Nieuwe Netbook

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hey!

Ik ga na de zomervakantie studeren. Daarvoor wilde ik dan ook mijn -oude- laptop weer gaan gebruiken. Ik gebruik deze niet vaak meer, omdat ik thuis gewoon altijd op mijn (game)desktop zit. Nu het dichterbij komt realiseerde ik mij een erg hinderlijk probleem, namelijk dat mijn oude laptop een batterijduur heeft van max. 45 minuten in de praktijk. Dit is natuurlijk erg onhandig want dan gaat 'ie niet eens één college mee! Dus ik was me al een tijdje aan het beraden op alternatieven. Een nieuwe gewone laptop is geen optie, daar heb ik voorlopig echt het geld niet voor en dat heb ik dus ook helemaal niet nodig want ik heb een prima desktop. Ook al gedacht aan de iPad, maar die kost minstens 500 euro en daar kan je minder mee dan met een gewone pc. Toen kwam ik dus bij een netbook terecht. Lekker zuinig, licht & mobiel, ideaal voor internet, office & mail, en eventueel af en toe een oud spelletje of een filmpje kijken. Ik ben absoluut niet van plan er nieuwe zware spellen op te spelen, want ik heb me al lang gerealiseerd dat dat gewoon niet kan.

Ik zoek dus een netbook die liefst aan of rond deze eisen voldoet:

- max. 10 inch scherm
- windows xp / 7 starter (geen Vista!)
- batterijduur minstens 5 uur (ervaringen zijn zeer gewenst!)
- 1 gb werkgeheugen, zou fijn zijn al kan ik dat later nog vergroten
- minstens 2 usb poorten
- wifi ingebouwd, bluetooth niet verplicht wel een voordeel
- als het enigzins kan redelijk grafische chip, bijvoorbeeld de intel gma 3150 is volgens mij al veel beter dan de intel gma 950
- MAX 300 EURO!!

Ik heb het geld nu nog niet, ga er in de zomervakantie en erna voor sparen, maar wil toch zsm als studie begonnen is het ding kunnen aanschaffen.

Graag dus links posten naar wat jullie waar voor je geld lijkt, gebruikerservaringen over merken / types / batterijduur is ook zeer gewenst!

Alvast bedankt! :thumb:

hiero, volgens mij precies wat je zoekt.

Waar je verder op moet letten.
Neem een netbook met de N450, veel beter dan N270.
6cells batterij, heeft een max van 6u dacht ik.
Het beste met winxp. heeft minder RAM nodig en dus word die sneller.

Succes:thumb:

Ik heb zelf een Acer extensa 25.. gehad en was er zeer blij mee.
Niet kapot te krijgen.

Dank voor je snelle reactie!

Best een leuke die je gevonden hebt, alleen ik kijk liever eerst naar andere merken dan Acer, ook al was hij bij jou betrouwbaar ;)

Enne, waar zit het 'em dan in dat de N450 veel beter is dan de N270? Want zover ik weet is de N450 alleen maar nieuwer en de kloksnelheid verschilt bijna niks! 1.6 Ghz vs 1.66 Ghz.

Je ziet wie de winnaar is. Hij is gewoon wat beter terwijl je geen extra geld hoeft te betalen.

je zal wel gelijk hebben hoor, maar waar heb je dit vandaan? Onder welke omstandigheden is dit getest en wat zeggen die cijfers, zijn dat framerates? Is dit voor gaming, multitasking of wat?

Oké, algemene scores zeker dan. Wat wel apart is, de CPU van mijn huidige oude laptop is een AMD Turion X2 TL-50, en die staat veel hoger in de lijst! Terwijl ik had verwacht dat die ongeveer vergelijkbaar zou zijn met de Atom omdat mijn Turion ook op 1.6 GHz draait (weliswaar wel dual core)

Oh ja, en dan nog even over de graphics, ik weet niet of je er verstand van hebt, zo niet zeg het dan gewoon dan vraag ik het even bij het onderdeel grafische kaarten ;) Veel van die netbooks hebben een Intel GMA 3150 chip. Wat is dat er voor een? Via google wordt ik niet veel wijzer want ik kan er geen benchmark charts van zien zoals van de CPU. Ik neem aan dat dit hoger staat dan een GMA 950 maar betekent dit dat het ongeveer gelijk is met een ATI Xpress 200M? Die nu in mijn oude laptop zit? Als ik dit weet kan ik vergelijken en dan kan ik beetje weten wat ik er wel en niet op kan spelen.

PS > ik zie je userbars niet :p

Userbars: opgelost.

Hmmm. ik weet wel het een en ander van grafische kaarten maar zeker niet van deze series.

Ik kijk wel even

hier heb je de benches van grakas.

Ik zal even kijken naar de genoemde kaarten:)

De gma 3150 is een low end vidkaart:

over de 950 zie ik niks.

De x200 zit is ook een low end vidkaart:

Uploaded with ImageShack.us

Oké, maar als ik het dus goed snap is de GMA 3150 2x sneller dan de Xpress 200M??

EDIT: en oh ja, de Intel Atom is toch altijd single core of heb je ook dual core varianten??

De n270 en n450 hebben allebei 1 core en 2 threads.

Dus je doet dit:
N450
Intel gma 3150. die is beter/sneller.

Als je een andere graka ziet zeg het even of zoek het even op op google. Als je zelf kijkt moet je ook naar de categorie kijken hea: Low end GPU, Mid GPU etc...

Oké, dat is duidelijk.

Misschien kan je nog wat links posten van modellen die aan deze eisen voldoen? (ik ga zelf ook zoeken natuurlijk)
:thumb:

Die MSI vind ik echt heel mooi!
Heeft alles wat ik belangrijk vindt, het enige dat mist op de NL variant is Bluetooth. Wat ik wel erg jammer vindt is dat in NL niet de zwarte variant te krijgen is met win 7 starter, want die ziet er veel luxer uit. Kan jij misschien ergens vinden wat nog meer het verschil is tussen die twee varianten want op de site van MSI staat alleen het OS als verschil. Dat zou geen super probleem zijn want ik heb nog een Windows 7 (gedownload) liggen hier.

Ik betwijfel of die er is.
Ik heb wel deze gevonden. alles precies hetzelfde behalve winXP.

Nou ja kijk, als je op de site van msi het model U135 opzoekt en dan op de tab specificaties klikt moet je het land kiezen en dan zie je welke modellen beschikbaar zijn. In Nederland is dat het zwarte en grijze model. Verschil tussen deze modellen is volgens MSI dat de zwarte variant:

160 ipv 250 gb hdd heeft
win xp heeft ipv windows 7

Wel is via Tweakers te zien dat deze zwarte variant een stukje goedkoper is.

Wat ik helaas uitvond via een verkoper is dat de zwarte variant maar een 3 cell batterij heeft.
Wat betekent dit voor de batterijduur, is die dan veel minder of niet?

Alvast bedankt!

ai, toch al zo 3u minder miss 4.

Maar die van mijn laatste post was toch ook niet slecht?

Minimum een 6 cells batterij is gewoon een eis.
Je kan ook los een batterij kopen.....

Die van jouw op een na laatste post IS de zwarte variant die ik telkens bedoel! En van deze variant dacht ik ergens te lezen dat 'ie maar een 3-cell batterij heeft, en dus win xp en een 160 gb hdd.

Maar ik ben dus aan het zoeken naar meer verschillen, zou het geheugen bijv. wel uitbreidbaar zijn zoals bij de U135-017 variant?

En dat van die batterij, kan je zomaar een 6-cell batterij in het gat van een 3-cell stoppen? En hoeveel zou dat dan kosten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan