Nieuwe pc [zelf samen stellen]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry. Ik leg het krom uit / ik wist niet meer precies hoe het zat (om heel eerlijk te zijn)

http://game.amd.com/us-en/crossfirex_about.aspx

Het gaat niet om crossfire, maar om het verbeterde crossfireX, daar kan je dus vershillende ATI-kaarten op een moederbord aansluiten.
Natuurlijk geen oude kaart, want die kende de techniek nog niet...

SLI werkt ongeveer hetzeflde als crossfire, bij beide heb je identieke kaarten nodig. Dus dan moet je niet zeggen dat de ene ati kaart niet met de andere ati kaart kan samen werken in crossfire

Nee dat is niet waar. Crossfire kan wel 2 verschillende kaarten gebruiken. SLI NIET.

crossfire kan geloof ik zelfs met de onboard vidoekaart samenwerken.

Ja dat kan idd met Hyrbid Crosfire X. Maar dat kan ook met hyrbrid SLI

Tiens, Welke monitor gebruik je of wil je gebruiken ??? De schermresolutie en frequentie zijn niet onbelangrijk in dit verhaal. Werk je op een 19" 1280x1024 dan zal één grafische kaart ATI of Nvidia de komende maanden (jaren) voldoende zijn. Heb je een 24" 1920x1200 zal je snel nood hebben om er eentje bij te steken.

Oké, dat zijn veel verschillende meningen in een keer (waarvoor dank).
Maar uiteindelijk weet ik nog altijd niet welk moederbord ik precies moet nemen. Is een goedkoop mobo dan ongeveer evengoed, of is er hier nu toch sprake dat als je kwaliteit wilt het moet betalen.

btw, ik weet best wel wat overklokken is hoor, ik ben gewoon niet van plan het te doen ...

Een héél snelle blik op de uitrusting leert het volgende :
MSI (http://alternate.be/html/product/details.html?articleId=62642&showTechData=true)
6+2 Sata aansluitingen
4 USB poorten
1 PCI-e 2.0
1 PCI-e x1
4 PCI-e 32 bit
Gigabyte (http://www.alternate.be/html/product/details.html?articleId=62636&showTechData=true)
6 Sata aansluitingen
6 USB poorten
2 PCI-e 2.0 (crossfire)
3 PCI-e x1
2 PCI 32 bit
1 Firewire

Prijs verschil is vandaag 20€ voor kwalitatief de zelfde mobo's (zien dat ik op geen tenen trap ;)), enkel de uitrusting beschouwd, geen rekening gehouden met toeters en bellen..

bvb 4 USB's Keyboard-Muis + Printer + Gamepad + USB stick... 4 is weinig een USB HUB kost snel 20€.....
Firewire kaartje kost ongeveer 10€

Wens je nog meer :
Asus (http://alternate.be/html/product/details.html?articleId=62629&showTechData=true)
6+2 Sata
1 e-Sata
6+4 USB
2 PCI-e 2.0 (crossfire)
1 PCI-e 16
2 PCI-e x1
2 PCI 32bit
2 Firewire

een e-Sata kaartje kost snel 30 €

voor 30€ meer dan de MSI (die zeker niet slecht is)
Zie wat je nodig denkt te hebben de komende jaren...in beeldspraak: airco of geen airco :p Selecteer twee merken en kijk op hun websites welke mobo's voldoen aan je eisen voor welke prijs.
Ik kan de MSI p45 neo3 FR niet adviseren omdat deze slechts 4 USB poorten heeft geen firewire noch e-Sata, teveel PCI 32bit sloten en teweinig PCI-e waardoor ik denk dat dit zeker niet de nieuwste/modernste MSI kaart is. Als je e-Sata niet nodig vindt neem de Gigabyte.

bvb 4 USB's Keyboard-Muis + Printer + Gamepad + USB stick... 4 is weinig een USB HUB kost snel 20€.....
Op zijn kast zitten ook nog 2 usb-poorten.

Firewire kaartje kost ongeveer 10€
Op zijn kast zit een firewire-poort die je volgens mij op het moederbord kan aansluiten. Meer dan 1 firewire-poort hebben de meeste mensen niet nodig: sterker nog: de meeste mensen hebben t helemaal niet nodig.

een e-Sata kaartje kost snel 30 €
Ook die hebben niet veel mensen nodig.

Ik kan de MSI p45 neo3 FR niet adviseren omdat deze slechts 4 USB poorten heeft geen firewire noch e-Sata, teveel PCI 32bit sloten en teweinig PCI-e waardoor ik denk dat dit zeker niet de nieuwste/modernste MSI kaart is. Als je e-Sata niet nodig vindt neem de Gigabyte.

Wat betreft de gewone pcie x1-poort heb je een goed punt: er zit maar 1 poort op en die zit tevens net onder de x16-poort. Met een dualslot-videokaart kan je die port dus al niet meer gebruiken.

Ik denk dat ik voor de GigaByte ga, maar als ik het goed begrijp ondersteunt die dus enkel Crossfire en niet CrossfireX ??
Dat is dan wel een spijtige zaak

Dan neem ik 'm
nog één vraag, is hij beter of slechter dan de PQ5 Pro van Asus ?

Deze hier heeft volgens mij inderdaad een betere uitrusting voor dezelfde prijs als de Asus P5Q-pro
http://www.gigabyte.com.tw/Products...board&ProductID=2842&ProductName=GA-EP45-DS3R

Toch even dit recht zetten :
Firewire wordt vooral gebruikt om videocamera's aan te sluiten, heb je een camera met firewire aansluiting dan kan je je films naar de PC pompen (firewire is sneller dan USB2.0) Er bestaan ook performante externe harddisk met firewire aansluiting. MSI neo3 f heeft geen extra headers onboard voor firewire om die in te pluggen. de stekkers op je kast kan je dus niet aansluiten (http://global.msi.eu/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&cat2_no=170&cat3_no=&prod_no=1481#menu) Er zij wel 4 extra interne USB connecties voorzien. De info op de Alternate website is blijkbaar niet volledig.

Wat e-Sata betreft gaat marsmannetje mij toch iets te kort door de bocht. e-Sata is een vrij nieuwe standaard om een externe hardeschijf aan te sluiten op je PC. e-Sata gebruikt dezelfde technologie als SATA waardoor die, één supersnel is en twee je iedere SATA hardeschijf extern kan aansluiten op je PC (zonder extra behuizing) er zijn zelfs al enkele docking stations op de markt hiervoor (http://www.alternate.be/html/product/details.html?articleId=62334&showTechData=true)
Mijns inziens zal op termijn e-Sata USB voor externe opslag verdringen. Voor mij was de aanwezigheid van e-sata op men nieuwe rig een conditio sine qua non. Maar dit is weerom een persoonlijke voorkeur

"De oplossing van gigabyte is niets anders als een bracket die je aansluit op een sata-poort"

't lijkt inderdaad niet meer dan dat,....... alleen dat de e-SATA standaard enkele functies kreeg toegevoegd. Voor alle duidelijkheid, de bracket is GEEN e-Sata maar een SATA connector die aan de buitenkant van je PC zit....:rolleyes:
ESata gebruikt bvb andere RT spanningen waardoor een kabellengte van 2m gegarandeerd is. In het geval met uw Sharkoon eSATA oplossing is de maximale kabel lengte onder voorwaarden 1m wat vrij kort is om vlot mee te werken. Er is trouwens een goede Wiki over Sata/Pata e.d. zeker eens op nalezen.:thumb:

"De oplossing van gigabyte is niets anders als een bracket die je aansluit op een sata-poort"

't lijkt inderdaad niet meer dan dat,....... alleen dat de e-SATA standaard enkele functies kreeg toegevoegd. Voor alle duidelijkheid, de bracket is GEEN e-Sata maar een SATA connector die aan de buitenkant van je PC zit....:rolleyes:
Nee, het is een eSata-poort. Geen sata-poort die op een bracket zit.
Kijk maar goed.
ik heb hier overigens ook een sata-bracket liggen. Die geeft dus wel een sata-poort aan de buitenkant.

Heb jij nu dat moederbord liggen, of ik?
Ik weet nog wel hoe een eSata-poort eruit ziet.

Jij je zin, volgens de specs zie ik noch bij het gigabyte board noch bij MSI ondersteunig voor eSata. Het is niet omdat je een kabeltje hebt met aan een kant een SATA aansluiting en aan de andere kant een eSata aansluiting dat je effectief een eSata poort hebt op je systeem, 't is iets complexer dan dat.... Maar als dat je overtuiging is goed voor mij.:thumb:

We spreken toch over dit board hoop ik
http://www.gigabyte.com.tw/Products...board&ProductID=2842&ProductName=GA-EP45-DS3R

Back on topic :
Mobo is gekozen, wat met de videokaart, in welke schermresolutie wens je te werken.

Laatst bewerkt:
Jij je zin, volgens de specs zie ik noch bij het gigabyte board noch bij MSI ondersteunig voor eSata. Het is niet omdat je een kabeltje hebt met aan een kant een SATA aansluiting en aan de andere kant een eSata aansluiting dat je effectief een eSata poort hebt op je systeem, 't is iets complexer dan dat.... Maar als dat je overtuiging is goed voor mij.:thumb:
Ho ho, dat zeg ik niet.
Ik zeg niet dat er niet meer hardware-achtige oplossingen zijn. Maar ik dacht dat jij aangaf dat de gigabyte een eSata-poort had en daarom direct al het prijsverschil waard was.
Ik zeg dat dit onzin is, omdat de esata-poort van de gigabyte niets anders is als een bracket van een paar euro.

Het verschil met de asus is dat asus geen sata-poort opoffert, maar het direct via de chipset aanstuurt. (en dat het dus direct op de backpanel zit)

Uit de volgende site maak ik niet op dat deze asus oplossing beter is dan de gigabyte-bracket.
http://forums.overclockers.co.nz/showthread.php?p=284640

Ik kan dus niet uitmaken of de asus-oplossing wel voldoet aan de officiele eSata-specificatie. De gigabyte voldoet daar net als de bracket van een paar euro niet aan. Maar je kan er wel een esata-schijf op aansluiten. Ik ben overigens in het bezit van een esata-schijf.
Alleen kan je dan (wellicht) geen kabel van 2 meter gebruiken. Alsof je die nodig hebt.....

We spreken ogenschijnlijk dezelfde taal maar begrijpen elkaar niet altijd even goed...:p

---------------------
Uit de volgende site maak ik niet op dat deze asus oplossing beter is dan de gigabyte-bracket.
http://forums.overclockers.co.nz/sho...d.php?p=284640

Dit is van Q3 2006, in de computerwereld toch weer een eeuwigheid geleden. Ik zoek effe verder naar de eSata poort op de Asus P5Q-E, of dit al dan niet een echte eSata is. Volgens de megeleverde documentatie wel......hmmmm.

Laatst bewerkt:
Oké, het moederbord is idd gekozen, wat monitor betreft, voorlopig heb een een simplele 19" crt, maar ik ga dan kort daarna overstappen naar een 22" of 24" breedbeeldscherm. Maar hoe zit dat daar met die usb aansluitingen op mijn case (vooraan), zal ik die kunnen gebruiken. Past het moederbord daar wel mooi op of heb ik daar ook een 'tussenstukje' voor nodig ?

In ieder geval al hartelijk dank voor al jullie reacties en moeite

Oké, het moederbord is idd gekozen, wat monitor betreft, voorlopig heb een een simplele 19" crt, maar ik ga dan kort daarna overstappen naar een 22" of 24" breedbeeldscherm. Maar hoe zit dat daar met die usb aansluitingen op mijn case (vooraan), zal ik die kunnen gebruiken. Past het moederbord daar wel mooi op of heb ik daar ook een 'tussenstukje' voor nodig ?

In ieder geval al hartelijk dank voor al jullie reacties en moeite

bij je gekochte case zitten draadjes en die moet jeop het moederbord aansluiten.

en daarna doen je usb aansluitingen het keurig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan