Nieuw met PHP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Ik ben PHP aan het leren en tot nu toe lijkt het me een hele leuke scripting taal! Ik heb wel een aantal vraagjes.

1) Als ik een variable $filename = "tekst.doc" heb, kan ik deze dan zo in een < a href> tag doen >> <a href=<?=$filename?>>download</a>? of moet dat anders? Misschien beter op deze manier?
PHP:
echo "<a href=";
echo $filename;
echo ">Download</a>";

Zo?

2) Kan ik met PHP kijken of iemand IE gebruikt of Mozilla? Zo ja, hoe?

3) Hoe werkt dat van als je achter een pagina nog data hebt staan die gebruikt kan worden in de webpagina? Beetje vaag, maar ik bedoel, zeg maar:

adres: www.ditiseentestlinkdusnietecht.nl/software.php?id=25

en die data in een PHP'tje gebruiken. Hoe doe ik dat?

4) Weet iemand een goeie gratis host voor PHP bestanden behalve www.dhost.info ? Dhost neemt even geen sign ups meer aan...

Ik ben zeer enthousiast over PHP, ik ben heel erg benieuwd wat ik allemaal voor mogelijkheden voorgeschoteld krijg :)

PHP is inderdaad een erg leuke en ook handige taal!

Wat antwoorden op je vragen:
1) Op jou 2e manier kan het, maar beter is:
PHP:
echo "<a href=". $filename. ">Download</a>";

2) Ja dit kan d.m.v. de code:
PHP:
<?
if(strstr($HTTP_USER_AGENT, "MSIE")) {
?>
<center><b>Je gebruikt IE</b></center>
<?
} elseif (strstr($HTTP_USER_AGENT, "Mozilla/4.5")) {
?>
<center><b>Je gebruikt Mozilla</b></center>
<?
}
?>

3) Dat doe je met deze code:
PHP:
if(isset($_GET["id"]) == TRUE)
{
  $id = ($_GET["id"]);
}

4) Gratis hosts zou ik zo niet weten, maar ik ken wel een zeer goedkope betaalde host: Mystical Hosting
Hierbij heb je al een pakket met php en mysql ondersteuning voor maar €1 per maand ;)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Systemizer X100
4) Weet iemand een goeie gratis host voor PHP bestanden behalve www.dhost.info ? Dhost neemt even geen sign ups meer aan...

Funpic:

Gratis
Geen reklame
PHP
MySQL
FTP
Direkt na aanmelden beschikbaar
Filesize max. 1 MB
Support-Forum
99,9 % uptime

Hee bedankt iedereen! Nu kan ik weer even verder :D ik moet wel even een supercompressor vinden, want de bestanden die ik wil gaan delen met anderen zijn wel ietsje groter dan 1mb:p

Ik heb mijn eerste PHP testpagina af, te zien op http://tgfdomain.tg.funpic.org/

Niets speciaals, alleen ik vind het al geweldig dat je gewoon maar één bestandje kunt gebruiken voor meerdere data, alleen door middel van een variable!
Maar, kan dat niet anders? Kan ik daarvoor een database gebruiken, MySQL ofzo? Hoe werkt dit?

Heb je ooit eerder met databases gewerkt?

Anders kost dit nogal wat tijd om te leren...ik kan het weten! :p

Voor veel (goede) hulp:

http://www.jacqieline.com/

Heb ik veel gevonden toen ik een jaar geleden begon. En nu heb ik hele beheer systemen geschreven met als toppunt een webshop die daadwerkelijk heeft gedraaid. Kan em wel keer online zetten...

Vreemd, op die site van Essetee heb ik alle stappen tot nu toe gevolgd, alleen werkt het niet. Ik probeer nu in te loggen bij mijn database Mijndb (test) maar ik krijg deze foutmelding:

PHP:
MySQL retourneerde:
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Ik gebruik trouwens de Wamp Server. Moet ik dat, voor dat config.ic.php bestand in C:\program files\wamp\www\phpmyadmin\ zijn?

Geplaatst door bultje21
Voor veel (goede) hulp:

http://www.jacqieline.com/
Bah.
Heb ik veel gevonden toen ik een jaar geleden begon. En nu heb ik hele beheer systemen geschreven met als toppunt een webshop die daadwerkelijk heeft gedraaid.
Zegt nog niets. Over hoe netjes je errorhandling is, hoe gebruiksvriendelijk het script is (zowel voor bezoekers als beheerders), hoe goed de beveiliging geregeld is, etc, etc.

gebruiksvriendelijk dat ik iemand opdracht heb gegeven paar dingen te veranderen.

Error-handling: Verwijd alle errors. goede structuur scheelt een hoop.

En beveiliging weet je pas dat ie nie goed is op het moment dat ze er door heen komen en das nog nie gebeurd.

Maar waarom bah over die site? altijd direct antwoord en zit veel kennis daar...

Geplaatst door bultje21
gebruiksvriendelijk dat ik iemand opdracht heb gegeven paar dingen te veranderen.
:confused:
Error-handling: Verwijd alle errors. goede structuur scheelt een hoop.
Verwijd ? Verwijderd ? Vermijd ?
Errors vermijden lijkt me logisch, je code hoort gewoon in orde te zijn. Maar het kan altijd voorkomen dat er ergens een foutje optreed, deze dien je gewoon af te vangen. Een goede structuur zegt daar niets over, dat zegt enkel wat over de onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid van je applicatie.
En beveiliging weet je pas dat ie nie goed is op het moment dat ze er door heen komen en das nog nie gebeurd.
Uiteraard, maar een groot aantal beveilingslekken kun je zelf ook zien aankomen, hier kun je dan een beveiliging voor schrijven.
Maar waarom bah over die site? altijd direct antwoord en zit veel kennis daar...
Wat ze je daar aanleren is ranzig. Het niet gebruiken van superglobals, het niet rekening houden met de stand van de magic quotes waardoor SQL injection op sommige servers mogelijk is, waardeloze errorhandling en ouderwets gebruik van de globale variabelen ($HTTP_SESSION_VARS in deze tutorial :rolleyes:) en simpelweg domme foutjes.

Het gaat mij nie om tutorials.
maar om de hulp die men geeft als je een vraag hebt.
En qua code hebk deze altijd wel op orde ;)

Geplaatst door bultje21
Het gaat mij nie om tutorials.
maar om de hulp die men geeft als je een vraag hebt.

Ik vind ze anders hier op Helpmij ook wel goed!:D :thumb:

Nog geen hulp nodig gehad dus kan nog nie oordelen he. Maar word wel snel gereageerd. altijd wel makkelijk...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan