Als je van mekaars online gamplay fps gaat vergelijken heb je zowizo valse scores. Jou en zijn internet verbinding is afhankelijk, zijn en jou systeem ...

iig Er is wel degelijk een verschil in fps en preformance, maar als je een te lage voeding hebt, zoek dan beter een lager kaartje zoals een ATI 5770 Hawk 1GB DDR5
Das zeker te doen en kost ma +/- 100 EUro, ga je voor de ATI6950 zie da je dan goed voor bereid bent.

Ik heb de 3dmark vantage test gedaan daarbij was dit mijn uitslag:

-----------------------------------------------------------------------------
Your Score Target Score for
Your Hardware

Overall Score P6958 P18300
GPU Score P5647 P16600

bij een vriend die z'n laptop 1 jaar geleden heeft gekocht was dit de uitslag:

Your Score Target Score for
Your Hardware

GPU Score P6000 P6100

Als je naar mijn kaart kijkt zie je dat hij 3x lager scoort dan gemiddeld en die van die vriend wel goed in de buurt komt.

Weet iemand waar dit aan ligt?

ja en heeft die van je vriend ook precies dezelfde videokaart
anders kun je ze niet 1 op 1 vergelijken...

Nee hij heeft niet precies de zelfde video kaart, maar toch zou ik verwachten dat mijn kaart meer in de buurt van de target score zou komen zoals de andere 177 hebben die de test hebben gedaan met mijn kaart. (als ik het goed begrepen heb, er staat namelijk similar systems)
score.webp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan