Nieuw mobo cpu en gpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwaksmak

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Beste mensen,

Gisteren is helaas mijn 8800GTS 320mb (G80) overleden aan waarschijnlijk een hittegolf. (de pc geeft 1 lange, en 3 korte piepjes bij opstarten, en doet vervolgens niks).

na dit incident heb ik besloten om mijn hele systeem maar eens op te frissen aangezien mijn mobo ook nogal warm word en samen met de cpu niet meer voldoen aan mijn eisen.

ik was altijd vertrouwd met AMD en heb nooit Intel gehad maar ik ben van plan daar verandering in te brengen.

mijn huidige systeem:

AMD 4400+ X2 (2.3 ghz wilde niet hoger dan 2.735 ghz op zelfde voltages)
M2N-E SLI (het bord met beperkte voltages op cpu en Dram)
8800GTS320 (dood)
Corsair XMS 6400-C4 (4x1 gb) (moest op 5-5-5-18-23 draaien door mobo)

Dit systeem beperkte vanalles en nogwat.

Nu heb ik een budget van ongeveer €400,- en wil hiervoor een mobo cpu en gpu aanschaffen.

hetvolgende heb ik gevonden waar ik denk ik wel wat mee kan:
Asus GeForce EN8800GT 512 MB, PCI-e 16x
Asus P5N-D
Intel Core 2 Duo E8300 2.83 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray

Dit alles komt op ongeveer €420,- uit en ik wil zeker niet duurder maar misschien wel iets goedkoper (Hollander :D)
Ik hoef eigenlijk ook niet persé SLI maar ik wil wel kunnen overklokken voor de toekomst (misschien een ander bord?).

Hebben jullie suggesties over deze onderdelen? Is de CPU goed genoeg voor komende 2-3 jaar? en het mobo?

Hoop dat iemand me kan helpen :thumb:

bedankt voor het meedenken! :thumb:

is die 9600GT dan sneller dan de 8800GT? (Geloof dat de 9600 een G94 chip heeft en de 8800 een G92) en zou de processor een beetje te overklokken zijn?

edit:
ik heb een benchmark gezien van de 9600 op guru3d.com en bleek dat de 9600GT XXX wel iets onder deed voor de 8800GT. Voordeel is natuurlijk wel de prijs en ik zou natuurlijk altijd een 2e in SLI er bij kunnen zetten.

maar waarom dan niet voor de 9600GT XXX 740mhz gaan die maar 149,- kost?

Laatst bewerkt:
bedankt voor het meedenken! :thumb:

is die 9600GT dan sneller dan de 8800GT? (Geloof dat de 9600 een G94 chip heeft en de 8800 een G92) en zou de processor een beetje te overklokken zijn?

edit:
ik heb een benchmark gezien van de 9600 op guru3d.com en bleek dat de 9600GT XXX wel iets onder deed voor de 8800GT. Voordeel is natuurlijk wel de prijs en ik zou natuurlijk altijd een 2e in SLI er bij kunnen zetten.

maar waarom dan niet voor de 9600GT XXX 740mhz gaan die maar 149,- kost?

Daar is niks mee, maar het is alleen iets duurder. ;)

ok de cpu word een E8200. IK heb hier deze koeler bij gekozen. Goede keus?

mobo staat ook vast (P5N-D)

en GPU zit ik nog te twijfelen tussen de XFX 9600GT XXX 740Mhz en een XFX 8800GT Alpha Dog Edition

Ik weet het echt niet. Ik heb geen zin om over een jaar al een 2e 9600 te moeten aanschaffen, maar ik kan niet goed inschatten hoe groot het prestatieverschil zal zijn.

Mijn eis is om Crysis alles op high te kunnen spelen zonder dat ik over hoef te klokken (CPU wil ik gerust iets kietelen mocht dat nodig zijn).

Mocht je nog een tientje of zo over hebben, neem dan deze koeling, is echt de top in dit prijs-segment:

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=HXLY15

De koelprestaties zijn zeker goed, maar het gewicht en de grootte maken hem minder.
Dat ding past WEL op een ASUS P5N moederbord.

Deze is ook erg goed en stil. Mijn AMD Athlon 5000+ is IDLE 25 graden (BIOS). Stressed weet ik nog niet, maar dit is zeker een prijs/kwaliteits koeler. De instalatie is alleen wat lastiger als je het moederbord al in hebt zitten, maar het is alleen maar op drukken op de pins.

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit maar vind et toch wat overdreven om er een koeler van bijna 1kg aan te hangen.

die andere zien er ook wel goed uit maar denk dat ik het wel zie als ik ga bestellen eind van de maand.
In ieder geval bedankt voor het advies!

de videokaarten vind ik belangrijker. Waarom zou ik welke kiezen? Houd de 9600 XXX me een tijdje tevreden? Of toch voor de iets snellere 8800GT XXX gaan (en dus 30,- meer betalen)

ziet er goed uit maar vind et toch wat overdreven om er een koeler van bijna 1kg aan te hangen.

die andere zien er ook wel goed uit maar denk dat ik het wel zie als ik ga bestellen eind van de maand.
In ieder geval bedankt voor het advies!

de videokaarten vind ik belangrijker. Waarom zou ik welke kiezen? Houd de 9600 XXX me een tijdje tevreden? Of toch voor de iets snellere 8800GT XXX gaan (en dus 30,- meer betalen)

De CM Hyper TX2 is lekker licht en gezond voor je CPU. Uhm, de 9600 XXX serie houd je zeker nog een tijdje tevreden. (2/3 jaar mischien) Met de 6800 Ultra kun je zelfs nog games spelen. Als je echte de 8800 GT wilt nemen zal ik het doen, maar de 9600 serie is zeker NIET slecht. Iets beter dan de GTS 8800.

Mijn eis is om Crysis alles op high te kunnen spelen zonder dat ik over hoef te klokken (CPU wil ik gerust iets kietelen mocht dat nodig zijn).

Zelf heb ik de XFX 8800GT Alpha Dog Edition en een E8400 3Ghz , hiermee speel ik Crysis alles op High op een resolutie van 1680x1050 zonder lag ( soms wel een klein lagje maar de resolutie is dan ook vrij hoog ). Als je die E8200 dan naar 3Ghz clockt dan heb je in principe dus een E8400 :)

denk dat ik toch voor een 8800GT kies dan en de Alpha Dog spreekt me zeer aan.

Danny94: hoe hoog scoor je met 3Dmark06 ongeveer?

zal em wel overklokken waarschijnlijk en denk dat ik met het moederbord gunstig uitkom gezien de toekomst. Er zal vast wel weer een betere CPU zijn die hier ook op zal passen (gezien de quadcores die er ook op kunnen).

Ben benieuwd of Intel me zal bevallen na jaren AMD te hebben gedraaid. De snelheid zal me vast verbazen denk ik.

Bedankt voor jullie reacties! Ik kan nu wel een goede keus maken :thumb:

Danny94: hoe hoog scoor je met 3Dmark06 ongeveer?
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan nu wel een goede keus maken :thumb:

3Dmark06 met de standaard settings had ik een score van rond de 12900 dacht ik, maar dat kan wel hoger omdat mijn bios settings niet allemaal goed zijn afgestelt denk ik.

das in ieder geval beter dan mijn huidige 8000 punten wanneer alles overclocked is.

ik heb een keus gemaakt! qua GPU dan... het word deze.
ik kon deze voor €100,- uit duitsland krijgen, dus denk dat als het te weinig is dat ik er gewoon maar 1tje bijsteek.
ik weet dat het iets minder is dan waar we het hier over gehad hebben maar ik vond dat ik dit niet kon laten schieten.

Ik heb op dit moment een versie van Vista Ultimate 64 op mijn huidige systeem draaien. Kan ik deze ook gewoon draaien op mijn toekomstige systeem?
Ik kan namelijk ook nog een 32 bit versie krijgen die ik kan gebruiken.

Misschien een noob vraag maar heb na xp alleen nog maar 64-bit systemen gehad van AMD of maakt dit niks uit?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan