Nieuwe glasvezel aansluiting, wat vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

winterklokje

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Hallo,

Beneden bij ons is een glasvezelmodem geplaatst, nu staan de PCs echter boven op zolder.
Wat ik van plan was, om eerst een draadloze router aan te sluiten op het glasvezelmodem, en dan boven op zolder waar de 2 PCs staan nog een router te installeren die op receiver staat, en hier de twee PCs per kabel aan te sluiten (aangezien deze geen draadloze netwerkkaarten hebben).
Nu vroeg ik me af of dit een efficiënte oplossing is, nl. 2 routers, 1 met send signaal en 1 met receive signaal (en per kabel de PCs op de receive router aan te sluiten)

Ik hoor graag jullie advies,
alvast bedankt

dat kan niet, wat wel kan is een powerline adapter gebruiken en boven een switch neerzetten, en/of een draadloos access point aansluiten op de adapter/switch.

Bedankt,

ik heb me een beetje ingelezen op een powerline adapter maar ik heb begrepen dat als er bijvoorbeeld een elektronisch apparaat wordt aangezet de internet verbinding kan dalen doordat het over het elektriciteitsnetwerk gaat.

Is het mogelijk om de router beneden een signaal te laten verzenden en boven een ander apparaat dan een router neer te zetten waar meerdere PCs op aangesloten kunnen worden en die het signaal van beneden ontvangt?
Ben niet heel erg thuis in de netwerktechnologie

draadloos internet is minder veilig, en daarnaast in vele gevallen langzamer, een powerline adapter lijkt me een goede uitkomst, en dat storen van apparaten daar heb je weinig last van. wel moet je er zeker van zijn dat ze op eenzelfde fase worden aangesloten.

Bedankt, lijkt me een goede oplossing, maar hoe test ik of boven en beneden op dezelfde fase zit?
Heb begrepen dat dit los staat van groepen

@royb3. Dat van die fase is niet meer nodig. Werkt prima over meerdere fasen heen hoor. Wel is het van belang om zo dicht mogelijk bij een vaste stroomaansluiting de adapters in te steken. Performance zakt met een factor 10 als je ze in bijv. een stekkerdoos steekt.

@winterklokje. Je kunt niet een willekeurig draadloos modem gebruiken. Enkele Wifi routers die iets als WDS ondersteunen kun je hiervoor gebruiken. Vraag is of je signaal tot boven sterk genoeg is.

Ik zou voor de adapters gaan, eventueel met boven een extra wifi router.

Wel is het van belang om zo dicht mogelijk bij een vaste stroomaansluiting de adapters in te steken. Performance zakt met een factor 10 als je ze in bijv. een stekkerdoos steekt.

Als fasen geen probleem zijn zou dit een goede oplossing zijn, ze zijn inderdaad wel aangesloten op verschillende groepen zoals door coolkill opgemerkt is.
Beneden heb ik echter 2 stopcontacten, 1 daarvan gebruikt door een lamp dus feitelijk nog 1 over voor de poweradapter. Het glasvezelmodem heeft echter ook een stopcontact nodig. Is het mogelijk om de lamp en glasvezelmodem op een stekkerdoos aan te sluiten (op aansluiting 1), en de poweradapter op aansluiting 2, geeft dit technisch geen verlies van snelheid?

Laatst bewerkt:
je hebt ook powerline adapters die een stopcontact extra bieden, ze heb je hier geen last meer van. verschillende stroomgroepen maken weinig uit, ik dacht alleen dat als je meerdere fases had de adapter op een andere fase niet werkte.

Tenzij je thuis een wat aparte constructie hebt komt er in de regel maar 1 fase je huis binnen. De buurman heeft dan meestal een andere fase en de buurman ernaast de derde fase. Daarna weer vanaf fase een.

En die kits met een extra stopcontact halen niks uit. Heb zelf om die reden een Devolo set gekocht. Helaas is de adapter aan de bovenkant een halve centimeter te groot waardoor er alsnog 2 stopcontacten in beslag worden genomen. Daar krijg je er dan 1 via de set zelf van terug. Idee een 10, uitvoering een 3 voor Devolo.

in de nieuwbouw zie je toch wel steeds vaker driefasige aansluitingen in de meterkast, het is dus goed mogelijk.

Dat zou best kunnen met het huidig energieverbruik van een woning. Ik hoor graag of het inderdaad over de fasen heen werkt.

Ik heb toch maar besloten een utp kabel naar boven te trekken, het is consistenter in de verbinding en zonder mogelijk snelheidsverlies

Nog een laatste advies dan. Als je nu de mogelijkheid hebt. Leg dan meteen 2 of meer draden naar boven. Je weet nooit, en je hoeft dan later je huis niet meer half af te breken voor een defect draadje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan