Nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gele Kanarie

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Beste medeforumgebruikers,

Na 5,5 jaar loopt mn huidige pc echt wel op zn einde, en dus ben ik maar eens aan het rondkijken geweest naar een nieuwe. Bij de lokale pc-boer ben ik het volgende systeem tegengekomen:

Processor: Intel MP Solidus E7400I (Core 2 duo)
Moederbord: Intel G31 + Intel ICH7 Chipset
Voeding: 400 Watt
Geïntegreerde videokaart (Max. 256 MB shared)
Realtek 10-100Mbs netwerk (geïntegreerd)
6 kanaals audio (geïntegreerd)
Werkgeheugen: 3 GB (OCZ)
Harde schijf: 640 GB (Western Digital)
DVD +/- brander 22 speed + Nero software
8 USB Poorten
Audio en USB aan voorzijde computer
13-in-1 ingebouwde kaartlezer
Microsoft Vista Home Premium Nederlands (met gratis upgrade naar Windows 7)
30 dagen trial Office 2007
En dat in een kast van AOpen.
36 maanden garantie.

Prijs: €499

Wat ik van mijn pc wil is dat ik er meerdere programma's goed op kan draaien (denk aan Photoshop, Football Manager, Word, Winamp, Firefox tegelijk), grafisch zware games ben ik niet van plan, daar hebben we de ps3 voor...
Verder wil ik een stille pc.

Vergeleken met mn huidige pc is het sowieso een flinke sprong vooruit, maar is dit systeem van een goede prijs/kwaliteit verhouding voor wat ik wil?
Eventueel is het systeem nog uit te breiden met een videokaart, maar ik weet nog niet of ik dat echt nodig ga hebben (is dit nodig om films in een goede kwaliteit af te kunnen spelen?), maar daar zal ik zeker ook een andere voeding voor nodig gaan hebben?

Overigens zit ik niet aan een strak budget gebonden ofzo, al willen we als zuinige Hollander natuurlijk niet teveel uitgeven :p
Is dit dus een leuk systeem voor die prijs en voor mijn behoeften, of kan ik beter wat anders samenstellen?

Tevens bestel ik het liefst bij de lokale pc-boer en niet online, aangezien ik er vrij weinig vanaf weet en de service bij de lokale zaak toch wel beter is.

Alvast bedankt voor de hulp!

mvg en tsjilp,

Gele Kanarie

Hallo en welkom op helpmij.

Het is inderdaad een leuk systeem, maar ik denk dat de experts hier voor hetzelfde geld wel wat beters in elkaar kunnen knutselen (ben zelf nou niet zo'n held in het samenstellen van die dingen). Ik zou even wachten op reacties van anderen...

D'r is niet zoveel stils aan dit systeem...

In het volgende systeem wel:
http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[192772]=1&product[192555]=1&product[86544]=1

Sileo: heel stille kast met vrij veel isolatie
Processorkoeler: heel stil (maar niet te groot: De mugen 2 is volgens mij aan de grote kant voor deze kast)
Voeding: heel stil

Qua prestatie:
Betere processor: op lange termijn ga je dat heel prettig vinden. En ook omdat je veel tegelijk wilt doen
Toch een losse videokaart. Reden: je speelt er toch een spel mee. Dus een beetje gamen moet wel kunnen. De nieuwste photoshop kan ook best iets met de videokaart. Natuurlijk passief gekoeld.

Prijsverschil is er natuurlijk wel:
voeding + kast van Aopen kost zo'n 50-55 euro. De oplossing die ik kies kost 107 euro.
processorkoeler komt er bovenop
videokaart
De processor zelf is een stukkie duurder (ik schat 30-40 euro)

Bedankt voor de reacties!

Maar heeft de pc-boer mij dan ten onrechte de volgende dingen wijsgemaakt?
-Intel is momenteel beter dan AMD. (prijs/kwaliteit, natuurlijk is de beste AMD beter dan de slechtste Intel :D) (ok, die AMD is quadcore..)
-Voor een aparte videokaart heb ik aan die 400W voeding niet genoeg
-Het is een vrij stil systeem (hm, zie dat die Sileo aardig soundproof is gemaakt :))
?

Maar sowieso, de oplossing van videokaart+voeding erbij die daar werd aangedragen (ATI HD4830 kaartje) is ook weer €140, wat het prijsverschil met jouw voorgedragen systeem weer minimaal maakt.

Interessant systeempje wat je aandraagt iig, zal er eens nog wat nader naar kijken. Bedankt!

Bedankt voor de reacties!

Maar heeft de pc-boer mij dan ten onrechte de volgende dingen wijsgemaakt?
-Intel is momenteel beter dan AMD. (prijs/kwaliteit, natuurlijk is de beste AMD beter dan de slechtste Intel :D) (ok, die AMD is quadcore..)
Intel is soms beter dan AMD. De beste Intel is beter dan de beste AMD. Dik zelfs.
Maar op dit prijsnviveau wint AMD.

-Voor een aparte videokaart heb ik aan die 400W voeding niet genoeg
meer dan genoeg. Een 10x zwaardere videokaart kan er ook op. Het is trouwens eigenlijk een 500W-voeding. Daar is de Corsair mee te vergelijken...

-Het is een vrij stil systeem (hm, zie dat die Sileo aardig soundproof is gemaakt :))?

Maar sowieso, de oplossing van videokaart+voeding erbij die daar werd aangedragen (ATI HD4830 kaartje) is ook weer €140, wat het prijsverschil met jouw voorgedragen systeem weer minimaal maakt.
De videokaart die ik kies is wel wat zwakker, maar als het echt alleen om football manager gaat, dan is hij zwaar genoeg.

Een HD4830 is er niet passief, zover ik weet, net als de HD4730, hd4770. HD4850 is er wel passief, maar wel heel duur.
Je kan altijd later nog een betere videokaart kopen, als je toch iets meer wilt kunnen gamen.

ken je niet iemand die het voor je in elkaar kan zetten??? kan je zo 60 euro mee besparen.
en als ik jouw was zou ik voor het systeem vvan de marsman gaan. omdat je aan photoshop doet, is een quad core sowieso beter.

en ik vind het een beetje stom van die pc boer om te zeggen dat INTEL beter is dan AMD. ja, inderdaad, INTELS topmodel is beter dan AMD`s topmodel, maar voor de mensen met een budget van onder de 1200 euro (wat er best een hoop zijn) is AMD een betere keus.

Ja, 1200 euro is me echt wat te gortig, 700 euro is wel max.
Ken eigenlijk niemand die ik het toevertrouw om dat even in elkaar te zetten. Ja, wel iemand maar die zie ik de komende paar maanden niet...

Zal er eens serieus naar kijken. Of zijn er nog mensen met suggesties/aanmerkingen op dat systeem?

Trouwens, wat bedoel je met een passieve videokaart? Wat is het verschil met - neem ik aan - actief?

Laatst bewerkt:
actief is met draaiend ventilatortje, passief is alleen met een koelblok.

Hoe minder ventilators in de kast, hoe stiller de computer is.
Kijk: je kan ook zeggen: ik kijk eerst even aan hoe de computer presteert met alleen de onboard vga (dus zonder losse kaart). De eisen van FM2009 zijn niet echt zwaar te noemen. Ik zou dan alleen een beter moederbord aanraden.
Bijv: http://www.azerty.nl/8-851-210564/asrock-a780gxh-128m-moederbo.html

(iets betere onboard gpu met ook nog wat eigen geheugen)

Ah ok.

Overigens speel ik nog FM2007 :D

Maar met wat voor videokaart is dat dan evt. uit te breiden?
En in welk opzicht is dat moederbord beter? Is dat enkel de onboard gpu?

En nog iets, is dat 1e moederbord (van je oorspronkelijke configuratie) eigenlijk wel compatibel met die processor? Bij deze staat de Phenom II X4 er namelijk niet specifiek bij vermeld, itt tot het 'nieuwe' moederbord. Of moet je daarvoor eigenlijk gewoon naar de socket kijken? (leer nog eens wat zo :))

Ah ok.

Overigens speel ik nog FM2007 :D

Maar met wat voor videokaart is dat dan evt. uit te breiden?
En in welk opzicht is dat moederbord beter? Is dat enkel de onboard gpu?
Met name daarin.
Je kan het met elke pcie-kaart uitbreiden. Met de kaart die ik al eerder noemde, of met betere. Zolang je maar de voeding in de gaten houdt. Dus de allerzwaarste (videokarten van 160 euro en duurder) zijn niet mogelijk. Maar dat heeft dus weinig met het moederbord te maken.

En nog iets, is dat 1e moederbord (van je oorspronkelijke configuratie) eigenlijk wel compatibel met die processor? Bij deze staat de Phenom II X4 er namelijk niet specifiek bij vermeld, itt tot het 'nieuwe' moederbord. Of moet je daarvoor eigenlijk gewoon naar de socket kijken? (leer nog eens wat zo :))
Er is maar 1 100% controle: de website van de moederbordbakker. In dit geval Asrock. Deze heeft bij de specs van het moederbord oa een lijst met ondersteunde processors. Allebei de moederborden ondersteunen dus de voorgestelde procerssor.

Socket is trouwens geen goede check. Het moederbord is AM2, maar daarop kunnen ook AM3-processors. (verschil AM2 en AM3 is DDR2 of DDR3-geheugen) En dan kan een processor wel op een am2-moederbord: het moederbord kan toch de processor soms niet ondersteunen. Dus de enige manier is de website...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan